Sturle S Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Vedovner er gode reservevarmesystemer når strømmen går. De bør ikke demonteres, men bruken bør ned. Innfør heller forurenser betaler-prinsippet for ved. NOx/CO2-avgift på all vedfyring. Vedfyring er ikkje ei viktig kjelde til NOx, og det er CO2-nøytralt. Vedfyring er derimot ei viktig kjelde til partiklar om vinteren. Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Man kan ihvertfall stopp fåeffektavgiften som man har planer om å innføre i 2019. Dette vil gi sterkt incentiv til å rundfyring med ved på de kaldeste dagene. Dette vil lønne seg for alle med vedovner. Å innføre effektavgift i de store byene er en katastrofe for luftkvaliteten. Dieselforbud oppveier ikke for forventet økt vedfyring i 2019 om det ikke gjøres noe for å stoppe effektavgiften slik den er utformet i dag. Effektavgift er nødvendig, og en kan lett unngå denne med litt smartere styring av varmen i hjemmet. Å få opp prisen på forbrenning er nok den beste løsningen totalt sett. Skulle likt å se det samme på kull forøvrig. Umulig å ta betalt for bruk av peisen i hus og leiligheter. Enten så er det lov eller så må det forbys. Å innføre sterke incentiver på å spare penger på vedfyring er svært uklokt i områder som sliter med lokal luftforurensing. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Jeg blir dypt frustrert. Hvor er konsekvensutredningen? Hvor er faktainformasjon om kildene til forurensingen? Oslo er stor nok by til at man bør kunne ha et godt tilbud med trikk og T-bane. Barnefamilier som er avhengig av bil kan gis fritak, for alle andre bør man unngå en person i hver sin bil. Det største problemet for trafikken i Oslo er kø og trafikkvolum. Tiltakene som foreslås her vil bare gjøre alt verre. Her er mine forslag (med forbehold om at jeg ikke har sett en god konsekvensutredning i Oslo noensinne!) -all godstransport som passerer gjennom Oslo må over på tog -alle dieselbusser fases ut til fordel for gass eller andre alternativer -vasking av vei styrkes for å fjerne støv -vedfyring ved de mest utsatt strekningene forbys, ihvertfall i utsatte perioder, gjerne subsidier varmepumper for de rammede -styrk kollektivtransporten ytterligere, spesielt trikk og T-bane -barnefamilier som er avhengig av bil får fritak, alle som kjører alene må blø skikkelig hvis de kjører bil, også elbiler. Få trafikken ned! -strenge krav til partikkelutslipp til nye dieselbiler, det er fullt mulig å lage dieselmotorer med minimale partikkelutslipp Verden sliter med økt trafikk, og elbiler gjør dette bare verre, spesielt så lenge de ikke kan erstatte alle biler. Alle kan ikke kjøre egen bil, det er ikke bærekraftig! Å forby kjøring med dieselbil i Oslo vil sikkert hjelpe midlertidig, hovedsaklig ved å redusere trafikken i rush-tiden, og med betydelige konsekvenser for de som rammes. Hm, du vil altså, som strakstiltak, ha en konsekvensutredning? Apropos å være rammet så anslår Folkehelseinstituttet, i følge VG, at 185 mennesker i året dør for tidlig på grunn av forurenset oslo-luft. Britt Ann Kåstad Høiskar i Norsk Institutt for Luftforsking mener, fortsatt i følge VG, at tiltakene er for snille fordi man gir unntak til for mange. De som rammes, altså private dieselbiler, står for 20% av NO2-utslippene. Endret 16. januar 2017 av Kahuna Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 En forskjell er at Tesla allerede har ett landsdekkende ladenettverk som man får tilgang til. Hvis jeg ikke misforstår ditt poeng her nå, så mener du altså at Opel Ampera-E ikke har adgang/tilgang til et landsdekkende ladenettverk. Altså, ikke mulig å hurtiglade Opel Ampera-E på DC rundt om i landet. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger? 30-40k? Det er kostnaden for å køyre bensinbil med vanleg årleg køyrelengde i to år, og då reknar eg berre med drivstoffutgifter. I tillegg kjem årsavgift, bompengar, olje, vedlikehald osb. Dersom du ikkje drit pengar, bør du heller kjøpe ein elbil til 50-60k enn å ta imot ein gratis bensinbil i gåve. Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Flott artikkel! Endret 16. januar 2017 av Odd Arne Roll Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hvis jeg ikke misforstår ditt poeng her nå, så mener du altså at Opel Ampera-E ikke har adgang/tilgang til et landsdekkende ladenettverk. Altså, ikke mulig å hurtiglade Opel Ampera-E på DC rundt om i landet. Stemmer dette? Jeg mente mer at Model 3 trolig vil få inkludert 400 kWh/år med superlading i prisen, på ett ladenettverk som ikke er tilgjengelig for Ampera-e. Model 3 kan benytte superladenettverket, pluss CHAdeMO med adapter. Ampera-e kan kun benytte CCS. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Umulig å ta betalt for bruk av peisen i hus og leiligheter. Enten så er det lov eller så må det forbys. Å innføre sterke incentiver på å spare penger på vedfyring er svært uklokt i områder som sliter med lokal luftforurensing. Nei det kan enkelt gjøres med å ta avgift for salg av ved, men en kan såklart gå ut i skogen selv. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger?30-40k? Det er kostnaden for å køyre bensinbil med vanleg årleg køyrelengde i to år, og då reknar eg berre med drivstoffutgifter. I tillegg kjem årsavgift, bompengar, olje, vedlikehald osb. Dersom du ikkje drit pengar, bør du heller kjøpe ein elbil til 50-60k enn å ta imot ein gratis bensinbil i gåve. Må en betale olje til gammel bil da, om den ikke lekker olje da vel og merke Sikkert noe annet som ryker likevel før motoren får skader av skitten olje. Og servicer får mindre og mindre verdi når det bikker over en viss alder likevel. Bilen min er knappt verdt vrakpanten, om enn aldri så god den fremdeles er, og den har nesten ikke rust. Det er bra til å være saltede vestlandsveier i ørten år. Endret 16. januar 2017 av G Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hm, du vil altså, som strakstiltak, ha en konsekvensutredning? Yess, nettopp Fra spøk til alvor, så synes jeg man skulle gjort den utredningen for flere år siden istedet for å mobbe dieselbilene hver vinter. Da ville man hatt et ordentlig beslutningsgrunnlag nå istedet for elbil-lobbyen sine utspill som interesseorganisasjon. Hvis man da kunne vist til at elbil-incentiver gjør lufta vesentlig bedre, så skal jeg holde kjeft, men i mellomtiden forbeholder jeg meg retten til å se på dette som galskap satt i system. Britt Ann Kåstad Høiskar i Norsk Institutt for Luftforsking mener, fortsatt i følge VG, at tiltakene er for snille fordi man gir unntak til for mange. De som rammes, altså private dieselbiler, står for 20% av NO2-utslippene.Det var interessant,og NO2 er langt fra alle de farlige partiklene som sprer seg i Oslolufta. Som sagt blir nok lufta bedre av dieselbilforbudet, hovedsaklig fordi trafikken går ned når alle dieselbilene må stå. Det betyr bare at Oslofolk ikke tør kjøpe dieselbil lenger, og følgelig øker CO2 utslippene. Om et par år er trafikken og lufta i Oslo verre enn noensinne, og ingen dieselbiler å mobbe ut. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 @Eivind Helle: Tenker du på et slags "Über" for lading da? Man har en app som forteller hvilke privathusholdninger som har noen hjemme klar til å switche på kursen for utestikket ved hageporten.. Tror du bør se på hurtigladekartet.no Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg mente mer at Model 3 trolig vil få inkludert 400 kWh/år med superlading i prisen, på ett ladenettverk som ikke er tilgjengelig for Ampera-e. Model 3 kan benytte superladenettverket, pluss CHAdeMO med adapter. Ampera-e kan kun benytte CCS. Dette er vel allmenn kunnskap og noe de fleste vet, heller ikke noe som er nytt. Skjønner ikke ditt behov for å absolutt påpeke noe de fleste vet, annet enn din fremsnakking av et visst merke da. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Umulig å ta betalt for bruk av peisen i hus og leiligheter. Enten så er det lov eller så må det forbys. Å innføre sterke incentiver på å spare penger på vedfyring er svært uklokt i områder som sliter med lokal luftforurensing. Ikke umulig, bare en utfordring. En peis koster rundt regnet 10 000. Et pipeløp ca 20 000 når man bygger nytt. Til sammen 30 000 kr. Ettermontering av etterforbrenningsplate kostet bare et par tusenlapper, nå er det standard i alle nye ovner. Hva vil det koste per stk, å utvikle og produsere et IoT måleapparat for utslipp? Jeg gjetter på omtrent det samme som AMS strømmålere, ca 2000 kr. Vi kan til og med bake investeringskostnaden av måleren inn i feieavgiften på samme måte som AMS bakes inn i nettleien. Som sagt, det er ikke umulig, bare fantasien din som begrenser hvilke løsninger du klarer å se. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 La oss sørge for mer detaljstyring og overvåkning og fakturapunkter på alle bauger og kanter, sånn at vi får presset alle til å gjøre slik vi vil. Det er slik vi får et fritt og godt land å bo i... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Vedovner er gode reservevarmesystemer når strømmen går. De bør ikke demonteres, men bruken bør ned. Innfør heller forurenser betaler-prinsippet for ved. NOx/CO2-avgift på all vedfyring.Vedfyring er ikkje ei viktig kjelde til NOx, og det er CO2-nøytralt. Vedfyring er derimot ei viktig kjelde til partiklar om vinteren. Ok, jeg forvekslet NOx med partikler, men forbrenning av karbon blir aldri CO2-nøytralt. Hverken med skogeiernes kreative regnestykker om at skoger vokser fullstendig opp samme dag som de hugges, at atmosfæren på mystisk vis sorterer hvor CO2-molekylene stammer fra og gir de fra trevirke ekspressbehandling, og at trevirke ikke har noe annet bruksområde enn å brenne det opp. Dette har jeg diskutert mange ganger og stadig dukker det opp noen som har drukket skogeiernes malurt. Å brenne trevirke er bare litt bedre enn å brenne kull. Å brenne trevirke er mye verre enn å bruke trevirket til konstruksjon og deponere det etter bruk i stedet for å forbrenne det. Poenget er at karbon i fast form er klimanøytralt, men straks det konverteres til CO2 så er det ikke det lengre, uavhengig av hvor lenge siden det er trærne vokste opp. 30 år - 30 millioner år. Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 De med elbil kommer til å kose seg i morgen.. Lenke til kommentar
0SFSVH4Q Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 endelig kan barnehagene rundt omkring slipe ut ungene igjen for å leke nå som de slemme dieselfrobrukerne får forbud mot sine giftige gasser. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 De med elbil kommer til å kose seg i morgen.. Kanskje de er litt greie og stopper opp og lar noen frosne dieselbilister få skyss? Det er en glimrende anledning til å teste ut samkjøring. Om det blir mindre trafikk, så trenger det ikke koste noe ekstra tid heller. Hmm, er det i morgen jeg skal legge ut bensinbilen for salg Lenke til kommentar
Willie von Busche Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Tenkte at dette så ut som en interessant artikkel. Den må jeg lese, tenkte jeg helt til jeg så hvem som hadde skrevet den. Christina Bu i Elbilforeningen. Da ombestemte jeg meg. Hennes meninger om det meste er lite relevant. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Finnes der EL-bil som har foran seg en lang levetid til eksempelvis kr 30 - 40 tusen på bruktmarkedet? Jeg tviler. Jeg skjønner meg ikke helt på folk som absolutt alltid skal ha nesten nytt eller helt nytt på bilmarkedet. Tørker seg i ræva med penger?30-40k? Det er kostnaden for å køyre bensinbil med vanleg årleg køyrelengde i to år, og då reknar eg berre med drivstoffutgifter. I tillegg kjem årsavgift, bompengar, olje, vedlikehald osb. Dersom du ikkje drit pengar, bør du heller kjøpe ein elbil til 50-60k enn å ta imot ein gratis bensinbil i gåve.Må en betale olje til gammel bil da, om den ikke lekker olje da vel og merke Sikkert noe annet som ryker likevel før motoren får skader av skitten olje. Og servicer får mindre og mindre verdi når det bikker over en viss alder likevel. Bilen min er knappt verdt vrakpanten, om enn aldri så god den fremdeles er, og den har nesten ikke rust. Det er bra til å være saltede vestlandsveier i ørten år. Han brukar like fullt bensin eller diesel, eller har du slutta å fylle det òg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå