Gå til innhold

HomeNet slipper fiberen «fri»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste homenet må forbedre seg på er kundeservice sin og sidene sine.

Både 5 og 100Mbit/s-abonnnementene er tilgjengelig for den som ikke vil ha unlimited.

Det høres jo ganske dumt ut, hvorfor ikke ha  det slik som før? Da 2.5 Gigabit ethernet, 5 Gigabit ethernet og 10 gigabit ethernet er fremtiden, da vil unlimited lure kundene å tro man kan få så rask routeren\ pcen støttes.

Siden dere sier homenet slipper fiberen fri regner jeg med homenet lar deg bytte levrandør uten å måtte legge ny fiber blir vel gjennom opennet i så fall.

Håper forbrukerrådet ser på denne saken og vurder dette kan kalles villedene markedsføring.

Da før var det lettere å vite hva man kan forvente.

Nå er jo 10 gigabit utstyr tilgjengelig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Siden dere sier homenet slipper fiberen fri regner jeg med homenet lar deg bytte levrandør uten å måtte legge ny fiber blir vel gjennom opennet i så fall.

Håper forbrukerrådet ser på denne saken og vurder dette kan kalles villedene markedsføring.

Har du i det heletatt lest artikkelen?

Det handler om at de slutter med ulike abbenomenter basert på kapasitet, og skal nå bare selge et abbenoment som gir opp til 1 Gbit kapasitet. Det har ingenting med å åpne for salg gjennom andre selskaper.

Siden du maser sånn om 10 Gigabit så tar jeg med følgene sitat fra artikkelen også:

"Så, om man en gang i fremtiden oppgraderer nettet slik at sluttkunden kan få 10 Gbps, ja – da vil vi levere det produktet, melder hun."

• Liker 7
Lenke til kommentar

Har 1 Gbits fiber abonnement fra homenet. Kom aldri opp i denne hastigheten. Meste jeg kom opp i hastighet var 600Mbits ned, mot kveldstid gikk det til tider helt ned i 250Mbits nedlastningshastighet.

Opphastigheten kunne være opp til 800Mbits på natta. Så tror nok det har noen hastighetsbegrensninger der jeg bor...Så vet ikke helt hva jeg syntes om at de solgte 1Gbits, men ikke kunne levere denne hastigheten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har du i det heletatt lest artikkelen?

Det handler om at de slutter med ulike abbenomenter basert på kapasitet, og skal nå bare selge et abbenoment som gir opp til 1 Gbit kapasitet. Det har ingenting med å åpne for salg gjennom andre selskaper.

Men mener du ikke det selv er ganske tullete? Når de alikevell tilbyr 5\100 mbit til den som ikke vil ha ubegrenset?

Kall en spade for spade. Blir samme som jottaclud tilbyr ubegrenset men egentlig er den ganske begrenset for de mest krevstore kundene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har 1 Gbits fiber abonnement fra homenet. Kom aldri opp i denne hastigheten. Meste jeg kom opp i hastighet var 600Mbits ned, mot kveldstid gikk det til tider helt ned i 250Mbits nedlastningshastighet.

Opphastigheten kunne være opp til 800Mbits på natta. Så tror nok det har noen hastighetsbegrensninger der jeg bor...Så vet ikke helt hva jeg syntes om at de solgte 1Gbits, men ikke kunne levere denne hastigheten.

Hva tester du det mot? Hva har du av utstyr? Muligens det kan være hastighet begrensinger ja.

Eller at homenet deler 10 gigabit fra sentralen og splitter det i 1 gigabit linjer.

Muligens kun broadnet gir stabile hastighet mot bredrifter, men homenet har langt billigere utstyr mot kundene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men altibox ha vertfall samme bølgelengde som:

TP-LINK NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL

TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

En annen ulempe med altibox og homenet er de mangler avtale med telia\ice for mobilnett hvis fibernettet har nedetid.

Telenor og Get har vel dette. Selv om det er diskutert om hjelper noe særlig da det ikke finnes simkort i mediaconverteren som kun aktiveres hvis fiberen er nede.

Lenke til kommentar

Har testet det mot mange netthatighetsmålere, sånn som speedtest.net, men generelt har jeg kjørt mot nettfart.no. Lagde et lite program som kjørte hver halvtime, viste at det var store forskjeller etter hvilke tid på døgnet det var.

Har Intel Gigabit CT Desktop Adapter, tar internett rett ut i fra boksen som ble satt opp av HomeNet. Står den støttet gigabit. Kjører Windows 10.

Lenke til kommentar

Har testet det mot mange netthatighetsmålere, sånn som speedtest.net, men generelt har jeg kjørt mot nettfart.no. Lagde et lite program som kjørte hver halvtime, viste at det var store forskjeller etter hvilke tid på døgnet det var.

Har Intel Gigabit CT Desktop Adapter, tar internett rett ut i fra boksen som ble satt opp av HomeNet. Står den støttet gigabit. Kjører Windows 10.

Nå er det ikke nørvendigvis din ISP som er flaskehalsen. men antar at målingene dine har omvendt korrelasjon med NIX. http://mrtg.uio.no/mrtg/nix/nix-sum.html

Når det gjelder å måle slike kapasitetert så er det flere ting som begrenser målt kapasitet, Ookla har sine begrensninger de også og grunnet sliding window på TCP så skal det ikke så mye forsinkelser til før målingen avviker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til å fjerne slike begrensninger, ettersom de i praksis oppfattes som en form for garanti.

Si man har betalt for en 100/100 linje, så forventer man at man i praksis får sånn ca 100/100. Noen ganger går hastigheten litt lavere, andre ganger høyere, men kapasiteten er forutsigbar fordi begrensninga gjelder både oppover og nedover.

Når HomeNet nå "frigjør" fiberen ved å fjerne begrensninga oppad i hastighet, så regner jeg med at begrensninga nedad forsvinner like glatt. Hvis de hadde beholdt en form for hastighetsgaranti (uten noen begrensning oppad), hadde det vært et veldig godt salgsargument, som jeg regner med at de hadde passet på å reklamere kraftig for. Det nevnes dog ikke med et ord, så jeg mistenker at jeg har rett i dette.

Dermed tipper jeg at de nye abonnementene innebærer særdeles uforutsigbar nettkapasitet, som da vil være fullstendig avhengig av hvor mye kapasitet alle naboene dine bruker samtidig som deg selv. Jeg ser HomeNet sin grunn for å gjøre det på denne måten (de kan få flere kunder inn på samme linje), men føler at det er et skritt bakover for oss forbrukere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

og her sitter jeg med 5 MB ADSL linje..

Samme her :(

Ikke nok med det, men jobber som tekniker på fiber så det gjør jo ikke saken bedre akkurat :p

Lager noen noen ganger luftbobler med vilje i skjøtene for utakknemlige fiberkunder som klager på den fordi de ikke vet hvordan å bruke den?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med den rubrikken trodde jeg dere mente at HomeNet åpner opp for andre operatører på sitt fibernett. Finnes det åpne fibernett i Norge i det hele tatt? I Sverige finnes både http://svenskastadsnat.se/ og http://www.ip-only.se/ som begge tilbyr internet, TV og telefoni med god konkurrense på pris mellom en masse forskjellige tjenesteleverandører.

Men dette er jo ikke private internettleverandører. Begge er statseide eller statsfinansierte løsninger. Hvorfor skal en privat internettleverandør legge til rette for at andre kan "gratis" ta kunder fra de etter at de har investert opp mot 10.000 kroner per meter for en fibergraving.

Lenke til kommentar

og her sitter jeg med 5 MB ADSL linje..

Samme her :(

Ikke nok med det, men jobber som tekniker på fiber så det gjør jo ikke saken bedre akkurat :p

Lager noen noen ganger luftbobler med vilje i skjøtene for utakknemlige fiberkunder som klager på den fordi de ikke vet hvordan å bruke den?

Hehehe.

Jeg er ikke montør, men det kan jeg aldri se for meg at noen har gjort, for da må det bare gjøres om igjen :p

Montørene måler alltid demping etter skjøting og melder ifra verdiene til oss :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...