Gå til innhold

Ny vannkjøling, høy temp?

Anbefalte innlegg

Fikk på torsdag siste pakken med vannkjølings deler.. så jeg satte opp og testa i vei.. Vannkjølinga består av:

DD maze4-1

Hydor L20

BIE 2 med 2stk 120mm titan alu@5v

AC twinplex

kobla dette slik: vanntanken- pumpe-cpu-nb-radiator- vanntank- pumpe

Pumpa stod oppi vanntanken..

Romtemperaturen er 28-30c

Klokka maskinen til 3Ghz og standard vcore.. kom da opp i 52c max load!! Dette er helt feil tenkte jeg, så jeg tok av og på igjen blokkene.. da ble det litt bedre med 45.5c max load..

Så tok jeg pumpa ut av vanntanken og kobla det opp slik: pumpe-radiator-cpu-nb-vanntank- pumpe

da sank maxload til 44c, men er ikke dette litt vel mye? Har også testa med å kjøre viftene på 12v, da synker tempen med 1-1.5c.. Har tenkt å kjøpe y-ledd for å paralellkople cpu og nb blokkene for det virker som nb blokka reduserer vannstrømningen sinnsykt..

Har dere andre tips om hva som kan være galt? eller er dette normale temps med dette systemet? Har sett på tester og mener ut i fra det at jeg skulle hatt ca 40c max load..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke noe er galt her. Det måtte i såfall være målingene dine. For det første sank du fra 52 - 45 grader med en remontering. Det er mistenkelig mye. Dessuten sier du at temperaturen ikke synker en eneste grad når du reduserer romtemp med hele 6 grader. Forøvrig er 44 grader på full load helt OK! :yes:

Lenke til kommentar
Det er en ganske høy temp.... Sjekk blokken(cpu-blokken)...se om det er noen ujevnheter i blokken...så kommer det også an på plasseringa av vannkjølinga...da mener jeg hvordan du har kobla dem....hva slags radiator har du.....

Har jo skrevet meste parten av dette her lenger oppe.. men kjører nå med pumpe- radiator-cpu blokk- nb blokk- tank - pumpe.. bruker black ice extreme 2 med 2stk 120mm titan vifter @5v..

Lenke til kommentar

Det som jeg merka nå, kjørte den en god stund i prime, var at cpu tempen lå stabilt på 44-45c så plutselig gikk den opp i 47.5c så ned igjen.. dette skjedde hvert 10-20min.. hva kommer dette av?

Men kan disse høye temperaturene komme av at nb blokken reduserer vann strømningen mye?

Lenke til kommentar
Det som jeg merka nå, kjørte den en god stund i prime, var at cpu tempen lå stabilt på 44-45c så plutselig gikk den opp i 47.5c så ned igjen.. dette skjedde hvert 10-20min.. hva kommer dette av?

Men kan disse høye temperaturene komme av at nb blokken reduserer vann strømningen mye?

Så lenge du har en flow på over 50 l/t så spiller det ingen stor rolle. Du har vanlig vannkjøling, og en temp på 20+c over romtemp er helt normalt når man overklokker.

Tempene dine virker helt rikige IMO.

Lenke til kommentar

Hvor er radiatoren plassert og hvor tar viftene som kjøler radiator luft fra? Og hva er tempen på lufta du kjøler radiatoren med? Du har vel ikke mulighet til å måle vanntemperatur?

Dersom radiatoren blir kjølt med romtemperatur så er det utvilsomt noe galt med målingene dine (ettersom en 4-6 graders reduksjon ikke gav noe utslag noe som forøvrig er mistenkelig uansett montering)

Lenke til kommentar

Med den (vanvittige) romtemperaturen, så skal du absolutt være fornøyd med CPU-temperaturen! Hva med å flytte maskinen ut av badstua? ;)

Samtidig vil jeg også påstå at temperaturavlesningene i f.eks Winbond er svært lite til å stole på, om det er slike avlesninger du støtter deg til?

Har en rekke ganger opplevet opptil 9-10graders forskjell etter re-boot av maskinen, det sier jo sitt.

Men jeg drister meg til å legge frem noen nøkkeltall her, basert på 100% CPU-load:

- En god radiator bør klare å holde vanntemperaturen 4-6grader over lufttemp.

- En god kjøleblokk bør kunne holde CPU-temp på 8-12grader over vanntemp.

Et eksempel: Luft- romtemp på 24grader vil gi 28 til 30grader vanntemp, som i sin tur vil gi en CPU-temp mellom 38 til 42grader.

Jeg tror disse tallene er ganske relevante, men kan selvsagt ikke garantere at disse vil gjelde under alle forhold.

Her og nå kjører jeg sjøl med følgende oppstilling og temperaturer, noe som kanskje kan brukes som et understatement / sammenligningsgrunnlag, alle tall v 100% last:

ABIT NF7 / Barton XP2500@2200 v. 1,7volt

Rom- / lufttemp: 22grader.

Black-Ice raddis 120x120mm / med en 120x120x32mm Pabst vifte

Vanntemperatur: 28grader.

WhiteWater CPU-blokk i serie med hjemmelaget GPU-blokk.

CPU-temp: 39grader.

Vann- / lufttemp er kontrollert med et ganske nøyaktig IR-termometer, så de tallene skulle være ganske riktige.

Jeg kan som sagt ikke garantere at disse verdiene vil gjelde i ethvert henseende, som er hentet utifra egne og relativt omfattende erfaringer på området.

Btw; Kan jo også legge til at jeg har testet forskjellig rekkefølge på pumpe - radiator - blokker, uten at dette ga vesentlige utslag på resultatet, i mitt tilfelle opplevde jeg en forskjell på mellom 1,5 til 2grader CPU-temp, "worst case".

Lenke til kommentar

Minner merkverdig om hva jeg opplevde med luftkjøling etter jeg byttet til en Barton,smurte Ac3 på i et tynt lag slik som jeg bestandig hadde gjort og funket fint det men opplevde når jeg kjørte Prime at tempen vandret litt brått av og til.Så her i helgen tok jeg av kjøleren som har kobberbunn,men kunne ikke se noe unormalt før jeg la fila på den og begynte å file,da så jeg det jeg ville kalle for bølger på kjøleren.

Måtte slipe en stund for å få dem bort,der etter brukte sandpapipr for å få en nogenlunde finish og problemet ble helt borte for meg,tempen ble helt stabil + at den falt 2c.

Trenger ikke å feile blokke de noe men man vet ikke,venter på nesten samme vannkjølinga jeg og å er fryktelig spent siden det er min første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...