Bernt2 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Elbilforeningen kan ta seg en bolle. Løsningen for byene er mindre bilbruk, ikke et skifte av fremdriftsteknologi. Kjør kollektivt. Må du bruke bil i by (til "hverdagstransporten") har du bosatt deg feil, hvilket er ditt eget problem. Den må du forklare. Noen må bo et eller annet sted .Noen vil alltid bo litt unna kollektiv transport, som enten ikke er der, eller ikke passer når dagen skal gå opp, mht arbeidstider ,henting og bringing av barn, som ofte ikke har barnehageplass i nærheten av hjemmet osv, Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 6 timers kjøring med EL-bil rekker ikke i fra Stavanger til Oslo. Dieselkjøretøyet jeg har rekker til gjengeld veldig langt. Greide Stavanger-Kristiansand for ca. kr 270 i drivstoff, og da var det ganske mye tomgangskjøring lagt inn. Regner med det er rimeligere enn toget, og mye mer fleksibelt når man har kommet seg fram (Obs! har ikke tatt tog på noen år). Bompenger er med vilje utelatt, da det er politikervelvilje vi da prater om.Drivstoffutgifter er langt i fra den eneste kostnaden du har med kjøring. Jeg tok nettopp toget fra Stavanger til Bodø for 199,-. Hvis jeg skal trekke fra jernbanens svar på bompenger så hadde man mest sannsynlig kommet under den prisen også. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Dieselbil forurenser: NoX, 1,3 ggr mer enn bensin. Er det lovleg maksgrense eller faktisk utslepp? Faktisk utslepp ligg ca 5 gonger over den lovlege grensa, og høgare om vinteren enn om sommaren. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Hadde man fått sovekupé til Stavanger - Bodø for kr 199,- så hadde det vært veldig attraktivt. Dersom prisen for tog av og til er så god, så helt klart et alternativ dersom man ikke behøver leie bil etter ankomst. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 @Kahuna: Blir spennende med ny batteriteknikk. Går den an å overføre til smådingser, eller er dette forbehold der en har nok plass? Jeg mistenker at nettopp ladeeffekt var en viktig del av motivasjonen for å gå fra 18650-formatet til 2170. Jeg tror de har gjort 'noe' der som krever litt mer plass enn det du har i 18650-cellene. Hvis jeg har gjettet riktig betyr det at teknikken ikke kan overføres direkte til smådingser, med mindre du bruker 2170-cellene direkte. Funker dårlig i mobiler og nettbrett men går sikkert bra i litt tyngre laptoper eller batteridrevne verktøy. Lenke til kommentar
Simen M Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 11: Flytt ut fra Oslo. Hva med biodisel. Ellers finnes det vel mere miljøvennlig måter. Propan eller noe annet gass. Biodiesel er ugunstig da man bruker god matjord på drivstoffproduksjon. I tillegg er ikke biodiesel spesielt bra for motor eller miljø heller. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Dieselbil forurenser: NoX, 1,3 ggr mer enn bensin. Er det lovleg maksgrense eller faktisk utslepp? Faktisk utslepp ligg ca 5 gonger over den lovlege grensa, og høgare om vinteren enn om sommaren. OK, hvor finner jeg "lovlig maksgrense" og Faktisk utslipp? Jeg tror ikke "faktisk utslipp" er høyere om vinteren, men uheldige værforhold fører til at utslippet akkumuleres i et begrenset område på bakkenivå. En dieselmotor varmes også opp raskere enn en bensinmotor. Dette har betydning for utslipp. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger? Her er en generasjon 2 elbil. Dvs en uten DC motor og kullstift, som har lithium batterier som gjør at den ikke koster skjorta å vedlikeholde, samt klarer å holde følge med vanlig trafikk. En mjau til 59'kr. Riktignok gått 112.000km https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86421446 Eller denne: gått bare 22.000km til 81k kr https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89141126 Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 20. januar 2017 Del Skrevet 20. januar 2017 Oslo er for folket, kke for inntrengende biler. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Umulig å ta betalt for bruk av peisen i hus og leiligheter. Enten så er det lov eller så må det forbys. Å innføre sterke incentiver på å spare penger på vedfyring er svært uklokt i områder som sliter med lokal luftforurensing. Nei det kan enkelt gjøres med å ta avgift for salg av ved, men en kan såklart gå ut i skogen selv. Blir det mindre forurensing fra veden hvis / når den blir avgiftsbelagt? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Umulig å ta betalt for bruk av peisen i hus og leiligheter. Enten så er det lov eller så må det forbys. Å innføre sterke incentiver på å spare penger på vedfyring er svært uklokt i områder som sliter med lokal luftforurensing. Nei det kan enkelt gjøres med å ta avgift for salg av ved, men en kan såklart gå ut i skogen selv. Blir det mindre forurensing fra veden hvis / når den blir avgiftsbelagt? Sannsynligvis da dette ofte fører til mindre forbruk. Lenke til kommentar
G Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger?Her er en generasjon 2 elbil. Dvs en uten DC motor og kullstift, som har lithium batterier som gjør at den ikke koster skjorta å vedlikeholde, samt klarer å holde følge med vanlig trafikk.En mjau til 59'kr. Riktignok gått 112.000km https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86421446 Eller denne: gått bare 22.000km til 81k kr https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89141126 Typiske konebiler. Likvogner dersom de kommer ut for en trafikkulykke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå