lada1 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Nå er tiden som ivrig sofapareti-tilhenger over: http://www.aftenposten.no/norge/politikk/MDG-vil-prove-ut-bade-borgerlonn-og-kortere-arbeidsdag-613042b.html Jeg liker at de har en empirisk tilnærming og ikke påstår at de "vet alt" :-) Endret 16. januar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Lønn fra det offentlige for ikke å gjøre noenting og kortere arbeidsdag. Tja, men så må du jo komme deg fra sofaen til valglokalet. Teller ikke det som å gjøre noenting? 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Lønn fra det offentlige for ikke å gjøre noenting og kortere arbeidsdag. Tja, men så må du jo komme deg fra sofaen til valglokalet. Teller ikke det som å gjøre noenting? Må smøre hjulene i gåstolen først :-) MDG bør kanskje stramme opp argumentasjonen sin litt og få med seg utviklingen mot stadig større forskjeller i inntekt. Borgerlønn er også et "svar"/respons i denne sammenheng: http://www.dn.no/nyheter/2017/01/16/0508/Utenriks/verdens-atte-rikeste-eier-like-mye-som-verdens-fattigste-halvpart Helt tullete at noen få skal kunne kapre nesten all kapital-inntekt i verden. Dette må fordeles på ett eller annet fornuftig vis. Ikke tro at en kan produsere og forbruke seg ut av dette uføret som en er på vei inn i (dersom en ikke justerer kursen litt). Denne diskusjonen er for viktig til at en skal gjøre den til en "høyre-venstre" diskusjon. Endret 16. januar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Helt tullete at noen få skal kunne kapre nesten all kapital-inntekt i verden. Dette må fordeles på ett eller annet fornuftig vis. Stemmer, Norge kan ikke fortsette å leve så uhyrlig mye bedre enn resten av verden, vi bør sette en borgerlønn for hele verden (Norge inkludert) på ca 5000kr måneden, og alle som tjener mer enn dette bør finansiere forskjellen via skatteseddelen. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Helt tullete at noen få skal kunne kapre nesten all kapital-inntekt i verden. Dette må fordeles på ett eller annet fornuftig vis. Stemmer, Norge kan ikke fortsette å leve så uhyrlig mye bedre enn resten av verden, vi bør sette en borgerlønn for hele verden (Norge inkludert) på ca 5000kr måneden, og alle som tjener mer enn dette bør finansiere forskjellen via skatteseddelen. MDG prøver å tenke litt lenger enn det. Vet jo ikke om de har så mye å tenke med, men jeg gir dem kred for å *prøve*. De andre prøver ikke engang :-) De vil hverken forsøke eller tenke. Endret 16. januar 2017 av lada1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Nå er tiden som ivrig sofapareti-tilhenger over: http://www.aftenposten.no/norge/politikk/MDG-vil-prove-ut-bade-borgerlonn-og-kortere-arbeidsdag-613042b.html Jeg liker at de har en empirisk tilnærming og ikke påstår at de "vet alt" :-) Dette er bare rent valgflesk, de har ingen planer om å gjennomføre forslaget fordi de ønsker å bruke alle pengene på miljøtiltak. Årsaken til at de ikke regner ut hvor mye det vil koste er fordi det ikke er et seriøst forslag. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Venstre har allerede hatt borgerlønn i partiprogrammet (2009-2013), men har nå gått bort i fra dette. Finland er i gang med et prøveprosjekt http://e24.no/makro-og-politikk/finland-i-gang-med-borgerloenn-test-gir-innbyggere-5-000-kr-gratis-i-maaneden/23889661 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Nå er tiden som ivrig sofapareti-tilhenger over: http://www.aftenposten.no/norge/politikk/MDG-vil-prove-ut-bade-borgerlonn-og-kortere-arbeidsdag-613042b.html Jeg liker at de har en empirisk tilnærming og ikke påstår at de "vet alt" :-) Jeg tolker deg slik at du vil stemme på et annet parti, for å stemme mot MDG i prinsipp. Bravo! Det er ikke noe galt i å ha et miljø parti, men de trenger noen år (kanskje 10) før de forstår hva politikk innebærer. Samtidig lærer de at det ikke er de mest ivrige som har mest vett og gangsyn. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Norge ligger langt nede på lista i mtp velstand. Kjøpekrafta er kraftig redusert pga dollarkursen. 1 Lenke til kommentar
OleNord Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Galskap! MDG må ikke få en representant til! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Helt tullete at noen få skal kunne kapre nesten all kapital-inntekt i verden. Dette må fordeles på ett eller annet fornuftig vis. Stemmer, Norge kan ikke fortsette å leve så uhyrlig mye bedre enn resten av verden, vi bør sette en borgerlønn for hele verden (Norge inkludert) på ca 5000kr måneden, og alle som tjener mer enn dette bør finansiere forskjellen via skatteseddelen. Hvis dette går til sekulær skolegang og investering i varig infrastruktur (som solceller og batteripakker), så mer enn gjerne efor meg. Dog, det viktigste er å omfordele midlene til de 1% rikeste individene i verden. Det vil ha størst nytteeffekt. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Dog, det viktigste er å omfordele midlene til de 1% rikeste individene i verden. Det vil ha størst nytteeffekt. Trodde MdG ikke ønsket å gi MER ressurser til de 1% rikeste individene i verden. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Dog, det viktigste er å omfordele midlene til de 1% rikeste individene i verden. Det vil ha størst nytteeffekt. Trodde MdG ikke ønsket å gi MER ressurser til de 1% rikeste individene i verden. Hva det sokkerøykende partiet MDG vil driter jeg stort sett i, men at vi bør ta 50% av verdiene til de 1% rikeste i verden og bruke det til infrastruktur for de 25% fattigste i verden er ikke annet enn sunn fornuft og rett og rimelig. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Hva det sokkerøykende partiet MDG vil driter jeg stort sett i, men at vi bør ta 50% av verdiene til de 1% rikeste i verden og bruke det til infrastruktur for de 25% fattigste i verden er ikke annet enn sunn fornuft og rett og rimelig.Hva hindrer deg i å gi fra deg 50% av din rikdom til de fattigste? (Bortett fra at INFRASTRUKTUR for de fattigste, kun er en eufemisme for "å fylle sveitsiske bankkontoer til korrupte politikere i 3. verden") Endret 16. januar 2017 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hva det sokkerøykende partiet MDG vil driter jeg stort sett i, men at vi bør ta 50% av verdiene til de 1% rikeste i verden og bruke det til infrastruktur for de 25% fattigste i verden er ikke annet enn sunn fornuft og rett og rimelig.Hva hindrer deg i å gi fra deg 50% av din rikdom til de fattige? (Bortett fra at INFRASTRUKTUR for de fattigste, kun er en eufemisme for "å fylle sveitsiske bankkontoer til korrupte politikere i 3. verden) At jeg hører til godt under snittet for normal norsk levestandard. Jeg har sånn at det akkurat går rundt uten noe særlig luksus. Fordelingen av ressurser i verden er ganske enkelt. Du tar mest fra de som har nesten alle verdiene, og så fordeler du det ut til majoriteten av de fattige. Og så går en i iterasjoner slik til en har fått redusert avstanden mellom de fattigste og de rikeste betydelig. formålet er å skape en fredelig verden uten store mengder migrasjon og alt faenskapet multikulturalisme fører med seg. Om du ikke fikk det med deg, en skal alltid begynne med de rikeste individene Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Like fullt er du en av verdens rikeste https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1753688 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Galskap! MDG må ikke få en representant til! Du ser ikke ironien av å våse ut med dette samme dag hvor helsedirektoratet fraråder å gå utendørs i byen på grunn av miljøforurensning? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Dog, det viktigste er å omfordele midlene til de 1% rikeste individene i verden. Det vil ha størst nytteeffekt. Trodde MdG ikke ønsket å gi MER ressurser til de 1% rikeste individene i verden. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Like fullt er du en av verdens rikeste https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1753688 Når 8 stykker har like mye som de 3,6 milliardene fattigste, da er det innlysende for enhver med litt mellomenneskelig vett at noe er galt og må ordnes opp i. Alle disse 8 skulle fått minst 50% av sine verdier beslaglagt og omfordelt med tvang. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Trodde MdG ikke ønsket å gi MER ressurser til de 1% rikeste individene i verden. Hva det sokkerøykende partiet MDG vil driter jeg stort sett i, men at vi bør ta 50% av verdiene til de 1% rikeste i verden og bruke det til infrastruktur for de 25% fattigste i verden er ikke annet enn sunn fornuft og rett og rimelig. Da ser du vel neppe verdien i denne kronikken heller, i motsetning til veldig mange av oss andre: Skadebegrensning må være førende for norsk ruspolitikk. Ikke moralisme. Jeg må si jeg setter stor pris på at som eneste parti har politikere med ryggrad nok til stadig være ute offentlig å fronte legalisering og med det kjempe en kamp de samtidig vet er upopulær og som koster velgere. Det er befriende når kunnskap og forskning harmoniserer med politikken, slik de også har for vane å sørge for når det kommer til klima og miljø. Dette tror jeg på sikt vil skape en solid og rasjonell velgerbase som vil øke i takt med forståelsen for problematikken rundt oss blir belyst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå