Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Plis hjelp verdens dummeste person, jeg skjønner ikke hva wifi er eller hvordan jeg får det

Gjest

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, jeg har nettopp flyttet for meg selv, alltid bodd i kollektiv hvor noen andre har installert wifi, og jeg innser nå at jeg ikke vet hvordan wifi fungerer eller hvordan jeg skaffer meg det. Føler meg svært dum og sitter bare som et spørsmålstegn når jeg prøver å finne det ut. Er det fiber jeg skal ha? Har søkt på nettet og funnet mange steder hvor de selger pakker med internett (7-100 GB per måned). For å være ærlig trodde jeg wifi var evig. Jeg aner ikke hvor mye jeg trenger. I tillegg er disse pakkene veldig dyre, og mange steder står det at hastigheten er kjempegod og den rekker i hele huset og når mange skal bruke nettet, men jeg er kun én person i en mini-leilighet og vil ikke betale for rekkevidde og kapasitet. Hva bestiller man, må man ha pakker med en viss mengde data, og i så fall, hvor mye trenger jeg for 2 timer surfing (facebook/aviser/studierelatert) + 1 time stream radio/film per dag (sånn cirka). Trenger hastighet for normale ting som dette, ikke spill eller spesielle programmer.

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er kvote så er det mobilt bredbånd, stort sett. WiFi er bare et navn på et nettverk som ikke trenger ledninger, altså trådløst. Inn i huset så går det, stort sett, gjennom kabel og man bruker en dingsboms for å videreføre signalet trådløst. Disse dingsbomsene kommer ferdig konfigurert fra leverandør, stort sett, og man plugger bare dingsbomsen i veggen. Dingsbomsen heter router forresten.

Man får nett til alt fra par tre hundre til over tusen kroner avhengig av hastighet man trenger. Man får dog ikke "full pupp" alle steder siden leverandørene ikke har bygget ut til kjappere nett enn kanskje 10-20 Mbit.

Kan ikke hjelpe deg med å velge da jeg ikke vet adresse. Du kan bruke f.eks. http://www.bredbandsguiden.no/ for å sjekke hva de forskjellige kan levere og hva prisen blir.

Lenke til kommentar

Et av de vanligste oppsettene ser slik ut:

kabel inn -> "boks" fra bredbåndsleverandør -> nettverkskabel -> trådløsruter

i noen tilfeller har boksen fra bredbåndsleverandøren også innebygd trådløsruter

Om kabelen inn er telefonkabel (ADSL), kabel-tv eller fiber er i prinsippet det samme, så lenge du er fornøyd med den båndbredden du får.

Velg det som passer lommeboka! Husk at det er lett og oppgradere til større båndbredde senere, dersom du trenger det (med mindre du er på maks av hva feks. ADSL klarer og levere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...