Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lojal bankkunde, noe vits?

Yamazero

Anbefalte innlegg

Bankene ser ut til å bruke det samme utregningssystemet når de gir ut banklån, så jeg tror ikke det er noe å tjene på der i form av lojalitet. Derimot ser det ut til å være enklere å få lån i noen banker enn andre. 

Men her ser det ut til at kunderådgiver er viktigere enn selve banken (som PanserJohan peker på ovenfor). Og her kan forskjellen være ganske betraktelig i form av størrelse på lån man kan ha. Så når du går til en annen bank, så går man egentlig til en annen kunderådgiver heller enn bank fordi det grunnleggende utregningssystemet er det samme. Jeg tror den danske bank har en versjon av det på hjemmesiden sin og det er den alle banken på en måte bruker. Når du går til en rådgiver, så går de deg nærmere i sømmene, men egentlig fortsatt basert på samme system. 

Jeg har bare erfaring med DnB, den danske bank og Nordea da. Vet ikke med de små bankene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har vært Nordea kunde i veldig lang tid ( + 10 år ), og frem til desember 2016 hadde jeg kundeprogrammet "student". Nå er jeg ordinær kunde i banken.

Jeg skal kjøpe leilighet etterhvert ( de nærmeste årene) og lurer på om det er noe poeng å være lojal mot Nordea når jeg skal søke boliglån? Kan det hende jeg får gode renter på lånet eller bør jeg uansett velge banken som har lavest rente? 

Jeg vurderer sterkt å gå over til Skandiabanken grunnet at banken er gebyrfritt.. dette fordi jeg ønsker å ikke betale for unødvendige gebyrer etc.. 

Hva sier dere?

Skandiabanken ser vel bare på tall når det gjelder lån?

De har jo ingen fysiske personer som man kan møte så vidt jeg vet.

Om du har de tallene i orden med egenandel osv, så er det vel greit.

Jeg måtte opp 300k over det jeg egentlig kunne få i lån for å kunne få leiligheta jeg ville ha.

Det gikk fint da jeg har en bank med fysisk kontor der man kan møte rådgivere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lojalitet er for lettlurte folk som tror de kan noe... ingen får bedre rente enn konkurransen pga lojalitet, ingen kan bevise at dem har fått det heller. Bare tomme påstander

kom med en tom påstand da

Ikke sikkert du får bedre rente av å være lojal men du kan ende opp med å få lån grunnet lang og god historikk i en og samme bank med en kundebehandler som kjenner deg en i en bank der du er ny, uten historikk og med en kundemisshandler som ikke kjenner deg.

Det var min situasjon i 2005 da jeg skullle kjøpe bolig i Trondheim for første gang og der ingen banker i byen ville gi meg lån steppet Helgeland Sparebank som jeg allerede hadde et over 10 år langt kundeforhold til med både bil og boliglån tidligere inn og ville låne meg penger til bolig. Renta var nok ikke av den gunstigste men det handlet om lån eller ikke lån og etter ny takst av bolig i 2007 fikk vi jammen meg banka renta ned på nivå med 60% lånegrad selv om lånagraden var høyere.

Så det kan lønne seg å være lojal og om ikke for mange år kan vi si takk for lånet når siste avdrag betales inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lojalitet er for lettlurte folk som tror de kan noe... ingen får bedre rente enn konkurransen pga lojalitet, ingen kan bevise at dem har fått det heller. Bare tomme påstander

Ikke sikkert du får bedre rente av å være lojal men du kan ende opp med å få lån grunnet lang og god historikk i en og samme bank med en kundebehandler som kjenner deg en i en bank der du er ny, uten historikk og med en kundemisshandler som ikke kjenner deg.

Det var min situasjon i 2005 da jeg skullle kjøpe bolig i Trondheim for første gang og der ingen banker i byen ville gi meg lån steppet Helgeland Sparebank som jeg allerede hadde et over 10 år langt kundeforhold til med både bil og boliglån tidligere inn og ville låne meg penger til bolig. Renta var nok ikke av den gunstigste men det handlet om lån eller ikke lån og etter ny takst av bolig i 2007 fikk vi jammen meg banka renta ned på nivå med 60% lånegrad selv om lånagraden var høyere.

Så det kan lønne seg å være lojal og om ikke for mange år kan vi si takk for lånet når siste avdrag betales inn.

2005 var noe helt annet enn i dag. Før i tiden betydde kanskje lojalitet noe.... det betydde garantert mere enn nå. Nå betyr det ingenting. 

Lenke til kommentar

Hvordan ting var for 12 år siden er vel strengt tatt ikke særlig relevant når ting har blitt mye strengere de siste årene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...