Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom to hus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem bryr seg om det er lov å strekke kabel eller ikke?

Dette er tross alt sannsynlighvis godt ute på bondelandet; ikke akkurat kabling av Karl Johan.

Strekk kabelen å ta nå bare sjansen. Muligheten for at en eller annen statsannsatt små****** oppdager det og også gidde å gjøre noe med det er så å si null.

Så lenge det ikke skjer noe alvorlig kriminalitet, personskade eller husbranner er det ingen som bryr seg.

Og politiet på det stedet har sikkert mer enn nok med trafikkkontr., fyll, nark, fangetransport, sentrale oppgaver, rapportskriving osv.

Bare kusk å hold dere unna srømførende ledniger og andre elektriske annlegg.

Bønder er heller ikke så begeistret for oppkuttede kabler i foret sitt heller.

Så dersom kabelen skal strekkes over noen steder der det skal slås eller går dyr må dere grave.

Lenke til kommentar
For å være vrang så har du ikke lov å legge datakabel ute..

Hvor får du dette fra ?

skal komme og fortelle meg at onkel politi kommer og tar meg

dersom jeg legger en kabel ut vinduet mitt og opp til andre etasje(den er jo

da pr. definisjon ute).

Dette er jo privat eiendom.

Lenke til kommentar

Hvor får du dette fra ?

da pr. definisjon ute).

Går ut fra at han mener det er ulovlig å legge kabel over andres eiendom uten tillatelse - og det er jo sant nok, men fullstendig irrelevant for deg...

Lenke til kommentar

eg har nettverkt til naboen min, det er cat 5 kabel, ca 60 meter strekk, uskjermet kabel, funker som bare det.

har og ett nett opp til dama, ca 2-300 meter oppi lia. der bruker eg trådløst.

funker som bare det, låner litt internett av hu, det er helt fint, litt problemer med mye snø vær men ellers funker det helt fint.

bruker 2 stk dlink 900ap+ uten ekstra antenner, kun den orginale saken

kjempe oppsett, di skryter at den skal klare 400 meter i fri sikt, men vet ikke helt på det da men for meg funker det

bruker 128 bit kryptering og, det svekker signalet litt, men det går fin.

glømte å si pris. eg betalte 900 per stk, dvs 1800 for begge, det er ikke så gale

Endret av Macgyver81
Lenke til kommentar

Hvor får du dette fra ?

da pr. definisjon ute).

Går ut fra at han mener det er ulovlig å legge kabel over andres eiendom uten tillatelse - og det er jo sant nok, men fullstendig irrelevant for deg...

På din eigen vegg, er ikkje det han meiner med ute. Permanent kabel på bakken, f.eks over plenen din er ulovleg, både svakstraum og sterkstraum. Den skal vere nedgravd (og skjerma). Det er før nemt det med forskjellar i jordpotensial og der kan nok delar av grunnen ligge. I tilleg til at ein kan få seg ein skikkeleg karamell av "svakstraum" ogso, det står ikkje på kabelen at det ikkje er telefonkabel og ringespenning er ofte 90V~. Står ein sau med ein slik i kjeften når det ringer blir den sikkert ublid.

Med litt måtehold, tilsyn og kort avstand mellom husa går det sikkert greit. Berre rull den inn når e-verket har ettersyn. 200+ meter ville eg def. ikkje ha leika meg med.

Industriswitchar og industriethernetutstyr har nok galvanisk eller kanskje til og med optisk skilje, trur neppe det eksisterer av nyttig kvalitet på billeg utstyr.

Lenke til kommentar

telenor avidi burde hatt store problemer med onkel politi hvis dette med kabler rett på bakken stemmer... ut over det ganske land ligger det milevis med tv-kabel på bakken... her jeg bor ligger kabelen fra en koblingsboks 200m unna rett på bakken. samme der jeg bodde før.. der var huset bare 20 meter unna boksen, men der lå tilogmed kabelen i en 10meter kveil i tillegg....

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du absolutt ha 10mbps-nettverk? Hvorfor ikke satse på 10/100mbps?

Ser at det er mange som har svart i hytt og pine i denne tråden. Når du ikke har fri sikt, vil ikke trådøst nettverk være noe å trakte etter. Pga det er ute og midt i en jeg-husker-ikke-hva-du-kalte-det, så funker det ikke med noe switch mellom.. og du snakket om pris og at ting ble for dyrt.. hvordan skal du da finansiere en drøss med switcher?

Mitt forslag er følgende: skaff deg en laaaang STP-kabel. Altså en shielded tpkabel cat5 og to 10/100mbit nettverkskort. Jeg ser noen har nevnt noe med 175m med standard max avstand for cat. 5. Det jeg er hørt er anbefalt max 100m avstand. Etter dette kan ikke hastigheten garanteres. Men hvorfor ikke prøve?

2 stk nettverkskort 10/100mbps

1 stk krysset stp cat.5 kabel (som du mest sannsynlig må lage selv)

Lenke til kommentar

hva med å skaffe seg en RW plate eller to og gå på besøk til hverandre? Usosiale latsabber, det er det dere er ;)

Men seriøst, test med lang TP kabel først. Koster ikke så mye og funker det er jo problemet løst. Test det enkleste/billigste først. Husk at om en ting ikke garantert funker så betyr det ikke at den garantert ikke funker :)

Lenke til kommentar

Dra tp 160 meter er ikkje problem! det har eg og naboen testa.

Gjikk fint på 100 mbit så lenge han hadde kvalitets nettverkskort (ikkje billig realtek, men god 100 mbit 3com)

No har vi satt opp repeater midt i, fordi kabelen blei skada i uværet...

Deler av kabelen er 3-4 år gammal.

Lenke til kommentar

Bruk fiber. Pris ikke mer enn 12 pr meter med mva. Har man kontakter er det sikker mulig å komme ned i mot halve prisen. ( Men man må få en proff til å terminere begge endene på kabelen.) Ved å bruke fiber er man garantert høyeste hastighet.

Lenke til kommentar

Ja prisen vil bli mellom 1500 og 3000, men skal du ha WLAN blir det 600+600=1200 +antenner, og der kan du vel regne 1000 kr stykket. Fordelen med fiber er at du får max hastighet hele tiden. Uansett hva ellers du bruker vil du på den avstanden få lavere hastighet eller høyere pris.

Westa

Lenke til kommentar

Du må nok ha spesiellt kort, det tenkte jeg ikke på. Prisen her er høy fant et SMC kort i Danmark 2000,-

Sorry

Dette begrenser jo mulighetene dine. Det du kan forsøke er å kjøpe en Cat 5e kabel og prøve. Kabelen koster jo ikke mer enn 500,- Nettverkskort får du jo nesten gratis

En annen ting, er du sikker på avstanden? Det er jo mulig du bommer stygt på dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Denne tråden begynner å bli temelig tåpelig...

de fleste løsningene kunne vært utdrag fra en "bygg din egen rakket" maual

kontakt noen som har greie på deg... bruk heller noen teleskrit på

kundeservice eller å få en lokal data-repratør til å se på det...

no offence men denne tråden er full av drit løsninger og av folk som

kommer inn med blå-lysene på, dagens sitat:

det er ikke kult å "leke" onkel poleti...

ps. jula varer helt til påske, så BE HAPPY AND MAKE LOVE :thumbs:

Endret av ~Alex~
Lenke til kommentar

Å legge vanlig cat-5 kabel ute går helt greit. Grav den ned og alt blir bra. Hvis du legger ut en switch midt på kabelen, så må du være VELDIG nøye med å isolere denne (pakke den inn). Selve kabelen tåler det meste hvis den først ligger nede i bakken. Det kritiske punktet er å få kabelen inn til switchen uten at vann og annet kjipt kan komme inn. Tre switcher/huber vil funke. En i hver ende og en i midten. Anbefaler og kanskje spørre noen naboer om dere kan legge kabelen via deres hus og bruke det som en stasjon for switchen. Lynnedslag er no drit. Hvis dere skal være så uheldige at det slår ned i kabelen et sted vil portene dere bruker på switchene gå og alle nettverkskort i PC'er som står på (egen erfaring).

100 mbits nettverk vil gå dårlig over så lang avstand. Hvis det ikke funker kan dere skaffe dere en spenningsmåler og sjekke om noen av lederne er ødelagte. En laptop kommer også godt til bruke. Ihvertfall når dere setter nettverket opp (til å teste ut ting).

Til slutt vil jeg si:

Å grave ned kabel går bra, de kan vare lenge. Problemet kommer i å forsterke signalene. Switchene blir banka gule og blå hvis de ligger ute og vil ikke vare evig. Men det er veldig gøy. :)

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...