Gå til innhold

Krevde 392 millioner fra den norske stat. Nå må den spanske entreprenøren selv betale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sukk, når skal SVV slutte å inngå kontrakter med tvilsomme utenlandske byggere. Bare et par år siden de som drev på rundt Hamar med en vei gikk konkurs, resultat, stor forsinkelse og milliardsprekk.

Når noen plutselig dukker opp og sier, Hei, vi kan gjøre jobben for 30-40 % mindre enn nest billigste tilbyder, da er det som oftest ikke reelt. Reel kostnad sees ikke før alt er ferdigstilt og oppgjort, man sparer ikke kostnader ved å ta snarveier og velge useriøse.

Men hva bryr det vel SVV, statlig, vernet foretak. Regningen går bare til skattebetalere og bilister uansett, dem bryr seg ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enda et bevis på at anbud antagelig er den aller verste måten å velge hvem som skal få jobben. Altfor mange som har vunnet som har fått massevis av ekstra penger i lommeboka pga. "uventede ting" de burde ha forutsett når de lagde anbudet sitt.

 

"Buy cheap, buy twice" har jeg hørt er en ting.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Enda et bevis på at anbud antagelig er den aller verste måten å velge hvem som skal få jobben. Altfor mange som har vunnet som har fått massevis av ekstra penger i lommeboka pga. "uventede ting" de burde ha forutsett når de lagde anbudet sitt.

 

"Buy cheap, buy twice" har jeg hørt er en ting.

 

Det er ikke noe galt med å legge ting ut på anbud. Det er vel slik private bedrifter gjør det også. Men det bør bli lettere å velge andre enn de billigste. Det finnes i dag flere muligheter for dette, men de skaper så mye problemer, og så mange muligheter for å klages på, at det virker som det brukes i minst mulig grad.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sukk, når skal SVV slutte å inngå kontrakter med tvilsomme utenlandske byggere. Bare et par år siden de som drev på rundt Hamar med en vei gikk konkurs, resultat, stor forsinkelse og milliardsprekk.

Når noen plutselig dukker opp og sier, Hei, vi kan gjøre jobben for 30-40 % mindre enn nest billigste tilbyder, da er det som oftest ikke reelt. Reel kostnad sees ikke før alt er ferdigstilt og oppgjort, man sparer ikke kostnader ved å ta snarveier og velge useriøse.

Men hva bryr det vel SVV, statlig, vernet foretak. Regningen går bare til skattebetalere og bilister uansett, dem bryr seg ikke.

 

Den veien du refererer til er vel E6 langs Mjøsa, der gikk entreprenøren konkurs og utrolig nok begynte de ansatte å feire dette ved å lage fyllefest med så mye bråk at politiet ble tilkalt. Imidlertid rakk de aldri fram til festlokalet da de møtte noen fyllekjørere fra festen som de måtte stoppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store problemet er at blårussen har fått alt for mye makt.

De fleste av dem har kun kompetanse til å se på fakturabeløpet nederst til høyre og mangler enhver kompetanse til å vurdere reelle kostnader som ikke er med i anbudene. De mangler også enhver kompetanse til å vurdere kostnader ved risiko, og ser bort fra tidligere erfaringer, igjen på grunn av manglende kompetanse.

Den samme blårussen er kraftig overbetalt og kameraderiet internt mellom dem er ødeleggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store problemet er at blårussen har fått alt for mye makt.

De fleste av dem har kun kompetanse til å se på fakturabeløpet nederst til høyre og mangler enhver kompetanse til å vurdere reelle kostnader som ikke er med i anbudene. De mangler også enhver kompetanse til å vurdere kostnader ved risiko, og ser bort fra tidligere erfaringer, igjen på grunn av manglende kompetanse.

Den samme blårussen er kraftig overbetalt og kameraderiet internt mellom dem er ødeleggende.

 

Nja, mitt inntrykk er at kommune-Norge ofte ikke sliter med fagkompetansen, men med at kommunens fagkompetanse på f.eks. bygg og prosjekt ikke vet hvordan de skriver anbud. Man glemmer ting man tenker er selvsagte, men som ikke nødvendigvis er det, og endringer i spesifikasjonene blir dyrt. Ofte går man andre veien og spesifiserer til minste detalj, noe som utelukker mange løsninger, kanskje også den beste.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er som oftest at de som bygger har altfor liten kunnskap om hvordan de skal ha det.

Underveis i byggeprosessen kommer det stadig mer endringer og revisjoner som bidrar til kostnad og tidssprekk.

Lite gunstig for alle parter dette, men det blir nå sånn når de som har bestemt hvordan det skal være plutselig finner ut at det de har bestilt ikke var det de var ute eller hadde tenkt seg.

Andre ganger handler det like mye om å "få gjennom" et bygge rent penge og budsjettmessig, for så å ta ekstra kostnader utenfor dette igjen. Hadde den reelle kostnaden vært synlig ville de kanskje ikke fått gjennom bygget for de som skal betale/styret eller lignende.

Lenke til kommentar

Sukk, når skal SVV slutte å inngå kontrakter med tvilsomme utenlandske byggere. Bare et par år siden de som drev på rundt Hamar med en vei gikk konkurs, resultat, stor forsinkelse og milliardsprekk.

Når noen plutselig dukker opp og sier, Hei, vi kan gjøre jobben for 30-40 % mindre enn nest billigste tilbyder, da er det som oftest ikke reelt. Reel kostnad sees ikke før alt er ferdigstilt og oppgjort, man sparer ikke kostnader ved å ta snarveier og velge useriøse.

Men hva bryr det vel SVV, statlig, vernet foretak. Regningen går bare til skattebetalere og bilister uansett, dem bryr seg ikke.

 

Du er klar over at SVV er pålagt gjennom EØS-samarbeidet å vurdere alle anbud så fremt de tilfredstiller kravene? Hvis ikke politikerne klarer å endre handelsavtalene våre, så har ikke offentlige etater noe valg. Det er også sjeldent at de "billige" utenlandske anbudene er voldsomt mye billigere, som oftest er de bare 1-10% billigere enn andreplass (unntak finnes naturligvis). De groveste dumpingprisene er det norske entreprenører som driver med. Noen ganger for få jobben til enhver pris og prøve å tjene det inn igjen på tilleggsregninger, noen ganger fordi de brenner seg på kalkulasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...