jonlem Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. "Nylig" .. hva legger du i det? 8-10 år siden eller noe slikt var det ikke? Forøvrig støtter jeg dette fullt ut, men med forbehold om at det gjøres en grundig evaluering i etterkant. Har det ikke en reell og målbar effekt, må man straks sette seg ned og vurdere neste tiltak på lista. Lenke til kommentar
magb Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. Ja,det er rart. I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen. Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer ! Helt utrolig hvor sleipe politikerne er . Dette er jo ett systematisk virkemiddel for å få folk til å kjøpe det de blir rådet til av regjering for deretter å bli skikkelig gigantisk lurt på alle måter de kan innen bil og svavestøv. Det er leeeeeeeeeeeeeenge siden det ble anbefalt å kjøpe diesel for å spare miljøet. 3 Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Vet nå ikke hvordan det er i Oslo, har bare vert der en gang, kunne ikke klage på luften noe mer enn vanlig. Men her i Bergen så er de verste målingene de har er på en kald søndags morgen. Lite biler og mange som fyrer i gamle ovner. Av ren nysgjerrighet: Kilde? 1 Lenke til kommentar
Sigols Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Vet nå ikke hvordan det er i Oslo, har bare vert der en gang, kunne ikke klage på luften noe mer enn vanlig. Men her i Bergen så er de verste målingene de har er på en kald søndags morgen. Lite biler og mange som fyrer i gamle ovner. Av ren nysgjerrighet: Kilde? Kan beklageligvis ikke finne noen kilde, men det sto i BT for ett eller to år siden. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Ikke sikkert det har noen sammenheng, men skal jeg ta bilen som bruker 0,4 liter på mila, eller bilen som bruker 2 liter? Diesel vs Bensin Lastebiler bruker minst 3 liter på mila i byer (med forbehold) Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 Ikke sikkert det har noen sammenheng, men skal jeg ta bilen som bruker 0,4 liter på mila, eller bilen som bruker 2 liter? Diesel vs Bensin Lastebiler bruker minst 3 liter på mila i byer (med forbehold) For å kjøre lovlig i morgen, så må du velge bensinbilen om du vil kjøre lovlig..... Det er kun biler med dieselmotorer som er rammet av kjøre forbudet, ikke biler med bensinmotor som kan ha et langt høyere forbruk. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Spørsmålet var vel mer om hva som var best for miljøet. Dubious; har du noen tall på hvor mye NOx bilene dine slipper ut? Det er jo helt fjernt at en moderne moderat dieselbil ikke er greit å kjøre, men en Porsche Cayenne Turbo S med V8 er helt ok. ...og for eksempel kan ikke jeg kjøre bilen min inn på jobb i morgen (10 minutter kjøring) og la bilen stå hele dagen, men det kan være 100-vis av taxier som kjører rundt i eller står på tomgang i byen i hele morgen. Tanken bak forbudet (bedre luft i byen) er kanskje ikke så dum, men måten det gjennomføres på er helt høl i huet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg bor ikke i Oslo og har kun 1 bil så det var bare teoretisk Folk som fyrer og tyngre kjøretøy står sikkert for minst 90% av utslippene så å forby diesel biler vil ikke ha merkbar effekt Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Greit å faktisk se hva resultatene i morgen blir, før du konkluderer, syns du ikke? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Vet nå ikke hvordan det er i Oslo, har bare vert der en gang, kunne ikke klage på luften noe mer enn vanlig. Men her i Bergen så er de verste målingene de har er på en kald søndags morgen. Lite biler og mange som fyrer i gamle ovner. Av ren nysgjerrighet: Kilde? http://www.dinside.no/bolig/vedovner-avgir-mer-svevestov-enn-biltrafikk/60986864 http://www.aftenposten.no/norge/Dette-forurenser-mer-enn-bil-242334b.html Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Det er også vanskelig å konkludere ut fra bare én dag. Værprognosene tilsier at det bør bli mer forurensing i morgen enn det er i dag. Dersom tallene for i morgen da er identiske med dagens, da har kanskje dieselforbudet hatt en effekt? Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Spørsmålet var vel mer om hva som var best for miljøet. Dubious; har du noen tall på hvor mye NOx bilene dine slipper ut? Det er jo helt fjernt at en moderne moderat dieselbil ikke er greit å kjøre, men en Porsche Cayenne Turbo S med V8 er helt ok. Det var det jeg mente med svaret mitt også da, at det er kun lovlig å kjøre den bilen som bruker mest bensin og da vil forurense mer. ...og for eksempel kan ikke jeg kjøre bilen min inn på jobb i morgen (10 minutter kjøring) og la bilen stå hele dagen, men det kan være 100-vis av taxier som kjører rundt i eller står på tomgang i byen i hele morgen. Tanken bak forbudet (bedre luft i byen) er kanskje ikke så dum, men måten det gjennomføres på er helt høl i huet. At moderne dieselmotorer som er EURO 6 kvalifiserte skal være ulovlig å bruke blir jo helt feil, og det er det jo heller ikke alle taxier som har, og de vil det kanskje bli kjørt enda mer med i de dagene privatbilene med dieselmotor er ulovlig i bruk i Oslo. Litt merkelig at de kan forby moderne biler som de fleste har sagt at skal være fritatt fra et varslet dieselforbud. Noe må gjøres helt enig med deg i det, men dette er nok ikke den rette måten å gjennomføre det på........ Endret 16. januar 2017 av fotonisse Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Vet nå ikke hvordan det er i Oslo, har bare vert der en gang, kunne ikke klage på luften noe mer enn vanlig. Men her i Bergen så er de verste målingene de har er på en kald søndags morgen. Lite biler og mange som fyrer i gamle ovner. Av ren nysgjerrighet: Kilde? http://www.dinside.no/bolig/vedovner-avgir-mer-svevestov-enn-biltrafikk/60986864 Interessant å sammenligne tallene for PM10 og tallene for NOx her. For PM10 står biltrafikken for svært lite av utslippene, mens for NOx er den en betydelig bidragsyter. Det virker som om det kreves kraftigere tiltak mot vedfyring. Når det gjelder utslipp fra dieselkjøretøy er dette et problem vi forhåpentligvis bare har noen år til, da en ganske stor andel nye biler i dag er bensin-hybrid eller elektrisk. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 http://www.dinside.no/bolig/vedovner-avgir-mer-svevestov-enn-biltrafikk/60986864 http://www.aftenposten.no/norge/Dette-forurenser-mer-enn-bil-242334b.html Veitrafikken står for noen få prosent av det totale utslippet/forurensingen av svevestøv. Det er tydelig at noen i bystyret har en personlig vendetta mot biler. Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. "Nylig" .. hva legger du i det? 8-10 år siden eller noe slikt var det ikke? Forøvrig støtter jeg dette fullt ut, men med forbehold om at det gjøres en grundig evaluering i etterkant. Har det ikke en reell og målbar effekt, må man straks sette seg ned og vurdere neste tiltak på lista. Det var snarere 2-3 år siden regjeringen anbefalte å kjøpe Diesel. Og jeg leste først i går att Diesel biler vil bli forbudt. Hentet dette fra en engasjert borger Så kom det: I morgen trer dieselbilforbudet i hovedstaden i kraft. Og det er uvisst hvor lenge det vil vare. Kanskje to dager. Kanskje mer. Veien dit har vært mer enn kronglete. I over to år har politikere forsøkt å kjøre på grønt via Statens Vegvesen og lovgivende myndigheter, som verken har hatt hjemmel eller har sett praktisk mulighet for hvordan et slik forbud skal håndheves. Det ble løst som følge av en forskrift som kom på plass rett før jul. Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. Ja,det er rart. I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen. Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer ! Helt utrolig hvor sleipe politikerne er . Dette er jo ett systematisk virkemiddel for å få folk til å kjøpe det de blir rådet til av regjering for deretter å bli skikkelig gigantisk lurt på alle måter de kan innen bil og svavestøv. Det er leeeeeeeeeeeeeenge siden det ble anbefalt å kjøpe diesel for å spare miljøet. 2-3 år siden,ikke så veldig lenge. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Blir spennende å se om dette vil funke i det heletatt, eller om det bare er en dråpe i bøtta Forøvrig støtter jeg dette fullt ut, men med forbehold om at det gjøres en grundig evaluering i etterkant. Har det ikke en reell og målbar effekt, må man straks sette seg ned og vurdere neste tiltak på lista. En stor effekt, som er vanskelig å måle, er at antall dieselbiler i Oslo( og andre store byer) vil falle drastisk i årene fremover. Mange har tatt signalene og tilpasset seg, men de som trodde dette var en bløff eller ikke tok innover seg realiteten vil ikke kjøpe dieselbil i fremtiden. Det klarer man ikke å måle utfra en enkelt dag. Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. Ja,det er rart. I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen. Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer ! Helt utrolig hvor sleipe politikerne er . Dette er jo ett systematisk virkemiddel for å få folk til å kjøpe det de blir rådet til av regjering for deretter å bli skikkelig gigantisk lurt på alle måter de kan innen bil og svavestøv. Det er leeeeeeeeeeeeeenge siden det ble anbefalt å kjøpe diesel for å spare miljøet. Spørsmålet var vel mer om hva som var best for miljøet. Dubious; har du noen tall på hvor mye NOx bilene dine slipper ut? Det er jo helt fjernt at en moderne moderat dieselbil ikke er greit å kjøre, men en Porsche Cayenne Turbo S med V8 er helt ok. ...og for eksempel kan ikke jeg kjøre bilen min inn på jobb i morgen (10 minutter kjøring) og la bilen stå hele dagen, men det kan være 100-vis av taxier som kjører rundt i eller står på tomgang i byen i hele morgen. Tanken bak forbudet (bedre luft i byen) er kanskje ikke så dum, men måten det gjennomføres på er helt høl i huet. Ta bilen til jobben din i morgen ! Det skal jeg gjøre,bli med og protester mot denne hallik virksomheten de driver med. De sier jo egentlig til oss att vi skal vende oss om trekke ned buksa så de får Rævkjørt oss ! Og vi lyder,som vanlig. Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Rart de kan gi forbud rett etter at regjeringen nylig anbefalte diesel og senket avgiftene. Pga de har anbefalt, så burde de være fredet i bilens levetid. Ja,det er rart. I fjor kjøpte en kompis av meg en ny Audi med Diesel fordi da var det mer miljø vennlig å kjøre diesel i følge regjeringen. Nå blir det forbudt fordi de forurenser mer ! Helt utrolig hvor sleipe politikerne er . Dette er jo ett systematisk virkemiddel for å få folk til å kjøpe det de blir rådet til av regjering for deretter å bli skikkelig gigantisk lurt på alle måter de kan innen bil og svavestøv. Det er leeeeeeeeeeeeeenge siden det ble anbefalt å kjøpe diesel for å spare miljøet. 2-3 år siden,ikke så veldig lenge. WHAT? De har jo prøvd å få gjennomslag for et slik forbud som kommer i morgen i lengre tid enn det.. I 2006 ble avgiftene vridd for å redusere CO2 utslipp, det gjorde dieselbiler til avgiftsvinnere. Dette var det advarsler mot den gang, og det ble relativt raskt endret igjen. 2 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hvem gidder å bo i Oslo da 8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå