Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Norges to første kommersielle hydrogenstasjoner plasseres bare tre km fra hverandre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor er egentlig alle CO2-regnskapene på hydrogenbiler? Jeg vil se de samme nepene som sammenligner elbiler ladet på 100% brunkull ta for seg hydrogenbiler, hadde i det minste vært en fornøyelig sammenligning.

 

Vær så snill, ikke dra "overskuddskraft" inn i dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvor er egentlig alle CO2-regnskapene på hydrogenbiler? Jeg vil se de samme nepene som sammenligner elbiler ladet på 100% brunkull ta for seg hydrogenbiler, hadde i det minste vært en fornøyelig sammenligning.

 

Vær så snill, ikke dra "overskuddskraft" inn i dette.

 

Nei, jeg behøver ikke dra inn overskuddskraft i dette, men la meg komme med en annen påstand.

 

Om det virkelig er tilfelle at elbilen min går på brunkull, så går vitterlig varmtvannsberederen, vaskemaskinen og mikroen din også på brunkull. Og viss du mener dieselbiler er så forbannet mye mer miljøvennlig, så bør vi jo, i miljøets navn, straks kople husene våre fra strømnettet og fyre opp dieselaggregater i hagene våre.

 

Sannheten er faktisk at elbilen min går på vannkraft, mens vaskemaskinen din går på brunkull. For jeg betaler nemlig opprinnelsesgaranti på strømmen min.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvilke fordeler har hydrogenbilen i forhold til elbilen igjen? Raskere 'ladetid'? Noe mer?

 

Så når elbilen får en skikkelig oppgradering av ladeffekten, finnes det da noen som helst grunn til å ha hydrogenbiler?

 

 

Elon Musk har lettet på sløret angående neste generasjon supercharger og han snakker om kraftige saker, noe som får den fremtidige 350kW CCS standarden til å se ut som en 'barneleke'. Om de virkelig har klart å øke ladeeffekten så mye så snakker vi om ladetider på 5-10 minuttter, dessuten vil supercharger v3 bruke bufferbatterier og solceller så svake nettilknytninger bør ikke lenger være et problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvor er egentlig alle CO2-regnskapene på hydrogenbiler? Jeg vil se de samme nepene som sammenligner elbiler ladet på 100% brunkull ta for seg hydrogenbiler, hadde i det minste vært en fornøyelig sammenligning.

 

Vær så snill, ikke dra "overskuddskraft" inn i dette.

 

Nei, jeg behøver ikke dra inn overskuddskraft i dette, men la meg komme med en annen påstand.

 

Om det virkelig er tilfelle at elbilen min går på brunkull, så går vitterlig varmtvannsberederen, vaskemaskinen og mikroen din også på brunkull. Og viss du mener dieselbiler er så forbannet mye mer miljøvennlig, så bør vi jo, i miljøets navn, straks kople husene våre fra strømnettet og fyre opp dieselaggregater i hagene våre.

 

Sannheten er faktisk at elbilen min går på vannkraft, mens vaskemaskinen din går på brunkull. For jeg betaler nemlig opprinnelsesgaranti på strømmen min.

Vet ikke helt hvorfor du tolket det som et angrep på elbilen. Nå kalte jeg de som la brunkull til grunn for all elektrisitet brukt til å lade elbiler for neper. Poenget var bare at hvis en skal sammenligne worst case med worst case, så hadde hydrogenbiler sett helt forferdelig ut i forhold til elbiler i et CO2-regnskap. Jeg har møtt flere "elbilhatere" som bruker slike tåpelige CO2-regnskap som argumenter mot elbiler, men samtidig mener at "hydrogen er fremtiden", som jo blir et paradoks.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

600.000 biler på 400 stasjoner blir 1500 biler pr. stasjon. Om vi sier at hver bil behøver å fylle hver 15. dag, så blir det 100 biler pr. stasjon pr. døgn. Omtrent 4 biler i timen, eller en bil i kvarteret, døgnkontinuerlig.

Med gjennomsnittlig kjørelengde på 12.500 km/år gir det ca. 33 km/dag. 33 km/dag * 15 dager = ca. 500 km.

Tallene går såvidt opp, med litt godvilje. Jeg må si det er ganske stor forskjell på at 400 stasjoner skal dekke 1/4 av bilparken, kontra NEL som hevder at 20 stasjoner skal dekke sør-Norge. Nå snakker vi i hvert fall om ca. en stasjon pr. kommune.

Lenke til kommentar

Helt tydelig at de fokuserer på kjernemarkedet for hydrogenbiler. De som fortsatt ønsker å kunne kjøre i kollektivfeltet etter at elbilene har blitt stengt ute.

 

Ellers synes jeg at hydrogen folkene er passe naive når de beregner behovet for antall hydrogenstasjoner. 400 stasjoner på 600000 biler. Altså 1500 biler pr. stasjon. I dag er det 1500 bensinstasjoner på litt over 2 mill fossilbiler, som er omtrent samme antall stasjoner pr. bil. Men forskjellen er at hydrogenbilene må fylles dobbelt så ofte. De fleste bensinstasjoner har også 4 pumper, mens hydrogenstasjonene som settes opp nå har to. Med andre ord må hydrogenstasjonene da utnyttes 4 ganger mer effektivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Der presenterer Hyop et regnestykke som tar utgangspunkt i at 400 hydrogenstasjoner à 25 millioner kroner vil kunne betjene en flåte på 600.000 biler.

 

For noen tullete tall.

 

Om vi tar helt urealistiske forutsetninger og antar stasjonene utnyttes maksimalt 7 dager i uken 24 timer i døgnet blir det omtrent slik med en fylling per bil per uke.

 

600 000 /400 stasjoner / 7dager / 24 timer = 9 biler må fylles per time per stasjon for alle skal få fylt.

 

Bilene kommer garantert ikke til å stille seg i en pen rekke som utnytter stasjonenes kapasitet fult ut 24/7. De kommer til å komme like lite om natten og i mengder i rushtrafikken slik bensinbiler gjør.

 

I Norge har vi ca 1750 bensinstasjoner i dag med 6 eller fler pumper per stasjon for de fleste. 600 000 biler er ca en fjerdedel av antallet personbiler og varebiler vi har, det er rimelig å anta at vi da trenger ca en fjerdedel av den kapasiteten bensinstasjoner har til 600 000 H2 biler.

 

Med andre ord (1750x6)/4 som gir 2625 H2 fyllepunkter. Mulig det kan være noen færre med litt bedre plassering enn det enkelte bensinstasjoner har.

 

Selv om mitt anslag er både upresist og omtrentlig, så er det åpenbart at HYOP kommer med tulletall som bygger på en i beste fall teoretisk kapasitet.

 

Edit: ser at flere har hatt tilsvarende tanker mens jeg skrev :)

Endret av Kalle K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor er egentlig alle CO2-regnskapene på hydrogenbiler? Jeg vil se de samme nepene som sammenligner elbiler ladet på 100% brunkull ta for seg hydrogenbiler, hadde i det minste vært en fornøyelig sammenligning.

 

Vær så snill, ikke dra "overskuddskraft" inn i dette.

Nei, jeg behøver ikke dra inn overskuddskraft i dette, men la meg komme med en annen påstand.

 

Om det virkelig er tilfelle at elbilen min går på brunkull, så går vitterlig varmtvannsberederen, vaskemaskinen og mikroen din også på brunkull. Og viss du mener dieselbiler er så forbannet mye mer miljøvennlig, så bør vi jo, i miljøets navn, straks kople husene våre fra strømnettet og fyre opp dieselaggregater i hagene våre.

 

Sannheten er faktisk at elbilen min går på vannkraft, mens vaskemaskinen din går på brunkull. For jeg betaler nemlig opprinnelsesgaranti på strømmen min.

 

"For jeg betaler nemlig opprinnelsesgaranti på strømmen min."

 

Jeg betaler ikke for "Opprinnelsesgarantibeviser", men bruker strøm fra vannkraftverkene våre like mye som alle andre.

Det er ohm`s lov som bestemmer hvem som får skitten strøm eller ikke, og 98% av strømmen i Norge er ren energi.

Opprinnelsesgarantibevisene er svindel, da de ekstra pengene som el-verkene får inn ikke settes på noe fond som skal brukes for å bygge ut mer fornybar energi.

Tyskland har kjøpt mange "Opprinnelsesgarantibeviser" og kan med dette papiret i hånd si at strømmen er ren, men jeg kan bruke ohm`s lov og bevise at det er jeg som bruker strømmen tyskeren har papir på.

Hvem har retten på sin side?

Resultatet er at vi dobbeltfører den fornybar strømmen, og folk tror det er dobbelt så mye fornybar energi enn det er.

Politikerne ønsker å bestemme over de fysiske lovene, men den makten har de ikke.

Etter min mening er "Svindel" et dekkende ord for dette papiret.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har mer tro på elbiler.

 

Hydrogen som drivstoff er greit nok, men håndtering av en så farlig gass. Løsningen som er valgt med lagring på 700 bar kan vel ikke sies å være trygg hvis uhellet er ute. Uansett hvor sikker en tank måtte være.

 

I mellomtiden mens vi venter på elbiler og diverse fornybare gassdrivstoff har jeg langt mer tro på eksisterende teknologi som LPG. Vi har allerede 130 fyllestasjoner i daglig drift i Norge. Venstre og MDG klarte å innføre veibruksavgift i en trappetrinnsmodell frem mot 2020.

 

Det er allerede 20 000 biler på drivstoffet i Norge. EU satser og via sitt alternative drivstoffdirektiv er LPG en av flere teknologier det satses på.

 

Til de som måtte mene at LPG ikke er biodrivstoff. Så er det riktig, men ordet bio gir ingen garanti for at det er miljøvennlig. LPG eller propanen kommer som et biprodukt av oljeproduksjon og blir brent uansett.

 

Av miljøeffekter kan nevnes 96 % mindre NOX enn diesel og ikke målbart partikkelutslipp. Resten kommer ut av eksosen som CO2 og vann. Gir tilnærmet ingen lokal forurensing.

 

Hvis du fremdeles skulle ha tro på hydrogen. Les deg heller opp om tyskernes E-gas prosjekt. En oppnår det samme som med hydrogen, men mye sikrere. Strøm, co2 og vann blandes sammen til et nummspillgassdrivstoff i væskeform. Hva er da vitsen med å håndtere hydrogen? Er usikker her på trykket, men LPG ligger på 6-8 bar. Regner med at E-gassen ligger på omtrent det samme. Mye sikere enn hydrogen.

 

For de som liker ordet bio kan det også nevnes at det også er mulig å lage bio-lpg av trevirke.

 

Jeg har kjørt på LPG i fem år allerede og ser ingen grunn til å bytte ut denne bilen. Den er miljøvennlig som den er.

 

Har forresten ikke råd til noen hydrogenbil. Så i mitt tilfelle skal jeg se på lommeboka bør jeg kjøre på diesel hvis LPG ikke lenger blir tilgjengelig. God miljøpolitikk. Neppe!

 

Hvis en journalist leser dette og blir interessert anbefales kontakt mot LPG Norge. De selger mye av denne propanen som brukes som drivstoff i Norge. De sitter på mer info.

 

Jeg er en privatperson som har satt meg ganske godt inn i materien og jeg bare rister på hodet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å bruke skitten kraft som utgangspunkt i regnskap er det egentlig ikke noe galt med. Problemet oppstår når man ikke forstår at det blir feil da det ikke utelukkende er skitten kraft som brukes. Det er ment som en pekepin for å vise "worst case scenario".

 

Det er også mye dårlige regnestykker da totalen som må regnes med inkluderer både pumping av olje og frakt for å nevne to. På elbilsiden så må det tas med produksjon av bilen og batterier også. Så har man også besparelse over tid der man må regne inn bilens, stort sett batteriets, levetid. Kan jo ta med gjennomsnittlig kraftforbruk på gjennomsnittlige reparasjoner de forskjellige bilene trenger over tid også

 

Det er altfor mange "håndvalgte" statistikker ute å går, folk vil gjerne ha rett og da er det jo fornuftig å vise til resultater og statistikk som bekrefter meningen sin :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke fordeler har hydrogenbilen i forhold til elbilen igjen? Raskere 'ladetid'? Noe mer?

 

Så når elbilen får en skikkelig oppgradering av ladeffekten, finnes det da noen som helst grunn til å ha hydrogenbiler?

 

 

Elon Musk har lettet på sløret angående neste generasjon supercharger og han snakker om kraftige saker, noe som får den fremtidige 350kW CCS standarden til å se ut som en 'barneleke'. Om de virkelig har klart å øke ladeeffekten så mye så snakker vi om ladetider på 5-10 minuttter, dessuten vil supercharger v3 bruke bufferbatterier og solceller så svake nettilknytninger bør ikke lenger være et problem.

 

Sånn type effekt kommer til å kreve en betydelig utbygging av strømnettet. Mange steder sliter allerede i dag med effekttoppene på strømnettet, så selvom du får bufferbatterier så vil det fortsatt være et problem når man får x antall tusen flere elbiler som lades på strømnettet enn det som er i dag.

 

Hydrogen derimot kan lages ved kraftverket og deretter kjøres ut til fyllestasjoner.

Vi har mange småkraftverk rundt omkring i Norge som kunne startet med hydrogenproduksjon isteden. Dessuten er hydrogen mye likere det vi allerede kjenner til i dag (bensin / diesel). Det lages ett sted deretter kjøres det ut til fyllestasjoner, der man fyller tanken på bilene og kan kjøre videre med en gang.

 

Og psykologisk sett er det også mye lettere å få folk over på noe som er likt det de har fra før. Så en som vegrer seg for å kjøpe elbil pga. rekkevidde etc. vil kanskje ha lettere for å kjøpe en hydrogenbil. (som også har nye bedre rekkevidde pr. fylling enn dagens elbiler)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er egentlig alle CO2-regnskapene på hydrogenbiler? Jeg vil se de samme nepene som sammenligner elbiler ladet på 100% brunkull ta for seg hydrogenbiler, hadde i det minste vært en fornøyelig sammenligning.

 

Vær så snill, ikke dra "overskuddskraft" inn i dette.

 

I Norge blir nok CO2 regnskapet for hydrogenbilen helt fint, men det er en prosess som sløser med strøm.

Vi kan se på noen tørre fakta om vannkraft i Norge. Har sett på offisiell statistikk fra 2005-2015. Gjennomsnitt produksjon i perioden var 135 715 GWh. Eksport 15 819 GWh. Import (kun) 7386 GWh.

Av importen er en høy andel (ikke definert hvor høy) fra Sverige, hvilket betyr at dette er vannkraft og kjernekraft.

Altså er vår brunkull import svært lav i perioden. Vi kan kjøre hydrogenbil og elbil med god samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det Hyop imidlertid mener kan få salget i været, er dersom drosjenæringa lokkes eller tvinges over på hydrogendrift, noe de påpeker er signaler fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune"

Så flott...

 

Godt poeng! Ja, det er vel kun tvang som vil få noen som helst over. Tror de fleste taxieiere vil velge en Tesla eller lignende elbil. Fylletid er også ett problem på hydrogen. Opparbeide 700bar trykk på tanken så tar de siste 20% 2-3 minutter. Snakket med en taxisjåfør om emnet, og det største problemet med elbiler er plutselige langturer, hvor kunden ikke bør sitte å vente på lading. På supercharger lader du 10-12km/minuttet så etter 5 minutter (som det tar å fylle hydrogen) har du 5 mil ekstra, og det kan mange ganger være det som trengs. Oppgraderes superchargerene vil dette tallet dobbles eller mer. Alternativ 800v CCS ref Porsche. Fullt batteri på 15 minutter, 600km. Hydrogenbiler har ett mye større problem med dårlig utbygget hydrogenstasjoner. Får ikke hydrogen med deg på jerrykanne. Elbiler kan nå hurtiglades omtrent overalt. Ingen grunn til å gå tom for strøm allerede idag. Enda flere hurtigladere settes opp hver mnd som går.

Innen hydrogenstasjoner er på plass har det blitt plassert hurtigladere ved mange av taxiholdeplassene.

Ett ennet problem er også at elbiler er avgiftsfrie så drosjeeierne tjener ikke så mye på å selge bilene videre etter 3 år som dieselbilene. Hvilket også vil være ett problem med hydrogenbiler. Hydrogenbiler vil ikke være like attraktive i bruktmarked som elbiler, så hvis man først blir tvunget til noe vil det bli elbiler som vil foretrekkes, også med tanke på fallende interesse i for brukte dieselbiler ref dieselforbud. Nesten "gratis" strøm kommer alltid til å være mye billigere en å kjøpe hydrogen. Fordelen til hydrogenbilen vil aldri bli bra nok til at de blir mange. Ihvertfall i Norge. Taper hydrogenbilen i Norge, gir det også ett dårlig signal til resten av verden, da norge er verdens største "feltundersøkelse" for nullutslippsbiler.

 

Altså "to little to late", da hydrogenbiler aldri vil komme opp i antall, da elbiler alltid har ett fortrinn på kjøptspunktet til den gjengse nybilkjøper. Derfor burde staten stoppe å støtte dette tøvete initiativet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...