Gå til innhold

Ny vannkjøling, høy temp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med den (vanvittige) romtemperaturen, så skal du absolutt være fornøyd med CPU-temperaturen! Hva med å flytte maskinen ut av badstua? ;)

Samtidig vil jeg også påstå at temperaturavlesningene i f.eks Winbond er svært lite til å stole på, om det er slike avlesninger du støtter deg til?

Har en rekke ganger opplevet opptil 9-10graders forskjell etter re-boot av maskinen, det sier jo sitt.

Men jeg drister meg til å legge frem noen nøkkeltall her, basert på 100% CPU-load:

- En god radiator bør klare å holde vanntemperaturen 4-6grader over lufttemp.

- En god kjøleblokk bør kunne holde CPU-temp på 8-12grader over vanntemp.

Et eksempel: Luft- romtemp på 24grader vil gi 28 til 30grader vanntemp, som i sin tur vil gi en CPU-temp mellom 38 til 42grader.

Jeg tror disse tallene er ganske relevante, men kan selvsagt ikke garantere at disse vil gjelde under alle forhold.

Her og nå kjører jeg sjøl med følgende oppstilling og temperaturer, noe som kanskje kan brukes som et understatement / sammenligningsgrunnlag, alle tall v 100% last:

ABIT NF7 / Barton XP2500@2200 v. 1,7volt

Rom- / lufttemp: 22grader.

Black-Ice raddis 120x120mm / med en 120x120x32mm Pabst vifte

Vanntemperatur: 28grader.

WhiteWater CPU-blokk i serie med hjemmelaget GPU-blokk.

CPU-temp: 39grader.

Vann- / lufttemp er kontrollert med et ganske nøyaktig IR-termometer, så de tallene skulle være ganske riktige.

Jeg kan som sagt ikke garantere at disse verdiene vil gjelde i ethvert henseende, som er hentet utifra egne og relativt omfattende erfaringer på området.

Btw; Kan jo også legge til at jeg har testet forskjellig rekkefølge på pumpe - radiator - blokker, uten at dette ga vesentlige utslag på resultatet, i mitt tilfelle opplevde jeg en forskjell på mellom 1,5 til 2grader CPU-temp, "worst case".

Liker å ha det varmt :devil: men det gjør jo ikke maskinen :cry: Måler tempen min med speedfan, det pleier vise samme temp selv om jeg rebooter.. Men vet jo ikke om det måler riktig da..

Men ut i fra de talla du sier, så hvis du kan kalle min radiator god(?) så skal vanntempen være på ca 36c(som den jo ikke er, er vel ca40c) og hvis du kan kalle min kjøleblokk god(?) så bør max load være ca 42c, dette stemmer jo sånn ca med speedfan..

Tester nå uten nb blokka, det virker som at max load er 44c, den kommer ikke plutselig opp i 47.5 som den gjorde før.. den ligger mer stabilt.. Skal få kjøpt noen y-ledd snart, var på biltema og clasohlsson i dag og de hadde ikke, vil ikke betale 130kr i frakt for to ting som koster 40kr tilsammen..

Lenke til kommentar
Forøvrig er 44 grader på full load helt OK!  :yes:

er ok temp, men føler det er for mye i forhold til kjølinga..

synes 44 grader er for mye, er jo mer enn det jeg har på luftkjølingen min, er en skjelden gang den kryper over 40 grader, når det er varmt på rommet.

Lenke til kommentar
Forøvrig er 44 grader på full load helt OK!  :yes:

er ok temp, men føler det er for mye i forhold til kjølinga..

synes 44 grader er for mye, er jo mer enn det jeg har på luftkjølingen min, er en skjelden gang den kryper over 40 grader, når det er varmt på rommet.

Hva slags cpu har du da? Via C3 800 ? Eller har du SLK800 /m Delta 80x80 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...