AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Trenger råd i forbindelse med en litt vanskelig sak. Har en søster som fremdeles bor hjemme sammen med sin gamle far. Hun er uføre og har sin egen leilighet i huset, men tilbringer det meste av sin tid sammen med vår far. De spiser sammen, handler sammen osv. Hun kontrollerer økonomien hans og så langt jeg kan se kjøper de nærmest all mat sammen. Hun betaler ikke noe for å bo der heller. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette tidligere, men i de siste måneder har dette begynte å irritere meg. Hun har selv inntekt og burde i prinsippet handlet det meste til sin egen husholdning, men i de seinere måneder har hennes og min fars økonomi nærmest sklidd helt sammen. På mange måter opptrer de nærmest som et. Hun har fullstendig kontroll over hans penger, dvs hun har fullmakter over alle hans kontoer, hvis jeg noen ganger hjelper min far med handling osv, må jeg nærmest trygle om å få låne bankkortet hans av henne. Dette begynner å bli litt skjevt synes jeg, kan jeg kreve det samme mener dere? Jeg skal ikke loppe noe for penger, men siden hun har innsyn i min fars økonomi bør jeg også ha rett til det mener jeg. Og hvis hun beriker seg på min fars vegne bør enten jeg kompenseres for dette nå, eller i seinere arv. Anonymous poster hash: 725a2...37e 1 Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Selv om noen andre har noe så har ikke du rett på det samme. Forstår ikke helt hvorfor du vil ha tilgang til din fars økonomi, det er vel opp til han og ikke opp til deg? Edit Ser nå att det er din søster det er snakk om, snakk med dem om problemstillingen evt søk hjelp. Endret 16. januar 2017 av Noxz 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Din far er forutsetningsvis myndig og bestemmer selv. Hvis du mener hun misbruker fullmaktene sine og at han ikke er i stand til å følge opp dette bør du kontakte Fylkesmannen for å få oppnevnt verge. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg ønsker ikke å dra staten inn i dette. Alt har fungert greit i de fleste år, men jeg synes at siden hun har fått denne tilliten å ha kontroll på hans økonomi forutsetter dette at hun skiller klart mellom egen og hans økonomi. Hun skal ikke berike seg på bekostning av min far og indirekte meg. Over tid kan dette utgjøre mye penger og jeg vil kun at ting skal være rettferdig.Om hun sier at hun vil ha noen kroner for alt det hun gjør for min far er det helt i orden for meg. Men det bør være en hvis gjennomsiktighet her. Anonymous poster hash: 725a2...37e Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Det finnes ingen muligheter for deg uten enten din fars, din søsters, eller statens medvirkning. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg ønsker ikke å dra staten inn i dette. Alt har fungert greit i de fleste år, men jeg synes at siden hun har fått denne tilliten å ha kontroll på hans økonomi forutsetter dette at hun skiller klart mellom egen og hans økonomi. Hun skal ikke berike seg på bekostning av min far og indirekte meg. Over tid kan dette utgjøre mye penger og jeg vil kun at ting skal være rettferdig.Om hun sier at hun vil ha noen kroner for alt det hun gjør for min far er det helt i orden for meg. Men det bør være en hvis gjennomsiktighet her. Anonymous poster hash: 725a2...37e Hva er det du vil da? Hva er det du ønsker å oppnå? Det er din søster og din far - prat med dem? Jeg skjønner det hvis du har sterke mistanker om at hun prøver å lure deres eldre far - men det høres ut for meg som om du er bortskjemt og tenker mer på penger og hva DU vil sitte igjen med etterpå. Hva sa du om at hun ikke skal berike seg på din far?? Forresten så BOR DE SAMMEN, det er 100% naturlig at folk som bor sammen deler på utgiftene, hva forventer du at søsta din skal gjøre? Betale alt/mesteparten så faren deres kan spare mer så du kan få mer i arv eller? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hvis alternativet er feks å sende faren deres i omsorgsbolig, så skulle man tro at det er bedre for alle parter at han bor sammen med søsteren din? At hun da får visse "goder" av det syntes jeg er bare rett og rimelig, men det finner du sikkert ikke I noen lov noe sted. Lenke til kommentar
sviskekompott Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg føler at dette blir kraftig misforstått. Og jeg er helt klart inneforstått med at hun skal ha noe igjen for å hjelpe min far. Det har hun også. Hun har bodd gratis i mange år, hun får penger både til bensin og som sagt til mat. Jeg synes det er helt greit, men jeg synes ikke at hun nærmest skal leve på min far. Hun har sikkert like god inntekt som han og hun sparer mye penger på å bo gratis. De fleste av oss har ikke den muligheten. Når det er sagt hadde ikke jeg flyttet hjem bare for å bo gratis! Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hun er ufør, i beste tilfelle så ender hun opp med å nok til å kjøpe seg sitt eget sted å bo når deres far ikke er i live lenger. Såpass burde du jo unne henne? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Synes det er "artig" med diskusjoner som starter anonymt og ender opp med at brukeren poster med eget forumnavn Synes funksjonen blir missbrukt litt for ofte Lenke til kommentar
sviskekompott Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Synes det er "artig" med diskusjoner som starter anonymt og ender opp med at brukeren poster med eget forumnavn Synes funksjonen blir missbrukt litt for ofte Huff ja:-) Lenke til kommentar
sviskekompott Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Å nei, gjorde det igjen;-) Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hun skal ikke berike seg på bekostning av min far og indirekte meg. Over tid kan dette utgjøre mye penger og jeg vil kun at ting skal være rettferdig. Hvorfor går det utover deg? Hvis du mener arv så har du ikke krav på en dritt så lenge han lever da det er din fars penger. Du har ikke noe å gjøre med hva han velger å etterlate seg eller ikke. Han kan bruke rubbel og bit på flakslodd hvis han vil, tilogmed selge huset og kaste pengene i do har han lov til. Hvis han er oppegående i hodet og har valgt at din søster skal fikse ting så har du egentlig ikke noe med det. Vet du hva som er rettferdig? Respektere andres valg. Lenke til kommentar
sviskekompott Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Om han vil skylle penger ned i doen skal han få lov til det. Eller om han bruke alle sine penger på å reise er det helt i orden. Det er hans penger. Akkurat som min søster har sine egne penger. Det jeg reagerer på er sammenblandingen og at min søster nærmest styrer over hans økonomi som det er hennes egen. Er klar over at jeg ikke kan endre noe på dette, men det kan skape mye problemer hvis det ikke gjøres på en rettferdig og oversiktlig måte. Jeg unner begge at de har det greit økonomisk og at hun blir kompensert for sin innsats. Men hun bør også tenke over hvordan hun ivaretar sitt ansvar. Så må gjerne folk moralisere over min eventuelle redsel for arv som går tapt, men merkelig nok er nettopp arv noe av det som topper statistikken hos advokater. Derfor mener jeg at det bør være åpenhet rundt disse sakene slik at vi ikke havner i bråk ved en seinere anledning. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 sviskekompott du stille deg selv i ett veldig dårlig lys her, mitt tips er å slutte å grave. Noe de fleste lærer med tiden er at alle barn ikke er like, foreldre har favoritter og de står fritt til å fordele slik de vil. Er det slik at du har økonomiske problemer, noe det kan virke til at du hinter om i og med at du ikke kan handle inn til far din på egen regning, må du bare manne deg opp og spørre han om penger. Ikke skyld på søsteren din som han tydeligvis er ganske fornøyd med da han i praksis har felles økonomi med henne. Jeg kan forstå at de synes det er praktisk med felles økonomi når de deler bosted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå