Gavekort Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Hei, Skal snart skrive kontrakt og flytte inn i ny bolig. Jeg har ikke snakket om utleier angående dette enda, men jeg bare lurte på om det var typisk å slippe å betale for den perioden jeg ikke leide for når jeg signerer kontrakt og flytter inn midt i måneden. Hvis jeg f.eks signerer og flytter inn i dag, skal jeg da typisk bare betale 49% av månedlig husleie, eller går dette på godviljen til utleier? Endret 16. januar 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Det er ikke typisk å betale for en periode man ikke disponerer leiligheten (dvs. forut i tid for signert kontrakt). Det er mer vanlig å betale for perioden fra signert kontrakt til innflytting, men dette varierer også. Den vanlige fordelingen er en dagfordeling - leie per måned * antall bodager / antall dager i måneden. Flytter du inn 16. januar betaler du altså 16/31-deler av full månedsleie for januar. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Du signerer jo kontrakt fra dato og du betaler da fra datoen du overtar boligen. Når du flytter inn er irrelevant. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Skjønner. Men når du (også) sier typisk, er dette noe lovfestet eller bare god skikk? Endret 16. januar 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Det har jeg ikke undersøkt, men jeg vil anta at det er i strid med husleieloven § 4-1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå