Yamazero Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hei! Jeg har vært Nordea kunde i veldig lang tid ( + 10 år ), og frem til desember 2016 hadde jeg kundeprogrammet "student". Nå er jeg ordinær kunde i banken. Jeg skal kjøpe leilighet etterhvert ( de nærmeste årene) og lurer på om det er noe poeng å være lojal mot Nordea når jeg skal søke boliglån? Kan det hende jeg får gode renter på lånet eller bør jeg uansett velge banken som har lavest rente? Jeg vurderer sterkt å gå over til Skandiabanken grunnet at banken er gebyrfritt.. dette fordi jeg ønsker å ikke betale for unødvendige gebyrer etc.. Hva sier dere? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Du bytter til der det er rimeligst og til en bank du stoler på. Det burde alle gjøre så resten av bankene må skjerpe seg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Har du hatt et godt og langt kundeforhold til banken din er mulighetene til å få lån større eller muligheten til å få mere lån større i den banken du har hatt lenge sammenlignet med en bank du ikke har hatt noe kundeforhold til enda. Det er vel det viktigste. Fikk oppleve det da jeg flytte til Trondheim og skulle kjøpe leilighet her. Ingen banker i byen ville gi meg lån mens Helgeland Sparebank som jeg hadde et over 12 år kundeforhold til med tidligere bil og boliglån ville låne meg penger. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Du undersøker markedet, flere banker som har noe tilsvarende av det Skandiabanken kan levere. Viktig at du også ser på helheten av tejnester de leverer og hvordan dette prissettes. Skandiabanken kan f.eks. være billig på kortbruk, men virker å være mer restriktiv på utlån f.eks. Har du et fagforeningsmedlemskap som gir deg noen fordeler? Mitt råd er å sjekke ut flere banker inkl. Nordea. 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Det er ikke noen vits med de tradisjonelle bankene før du har så mye penger (evt så stort lån) at du får særfordeler. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hei! Jeg har vært Nordea kunde i veldig lang tid ( + 10 år ), og frem til desember 2016 hadde jeg kundeprogrammet "student". Nå er jeg ordinær kunde i banken. Jeg skal kjøpe leilighet etterhvert ( de nærmeste årene) og lurer på om det er noe poeng å være lojal mot Nordea når jeg skal søke boliglån? Kan det hende jeg får gode renter på lånet eller bør jeg uansett velge banken som har lavest rente? Jeg vurderer sterkt å gå over til Skandiabanken grunnet at banken er gebyrfritt.. dette fordi jeg ønsker å ikke betale for unødvendige gebyrer etc.. Hva sier dere? Hei! Jeg har vært Nordea kunde i veldig lang tid ( + 10 år ), og frem til desember 2016 hadde jeg kundeprogrammet "student". Nå er jeg ordinær kunde i banken. Jeg skal kjøpe leilighet etterhvert ( de nærmeste årene) og lurer på om det er noe poeng å være lojal mot Nordea når jeg skal søke boliglån? Kan det hende jeg får gode renter på lånet eller bør jeg uansett velge banken som har lavest rente? Jeg vurderer sterkt å gå over til Skandiabanken grunnet at banken er gebyrfritt.. dette fordi jeg ønsker å ikke betale for unødvendige gebyrer etc.. Hva sier dere? I storbankene som Nordea, DNB, Storebrand osv. nå gir det mest sannsynlig ingen fordeler ved å være lojal, kanskje du kan få hakket for mye lån hvis de har sett du har hatt grei økonomi over tid, men det er ingen god ting å låne over evne heller. I små lokale banker så vil nok det kanskje kunne hjelpe mer, men de er det ikke så mange igjen av. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 For de av oss med normal økonomi og normale behov lønner det seg svært sjeldent å være lojal. Det er mulig enkelte sparebanker i grisgrendte strøk fortsatt bryr seg om lojalitet, og det finnes vel kunder for hvem banken er villig til å strekke seg ekstra langt om de har spesielle behov, men for standard boliglån er det høyst tvilsomt at du får noe bedre tilbud enn tallene sier at du skal få. Jeg hadde f. eks. vært kunde hos Nordea siden lenge før de fortsatt het kredittkassen, men fikk likevel mye bedre tilbud i en annen bank. Nå bruker jeg danske bank, som har avtale med fagforeningen jeg er medlem i. Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Fikk vesentlig bedre vilkår i en annen bank enn den jeg hadde hatt siden mitt første bankkort, så vil anbefale deg å søke i flere som passer for deg og ta det som kommer best ut. Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg har vært kunde i DNB i alle år (dvs vært der siden det var en lokal Sparebank, og veien innom Sparebanken NOR, Gjensidige NOR), og det har ikke gitt noen særlige fordeler å være trofast. Det er ikke enkelt å få satt ned renter på lån og få andre fordeler andre banker gir, så det å være trofast mot de største bankene rammer stort sett egen lommebok. Og at DNB nå tar betalt for minibankuttak og bruk av kort i utlandet, gjør de ikke mer service-minded overfor kundene, men andre banker følger muligens etter. Det DNB har vært bra på for vår del er at de har tillot at vi lånte en del mer enn 60% av verdien på huset uten at de satt opp renten for lånet vårt når vi skulle oppgradere badene, stua og bytte vinduer rundt hele huset for noen år siden, det var kun takket være et langvarig kundeforhold som gjorde det mulig. Vet at en kan ha laveste rente opptil 80% i andre banker, men det var ikke mulig for oss i DNB. Jeg får nesten rett i fjeset at vi ikke er attraktive nok kunder fra andre banker de gangene jeg har forhørt meg, og så langt så har jeg ikke funnet noen banker som har gitt så mye gevinst, så derfor har jeg blitt værende der jeg er. Ikke attraktiv nok i den grad at de ikke gir oss beste rente fordi vi har (i dagens målestokk) for lite lån og for lav belåningsgrad. Men jeg låner jo ikke mer penger for å få bedre renter heller, håper jo å komme i null tilslutt med huslånet. Det er noen tiere i mnd på lavere renter å spare, og i løpet av noen år så blir det summer av det. Jeg liker også å ha et lokalt bankkontor (i den byen der jeg bor) å forholde meg til om det skulle være noe en vil ha forandret eller ha hjelp til e.l. som ikke er enkelt over telefon/nettbank, og det gjør jo at enkelte banker ikke blir vurdert av meg. Er vel også det at en er litt lat, og ikke gidder jobben med å sette opp avtalegiro og efaktura på nytt (for de har en mange av etterhvert), og dette er det jo kun en som taper på i lengden og totalt sett, og det er meg selv........ 1 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Da jeg var på runde rundt for å søke boliglån ga Nordea meg klart det beste tilbudet, og de begrunnet dette med at jeg hadde vært kunde hos de hele livet. Så det kan være lønnsomt å være lojal i visse tilfeller, selv om det også er andre faktorer som spiller inn. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg er DnB-kunde, har alltid vært det. Jeg har: Boliglån til 2,05%BSUIngen formue å snakke om Er det noen særlig gevinst for meg å hente på å bytte bank egentlig? Er fornøyd med hjelpen jeg får av (personlig) rådgiver, som kjenner meg nå, vet at jeg er betalingsdyktig og har hjulpet med finansiering flere ganger. Fornøyd med nettbanken. Lider ikke av gebyrer (tar aldri ut penger, er godt under de 12 årlige gegyrfrie uttakene fra sparekonto etc). Lenke til kommentar
Deltiden Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Flytende rente eller fastrente? Renta du har der er hvertfall god, så tviler på at du merker noe forskjell av å bytte bank med de betingelsene. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Flytende. Mener å huske at den ble justert opp et hakk, tror det var til 2.15%, nå i januar/februar. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Flytende. Mener å huske at den ble justert opp et hakk, tror det var til 2.15%, nå i januar/februar. Husk det koster også noen kroner å åpne ett lån, så hvis forskjellene er små så kan det ta lang tid før det er tjent inn. Var vel 1500,- eller 3000,- eller noe slikt sist mener jeg å huske. Og bankene varierer jo hele tiden, så det er ikke sikkert den man bytter til er billigere enn den man var hos neste gang det skjer noe med renten. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Har hatt samme bank i lengre tid og fikk dermed det beste tilbudet på forsikring av bil (for meg) God service teller også veldig mye Har vært kunde i mange banker og noen er mer kundevennlige enn andre Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hei! Jeg har vært Nordea kunde i veldig lang tid ( + 10 år ), og frem til desember 2016 hadde jeg kundeprogrammet "student". Nå er jeg ordinær kunde i banken. Jeg skal kjøpe leilighet etterhvert ( de nærmeste årene) og lurer på om det er noe poeng å være lojal mot Nordea når jeg skal søke boliglån? Kan det hende jeg får gode renter på lånet eller bør jeg uansett velge banken som har lavest rente? Jeg vurderer sterkt å gå over til Skandiabanken grunnet at banken er gebyrfritt.. dette fordi jeg ønsker å ikke betale for unødvendige gebyrer etc.. Hva sier dere? Som tidligere kunde av Nordea i lang tid kan jeg trygt anbefale deg å bytte bank. De føler ikke noen lojalitetsfølelse overfor deg. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Har hatt samme bank i lengre tid og fikk dermed det beste tilbudet på forsikring av bil (for meg) God service teller også veldig mye Har vært kunde i mange banker og noen er mer kundevennlige enn andre Forsikringen på bil henger vel mer sammen med hvordan du er til å kjøre. Jo lenger uten uhell jo bedre % på den. Har selv hatt samme bank i alle år, og der var det ikke noe bedre tilbud på forsikring enn hos forsikringsselskapet jeg har i fra før, heller mye dyrere (ingen uhell med bil heller). 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 http://e24.no/privat/penger/vi-forbrukere-er-for-lojale-vi-tror-bankene-tar-vare-paa-oss/22808845 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Har hatt samme bank i lengre tid og fikk dermed det beste tilbudet på forsikring av bil (for meg) God service teller også veldig mye Har vært kunde i mange banker og noen er mer kundevennlige enn andre Forsikringen på bil henger vel mer sammen med hvordan du er til å kjøre. Jo lenger uten uhell jo bedre % på den. Har selv hatt samme bank i alle år, og der var det ikke noe bedre tilbud på forsikring enn hos forsikringsselskapet jeg har i fra før, heller mye dyrere (ingen uhell med bil heller). Dyreste prisen jeg fikk var rundt 25 000 Jeg har nå i underkant av 8000 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Dersom du skal kjøpe bolig utenfor de vanlige rammene (15% EK, 3-4 gjeldsgrad osv), er min erfaring at et godt forhold til en kunderådgiver er avgjørende. Hvilken bank blir da litt uvesentlig. Var kunde i postbanken da jeg var liten da min mor jobbet i posten, men fikk null hjelp derfra når jeg skulle kjøpe bolig. Fant en rådgiver en annen plass som hjalp meg, og ble kunde der. Lojaliteten min er hos rådgiver, ikke hos banken. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå