jelohne Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Kjøpte dette kameraet pga alle de bra komentarene om det. Eneste negative noen skrev var at noen få bilder ble ute av fokus OK, tenkte jeg. Da er det bare å fyre av litt mer en en trenger. Og heller velge bort de som ikke blir i fokus. Når har jeg brukt det en del mnd. Og nå sier jeg bare Fy F"#% for et søpplekamera. Ca 70% av alle bilder blir ikke i fokus. En er kun garantert nogenlunde greie bilder på "sport" innstilling (eller manuel lav lukkertid) Og da helst i sollys. Men selv ikke det gir garantier. Med speilrefleksen min blir det knallbilder i 99% av tilfellene. Så jeg velger å tro at det ikke er teknikken som er på trynet. Har også prøvd alt av innstillinger. Så tror ikke problemet ligger der heller. Hvilket andre apparater er bedre i opptikken en A70, og til ca samme pris? Tenkte lenge på Fuji når jeg skulle kjøpe. Men det ble nå A70'n. Bør jeg skifte merke? Isåfall hvilket? Endret 1. desember 2003 av jelohne Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Du vet at autofokusen på digitale kompaktkamera ikke kan måle seg med et slr? Om du er vant til å bare trykke utløseren ned i full fart vil bildene ikke være i fokus. Kameraet kan trenge opptil 1sek for å få stilt inn fokus. Min svigerinne har samme problemet når hun bruker min brors G3. Alt for rask med å trykke utløseren helt ned, med det resultat at kameraet ikke klarer å fokusere før bildet blir tatt. Man må ha litt bedre tid med et digitalkompakt enn med et slr/dslr. Du kan jo også ha en feil på kameraet ditt som du isåfall får rettet gratis hos Canon i garantitiden. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Kan du ha fått et mandagskamera? Lenke til kommentar
tomy Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Hei Det var godt å høre / se at andre også har feil med Canon A70. Jeg har klaget på mitt A70 i flere mnd. Jeg har snakket med service avd hos Canon Norge. Alle mener det selvfølgelig er noe i veien med fotografen. Jeg kjøpte A70`n i juni 03. Får ikke 70 prosent av bildene skarpe engang. Jeg leverte kameraet inn til butikken Foto jørgen i Bergen. Etter en uke måtte jeg ringe dem for å høre hva som skjer med kameraet. De hadde selvsagt ikke gjort noe med kameraet. De måtte lete etter det i hyllene. Damen i butikken (Susann / butikksjefen) fortalte at jeg ikke brukte blitz ????. Så kunne hun fortelle at jeg måtte kjøpe ett stativ når jeg fotograferte ??? Etter litt fortalte hun meg at når hun prøvde Canon A70`n i butikken fikk hun grove og uklare bilder. Dersom hun satt kameraet på disken å fotografert fikk hun bedre resultat ????? Hun hadde ikke A70 i butikken så hun kunne ikke sammenligne med noen andre. Jeg mailet Canon idag. Fikk til svar å sende det til Canon Norge. Dette blir gjort i morgen. Vedlegger da en cd med noen bilder. Jeg har en mistanke om at det er mange som har dette problemet. Det er så stille om Canon a70 på forumet også. Før sommeren var det ikke en dag uten A70 innlegg her. Har noen problemer med A80 ??? Vil gjerne utveksle bilder for en sammenligning av feilen Hadde ett 2mpx Fuji finepix 2600 før, dette leverte en himmelsk kvalitet i forhold til Canon A70. Mvh tomy Endret 1. desember 2003 av tomy Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 tomy, kan du laste opp noen bilder til galleriet her på akam? http://galleriet.akamera.no/albup74 har selv hatt a70 og har tatt mange gode bilder og en del dårlige. om problemet er utbredt er jo spekulasjoner, http://forums.powershot-a.com/forumdisplay.php?forumid=10 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg har en mistanke om at det er mange som har dette problemet. Det er så stille om Canon a70 på forumet også. Før sommeren var det ikke en dag uten A70 innlegg her. Har du sett mange powershot A70 på bruktmarkedet i det siste? Jeg har ikke sett noen, skulle trodd at folk som ikke var fornøyde enten returnerte kameraet eller solgte det. Lenke til kommentar
tomy Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Har lastet inn noen bilder nå. Tror ikke så mange vil legge ut Canon A70 for salg dersom det leverer dårlige bilder. Du får det raskt tilbake da. Ikke ville jeg gjøre det. Det er vanskelig nok å krangle med butikker og verksteder. Her finner du bildene: http://galleriet.akamera.no/albuq06?&page=2 Se på idrettsbildene. Også bilder fra sommerferien vår er like dårlig. Andre som har innspill her??? mvh tomy Lenke til kommentar
Jove Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Sliter selv med å ta bilder i iddrettshaller. Det virker som det er godt lys der, men kameraet sliter. Nå har jeg S45 da men virker som iddrettshaller er typisk vanskelige oppgaver for slike kamera. Eller finnest det noen triks med tanke på manuelle instillinger? mvh Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Med de vanskelige forholdene som råder i en stor idrettshall ang. størrelse/lys, er disse bildene ikke helt "rævva". Flere av bildene er preget av den lille blitzen på kameraet, som i tillegg fyrer av rett frem. Hvitbalansen stemmer ikke helt, noe som er veldig forståelig ved auto-innstilling av den. Med kameraet kan du sette din egen hvitbalanse, kan du ikke? Bruk da et hvitt ark som får samme belysning som det du skal ta bilde av, og sett hvitbalansen selv før fotografering. Om du kan gå opp på iso ett hakk vil det hjelpe litt med tanke på lyset, men med et kamera i den prisklassen uten ekstern blitz vil uansett ha problemer med akkurat den jobben der (man får jo selvfølgelig optikk til slr/dslr som er lyssterk nok til å klare det uten blitz, men det koster flesk). Mye trening med kameraet vil nok kunne hjelpe endel (alle kameraer har sine små bakdeler/fordeler som man oppdager etter en tids bruk). Bildet av hunden er jo helt knall da Lykke til videre med fotograferingen Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg har "bare" A60 (som 'skal være tregere' enn A70), men har ikke den opplevelsen av at bilder stadig er ute av fokus annet enn på nærbilder der bakken og ikke blomsteren er skarp... Men det kreves nok en viss tillemping i foto-teknikk i forhold til speilrefleks - jeg har ikke fotografert særlig mye før annet enn med et 35mm P'n'S, men ser jo lett at en kan få bruk for både manuelt fokus og manuell lukkertid. Lenke til kommentar
tomy Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Bilde av hunden er ikke mitt, kun bildene i idrettshallen. Jeg har prøvd alle innstillinger i manuelt + auto Ute i naturen med sollys blir bildene aldri bra heller. Har tatt tusenvis av bilder men bare noen få er bra. Hva er auto programmet for ? Er der noen som har A70 som kan laste opp noen bilder. Hjelper ikke hvor flink man er med fotografering når ikke kameraet holder mål. Jeg har en kamerat som fotograferer i en lokalavis, han måtte gi opp etter en uke med mitt A70. Mvh tomy Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Bildet av hunden er jo helt knall da takk har nå lastet opp 4 nye bilder, har dessverre få innendørsbilder og de jeg har er portretter. Drake Ramore, kan du laste opp noen bilder fra din A60? Er veldig interessert i å se noen a60 bilder Lenke til kommentar
Martin_03 Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Det er jo tydligvis et populært kamera, som er solgt mye, kan det være at et større salg fører til flere klager også? Syns det er litt høyt priset, virker som en betaler ekstra for canon navnet syns jeg. Lenke til kommentar
tomy Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Kun bildene inne i idrettshallen er mine tomy Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Her finner du bildene: http://galleriet.akamera.no/albuq06?&page=2 Se på idrettsbildene. eks. ett av dine "action" bilder har: Exposure time: 0.125 s (1/8) hvis du ser under photo properties på de to "farts-bildene" jeg har lastet opp, har de henholdsvis Exposure time: 0.001 s (1/800) Exposure time: 0.002 s (1/500) http://galleriet.akamera.no/albuq06?&page=3 om lukkertid: http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en Endret 1. desember 2003 av heraldo Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Her finner du bildene: http://galleriet.akamera.no/albuq06?&page=2 Se på idrettsbildene. eks. ett av dine "action" bilder har: Exposure time: 0.125 s (1/8) hvis du ser under photo properties på de to "farts-bildene" jeg har lastet opp, har de henholdsvis Exposure time: 0.001 s (1/800) Exposure time: 0.002 s (1/500) http://www.megapixel.net/html/issueindex.php?lang=en tomy; Du bør helst ha lukkertid på maksimalt 1/40s om du har tenkt å holde kameraet i hendene når du tar bildet. Hvis det finnes noe program for rask lukkertid (f.eks. sport) eller en manuell innstilling av lukkertid bør du prøve deg fram med det. Dette bildet ser f.eks. ut til både å ha for lang lukkertid og være ute av fokus. Ved å støtte hendene til noe fast (en vegg, stol, gelender e.l.) og fokusere ved å trykke utløserknappen halvveis ned et sekund og deretter helt ned, bør kameraet klare å lage et OK bilde i fokus og uten for mye bevegelse. Er det slik du går fram når du tar bildene? Lenke til kommentar
tomy Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg la inn noen bilder fra en mappe hvor der er en haug med dårlige bilder. Kan ikke huske innstillingene. Men det var flere med forskjellige oppsett. Dette pga testing. Jeg har prøvd, senest i går, tok 110 bilder med forskjellige innstillinger i alle program. Kun 2 - 3 stk var bra. Jeg har hatt digitalkameraer før som har fungert kjempefint . Det kan da ikke være så vanskelig og få tatt ett bilde brukbart ? Jeg tror det er noe galt med A70 min. Sender den til Canon i morgen uansett. Har hatt det siden 6 juni uten at jeg har fått mer en noen få brukbare bilder. Har dere selv Canon A70 ??? tomy Lenke til kommentar
jelohne Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 (endret) Nå har jeg lastet opp et knipe bilder tatt med A70 på http://galleriet.akamera.no/albuq17 "Test", og "KV Senja" er ok. Men resten er søppel. Alle bildene er tatt ved å holde lukkeren nede til den grønne ruten lyser på hovedmotovet, for så å løse ut. "Merkelapp" ble prøvd på vanlig og macro med stativ, begge ble helt like. Det å ta bilder i haller etc med spesielle lys. Og ikke få helt topp resultater uten litt knoting først er forståelig, og ok. På NUTEC bildene er det brukt blitz på det mørke, og uten på det andre. Men merkerlig nok har kameraet satt lukkertiden på det lyse til 1/8, selv om det var mye lys i rommet Når jeg nå ser over alle bildene jeg har en gang til. Er det de som er tatt på dager med mye sol, men overskyet som er best. Ingen av de som er tatt i den blå timen er brukbare. På "Line" bildet er fokuspunktet på det borterste helikopteret på bakken, for så å komponere bildet opp før utløsing. Men det skulle ha blitt skarpere en det ble uansett. I og med at lukkertiden er 1/20 og stativ er brukt. "Vei" er ganske representabel på hvordan bildene generelt blir. Greit nok, men ikke bra nok. Her også er stativ brukt. Og skulle etter det jeg klarer å se bli et bra bilde. Men det mangler noe. Endret 1. desember 2003 av jelohne Lenke til kommentar
2roll Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Har selv en A70 som fungerer brillefint! Jeg er enig i tidligere kritikk av hallbildene. Ser ut som om du har for lang lukkertid. Lukkertid bør være på maksimalt 1/brennvidden. På maks tele ca 1/80s, på maks vidvinkel ca 1/40s. Husk at blitsen ikke fungerer bra på mer enn 3-5m Auto burde gi deg ok bilder uansett. Iallefall på motiv innenfor 3-4 meter. Husker du på dette, og fortsatt får uklare bilder, så er det noe galt med kameraet. Mitt A70 er definitivt ikke søppel. Angående at det er stille på forumet rundt A70, så er vel temaet forholdsvis ferdigdebatert. Hva mer skal man si om et kamera... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Venter på et A80 gir tilbakemelding når det er testet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå