Sveern Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Fin måte å ta knekken på turismeTviler på at de fleste turister kjører privat (diesel)bil Kommer an på hvordan du definerer turist, jeg bor en times tid unna Oslo, og det har hent jeg har tatt dieselbilen min til Oslo for noe show og ei natt på hotell med fruen. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg vant , du bruker hersker teknikk. En teknikk som hersker? Uansett, på hvilken måte mener du at jeg benyttet hersketeknikk? Såvidt jeg vet er det ikke noe krav at man skal følge med på avis, radio eller tv (?). Med andre ord burde de sendt ut direktemelding (sms/post/digipost) til alle potensielt berørte. Når det ikke er gjort, kan man ikke ilegge bot på første overtramp. Hvis de beviser at de har stoppet deg en gang før og gitt deg beskjeden kan de gi deg bot ved andre gang. Jeg har ikke fått en eneste SMS eller et eneste brev fra Stortinget eller andre om at drap er ulovlig, men jeg tror jeg blir straffet uansett, selv om jeg bare gjør det en gang. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg har ikke fått en eneste SMS eller et eneste brev fra Stortinget eller andre om at drap er ulovlig, men jeg tror jeg blir straffet uansett, selv om jeg bare gjør det en gang. Ja, for drap har jo vært lovlig, og ble til og med anbefalt av staten for 10 år siden, før det plutselig ble ulovlig akkurat i dag mellom klokke 6 og 22. Kjempebra sammenligning! 4 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Det var det: http://www.dagbladet.no/nyheter/nanbspdieselforbudet-oppheves/66665345 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg har ikke fått en eneste SMS eller et eneste brev fra Stortinget eller andre om at drap er ulovlig, men jeg tror jeg blir straffet uansett, selv om jeg bare gjør det en gang. Ja, for drap har jo vært lovlig, og ble til og med anbefalt av staten for 10 år siden, før det plutselig ble ulovlig akkurat i dag mellom klokke 6 og 22. Kjempebra sammenligning! Ja, sammenligningen var jaggu ikke verst. Men fra spøk til alvor; det er ikke sånn at dersom noe var lovlig i dag, og blir kriminalisert i morgen, så vil du få brev i posten. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) Her er en update på Lan Marie Berg sin påstand. Nå endret været seg kraftig så jeg kan ikke på noe måte si sikkert om nedgangen skyldes færre diselbiler, eller om det er endriger i luften.Lan Marie Berg sier i en e-post til Aftenposten at et slik forbud kunne redusere NO2-utslippene med 20–25 prosent.Målegrunnlag:Mandag 16.01-2017 09:00Bygdøy Allé - 127,7 no2 µg/m³Rv 4, Aker sykehus - 101,7 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)Åkebergveien - 102,5 no2 µg/m³Mandag 16.01-2017 12:00Bygdøy Allé - 71,4 no2 µg/m³Rv 4, Aker sykehus - 48,4 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)Åkebergveien - 104,9 no2 µg/m³Kirkeveien - 122,5 no2 µg/m³Tirsdag 17.01-2017 09:00Bygdøy Allé - 89,5 no2 µg/m³Rv 4, Aker sykehus - 61,3 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)Åkebergveien - 60,1 no2 µg/m³Kirkeveien - 66,4 no2 µg/m³Tirsdag 17.01-2017 12:00Bygdøy Allé - 74 no2 µg/m³Rv 4, Aker sykehus - 67,1 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)Åkebergveien - 54 no2 µg/m³Kirkeveien - 65,2 no2 µg/m³Hvis vi ser på noen påstanden om 20 - 25% redusert No2:09:00Bygdøy Allé - 44,3% nedgangRv 4, Aker sykehus - 39,72% nedgang (ikke kommunal vei)Åkebergveien - 41,37% nedgang12:00Bygdøy Allé - 3,6% oppgangRv 4, Aker sykehus - 38,64% oppgangÅkebergveien - 48,52% nedgangKirkeveien - 46,78% nedgangIkke godt å konkludere med hvor stor effekten av diselforbudet var med den dataen jeg har her dessverre. Endret 17. januar 2017 av MegaMann2 3 Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 (endret) Flott bidrag MegaMann2! Jeg har en mistanke om at det var været som bidro mest til de gode tallene. Verstingene, som tungtransport og varebiler/firmabiler og vedfyring var jo unntatt forbudet. Dessuten var det bare 3 av 10 som lot dieselbilen stå i dag... Nå er ikke jeg negativ til det å være miljøvennlig, men jeg tenker at hvis politikerne syntes dette med miljøaspektet virkelig er så viktig (for dem) som de prøver å utgi det som, så kanskje de skulle gitt 2 års avgiftsfritak for kjøp av nybil med moderne og mer miljøvennlige motorer, slik at folk kunne byttet ut gamle slitere som forurenser verre enn en skorstein? Men så var det disse pengene de ville gått glipp av da... Miljøsaken var vist ikke så viktig likevel! Endret 17. januar 2017 av Sjulimann 5 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg orker ikke sjekke tallene nå, men mener 25-30% av NOx-utslippene kommer fra personbiler med dieselmotor. Hvis vi legger til grunn at kun 30% av dieselbilene lot være å kjøre (tall fra Fjellinjen), står vi igjen med en reduksjon på 7,5-9% som direkte kan tilskrives færre dieselbiler på veien, mens resten må komme fra andre faktorer som for eksempel mindre trafikk og kø, og ikke minst været. Trafikken på tirsdager er sannsynligvis allerede i utgangspunktet også er mindre enn en mandag, så den faktoren må også kalkuleres inn. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Dette må måles gjennom en hel vinter for at det skal ha et resultat en kan stole på 2 dager blir for lite data Lenke til kommentar
00034343 Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Dette såkalte midlertidige forbudet er egentlig helt bortkastet for politkerne og stell og styre, dersom: Alle gir blanke faen uansett. Det er dette som skulle skjedd, ingen skulle brydd seg. De kunne tatt enkeltpersoner, men ikke alle sammen. Så mange fins det ikke mulighet for å kontrollere og bøtelegge. Blir som at alle skulle latt være å betale NRK lisens, NRK ville knelet hvis de plutselig måtte sende ut purring til 2 millioner husstander eller hva det er. Nordmenn finner seg nok i dette også, som mye annet. Faktisk, så vil de jo innføre tvlisens på alle som har tak over hodet, tv eller ikke. Slik som Tyskland gjør. Det var nå snakk om det sist gang jeg leste meg opp på det. Jeg fant ikke ut om dieselforbudet før det var for sent, har kjørt rundt med ukastrert WV diesel. Ikke i Oslo, da. Ja, de blir nok å putte avgifter på vedovner snart. Og da kaster jeg min vedovn ut av huset, tar et kjøleskap, lager hull og tunnel samt lager meg tørkestasjon til selvlaget beef jerky, og diverse. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det er allerede en avgift på vedovner, i form av feieavgift Flere kommuner tar betalt årlig, uten å feie Lenke til kommentar
Mato Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det er allerede en avgift på vedovner, i form av feieavgift Flere kommuner tar betalt årlig, uten å feie det virker ikke som kommunen kan kreve feieavgift uten og faktisk feie http://www.dagsavisen.no/innenriks/feieavgift-uten-pipe-1.463833 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det er allerede en avgift på vedovner, i form av feieavgift Flere kommuner tar betalt årlig, uten å feie det virker ikke som kommunen kan kreve feieavgift uten og faktisk feie http://www.dagsavisen.no/innenriks/feieavgift-uten-pipe-1.463833 Den saken gjelder for noen som ikke har pipe eller ikke bruker pipen Jeg har pipe, men den brukes ikke, så da slipper eier å betale feieavgift Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Det jeg syns er bittelitt bakvendt, er at hvis man betaler for avgiftene, så er det helt greit at man forurenser. For meg så blir det paradoksalt og dobbeltstandard fra MDG. Jeg skjønner poenget, man tvinger folk vekk, men mange vil fortsatt være klin nødt til å gjøre det slik man alltid har gjort det, nettopp fordi de ikke har noen andre valg - og disse vil jo bli sittende igjen med svarteper, jeg mener - en snekker kan ikke drasse med seg utstyret på buss eller tog og tungtransport f.eks har ikke bra alternativer for elektrisk enda, selvom det kan komme om noen årLufta er dårlig, det må gjøres noe med nå, men finnes det en bedre løsning enn det som ble presentert her? Dette dieselforbudet virket for meg som litt for krampeaktig, som om det ikke greide å finne på noe annetFyring burde være elektrisk, så dette kan folk gjøre noe med derimot, kanskje kan det ordnes en rabatt her? Endret 18. januar 2017 av bshagen Lenke til kommentar
Pilkern Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Det jeg syns er bittelitt bakvendt, er at hvis man betaler for avgiftene, så er det helt greit at man forurenser. For meg så blir det paradoksalt og dobbeltstandard fra MDG. Jeg skjønner poenget, man tvinger folk vekk, men mange vil fortsatt være klin nødt til å gjøre det slik man alltid har gjort det, nettopp fordi de ikke har noen andre valg - og disse vil jo bli sittende igjen med svarteper, jeg mener - en snekker kan ikke drasse med seg utstyret på buss eller tog og tungtransport f.eks har ikke bra alternativer for elektrisk enda, selvom det kan komme om noen år Fyring burde være elektrisk, så dette kan folk gjøre noe med derimot, kanskje kan det ordnes en rabatt her? Håndverkere og varetransport får unntak fra dieselforbudet hvis de kan bekrefte at de er ute på oppdrag. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Ja, men det var ikke poenget mitt - forurensingen vil vi jo ikke ha om så 100% av samtlige som kjører til Oslo får disp, så hvordan fikser vi dette i dag? Jeg tror ikke vi greier dette per nå Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Så vidt jeg vet så har Toyota sluttet å selge personbiler med Diesel, og det er det rette valget å ta å forby diesel biler i sentrum er feil valg Lenke til kommentar
Populært innlegg MegaMann2 Skrevet 18. januar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 18. januar 2017 (endret) Dagens tall: Onsdag 18.01-2017 09:00 Bygdøy Allé - 75,7 no2 µg/m³Rv 4, Aker sykehus - 56,1 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)Åkebergveien - 42 no2 µg/m³Kirkeveien - 62,1 no2 µg/m³Onsdag 18.01-2017 12:00Bygdøy Allé - 74,4 no2 µg/m³Rv 4, Aker sykehus - 51,2 no2 µg/m³ (ikke kommunal vei)Åkebergveien - 35,7 no2 µg/m³Kirkeveien - 53,7 no2 µg/m³ Enring i prosent fra i går: Onsdag 18.01-2017 09:00 Bygdøy Allé - 15,42% nedgangRv 4, Aker sykehus - 8,48% nedgang (ikke kommunal vei)Åkebergveien - 30,6% nedgangKirkeveien - 6,48% nedgangOnsdag 18.01-2017 12:00Bygdøy Allé - 0,54% oppgang Rv 4, Aker sykehus - 23,7% nedgang (ikke kommunal vei)Åkebergveien - 33,89% nedgangKirkeveien - 17,64% nedgang Jeg tror vi med høy sikkerhet kan si at det var været som stod for mesteparten av nedgangen i No2 konsentrasjonen i luften i går. Vi fortsetter og se nedgang i verdiene i dag i forhold til i går, uavhengig av forbudet. Endret 18. januar 2017 av MegaMann2 12 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Du fortjener flere likes for at du gidder rett og slett, dette er interessant lesning - takk skal du ha Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 18. januar 2017 Del Skrevet 18. januar 2017 Enig der! Vet ikke hva du kan kjøpe deg for likesene, men du kan få en av meg også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå