Gå til innhold

Tips til oppgradering av 3 år gammel PC

Anbefalte innlegg

Vurderer en oppgradering på denne 3 år gamle karen (Fort tiden går!) 

Kabinett: Define R4 Black

HK: MSI Z97

GPU: MSI Geforce GTX 970

CPU: Intel Core i5 4690K 3.9 GHz w/ Hyper 212 Evo

RAM: Team Xtreem 2x4GB DDR3 2400Mhz

PSU: Thermaltake ToughPower 1000W

Skjerm: Samsung LS34E790C 34"  + BenQ LED XL2411T 23,6"

Egentlig vurderer jeg bare å ta en GTX 1070 og ny 16 GB ram. Vil de Corsair Vengeance LPX Black DDR4 (http://www.prisjakt.no/product.php?p=3281463) fra den nye Black Refinery anbefalingen passe? Hva sier dere? Noen tips?

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke mye å hente i å oppgradere den gamle traveren helt ennå.

Er ikke mye som skiller i5 6600k / i5 7600k og din cpu på 4,5ghz. Se feks her: https://m.youtube.com/watch?v=3gHNoTp37Mo

En fin oppgradering hadde vel vært å bytte CPU kjølern din til feks en https://www.komplett.no/product/908195/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/deepcool-captain-120-ex-white-cpu-kjoeler eller https://www.komplett.no/product/907999/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/nzxt-kraken-x42-cpu-kjoeler også overclocke i vei. Pluss et GTX 1070, så er mye gjort.

Spar så pengene til neste runde med intel CPUer eller se hva AMD ZEN vil tilby av ytelse.

Kjøp evt noe luft på boks og blås rent om du ikke gjør det så ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har vel bare DDR3 ram på hovedkortet.

Uansett skjermkort vil hjelpe litt, men kanskje bedre med overklokking?

For det er ikke enorme forskjeller kanskje 40% bedre ytelse og noe lavere strømbruk.

Tror jeg ville håpet på 980 TI på bruktmarkedet gjerne noe billigere en gtx 1060 selges nytt, da den trekker mere strøm.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, så DDR-type er hovedkort-basert og jeg må ha DDR3? Føles litt teit å oppdater til 16 GB hvis DDR4 er standarden nå, men får vel det. Har trøbbel med at minnet ofte går berserk og konstant ligger på 96% av og til. Må restarte for å fikse. Kan det være en feil med selve minne, og at det blir fikset hvis jeg kjøper nytt?

Takker for tipsene. Da får jeg prøve å vurdere skjermkort mulighetene og hva jeg er villig å fleske på :)

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Har trøbbel med at minnet ofte går berserk og konstant ligger på 96% av og til.

Er dette noe som fører til problemer, eller noe du tilfeldigvis har sett i task manager?

Jepp, det fører til heftige frame drops i spill, og faktisk masse lagg ved vanlig Chrome og explorer behandling.

Jeg nevnte forresten at jeg kjøpte 34" skjerm i fjor Den er bare 60 hz så bruke den ikke til multiplayer shooters. Vil GTX 1070 og 16 gb 2400 MHz minne fremdeles være holdbart for gaming på den i en god stund fremover? Eller vil det gjøre en full oppdatering mer verdt det for meg?

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Hvis "Thermaltake Toughpower 1000W" er den saken som først kom ut i 2007 ville jeg nok tenkt det er en grei oppgraderingsmulighet, spesielt om du betaler din egen strømregning. Du betaler kanskje en drøy tusing netto for oppgradering til en platinum-sertifisert enhet på 750W-850W eller noe slikt. Den der kan neppe ha effektivitet over 80% etter så mange år, og det spares inn endel elektrisk energi på sikt ved bytte til en slik enhet med effektivitet på 92% eller deromkring. 2nd in line må være RAM, 8GB er litt snaut i disse dager. 2x8GB er mitt forslag, så evt utvide til 4x8GB senere ved behov. Skjermkortet er nr 3. GTX1070 er en åpenbar kandidat om man handler ny vare i butikk. Alternativt GTX980ti brukt, men som eier av et 980ti Strix og et 1070 Strix syns jeg det er litt for mye støy fra 980ti'et til at jeg kan anbefale det. 250W TDP og stillegående er en vrien combo...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis "Thermaltake Toughpower 1000W" er den saken som først kom ut i 2007 ville jeg nok tenkt det er en grei oppgraderingsmulighet, spesielt om du betaler din egen strømregning. Du betaler kanskje en drøy tusing netto for oppgradering til en platinum-sertifisert enhet på 750W-850W eller noe slikt. Den der kan neppe ha effektivitet over 80% etter så mange år, og det spares inn endel elektrisk energi på sikt ved bytte til en slik enhet med effektivitet på 92% eller deromkring. 2nd in line må være RAM, 8GB er litt snaut i disse dager. 2x8GB er mitt forslag, så evt utvide til 4x8GB senere ved behov. Skjermkortet er nr 3. GTX1070 er en åpenbar kandidat om man handler ny vare i butikk. Alternativt GTX980ti brukt, men som eier av et 980ti Strix og et 1070 Strix syns jeg det er litt for mye støy fra 980ti'et til at jeg kan anbefale det. 250W TDP og stillegående er en vrien combo...

Dette er den andre eller kanskje tredje PC-en jeg har hatt den PSU-en så det kan faktisk stemme at den er 10 år gammel! :D Er livredd for at den plutselig skal ryke hver gang det er helligdag og stengt i butikkene :p

Lenke til kommentar

det fører til heftige frame drops i spill, og faktisk masse lagg ved vanlig Chrome og explorer behandling.

Vel, en minneoppgradering er ikke dumt, men jeg frykter at det ikke vil løse alle problemene dine magisk. Med mindre du har ørten vinduer og faner oppe i nettleser etc. samtidig som du spiller - i.e. dersom du forsøker å ha litt kontroll på minnebruken og dette fremdeles skjer - antar jeg det er snakk om en eller annen bakgrunnsprosess som har en minnelekkasje. Om dette er tilfelle er det slett ikke sikkert mer minne vil hjelpe, men det vil uansett ikke skade og er en helt kurant oppgradering for deg i dag.

Du betaler kanskje en drøy tusing netto for oppgradering til en platinum-sertifisert enhet på 750W-850W eller noe slikt.

Den rimeligste Platinum-PSUen på minst 750W jeg ser på prisjakt.no er EVGA P2 750W til 1500 kr. EVGA GQ 750W koster til sammenligning fem hundre mindre. Hvis du, i motsetning til knopflerbruce, ikke kjører maskinen din 24/7 med ~100% load på ett eller to skjermkort er ikke nødvendigvis effektivitetsforskjellen mellom gull og platinum så uhyre viktig.

Om du kjører en PSU som er utenfor reklamasjonsfrist, og den kverker andre komponenter, er det ditt tap. Er den innenfor reklamasjonsfrist står selger erstatningspliktig om slikt skjer. Derfor kan det være greit å skifte ut PSU etter fem år, og helst handle slikt fra en forhandler som tar reklamasjonsansvaret på alvor og som er lite trolig å gå konk i mellomtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

6000 tusen innlegg motha ;)

dang, må nesten børste støv av deg.

16 gb ram må du ha og ny straumforsyning :D

Tok en stund før jeg forstod hvem du er :D Men ja var ganske aktiv her på forumet for noen år tilbake :p

Takker for tipsene alle. Tror jeg begynner med skjermkort og PSU. Begynner å komme i humør til å kjøre en full oppgradering

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Jeg sitter på mitt GTX 770 AMP edition kort enda.. 4GB DDR2 ram og en litt kjip AMD Phenom X4 810 proessesor.. Synest jeg har det OK i ytelse.. Kjører alle spill fra en 500GB SSD disk dog :)

Jada, med litt lavere settings holder jeg 120 fps i Rainbow Six: Siege på 24" skjermen. Så det går greit. Tør ikke tenke på hva frames jeg får i Dishonored 2 på 34-tommeren, men jeg overlever.

Likevel, hva ellers skal jeg bruke penger på enn PC-en. Den er jo halve livet :D

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...