Gå til innhold

Bliz-fotografering

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med disse spørsmålene ?

Har en Canon EOS300d og tar bilder fra hånballkamper med blitz, vurderer å kjøpe Canon 550EX.

Kan jeg ta inntil 2,5 bilder i sekunde med denne blitzen?

Blitzen viser tele 100mm men objektivet skal jo ganges med 1,6 på dette kameraet og er da egentlig 160mm, vil dette påvirke kvaliteten på bildene?

Hva er egentlig forskjell på å ta bilder med lukkertid 1/60sec og 125/sec med blitz når blitzen utløses på f.eks 1/10000 sec. ?

Hvor hurtig lukkertid kan jeg bruke med denne blitzen på dette kameraet ?

Når jeg stiller kameraet på TV 125/sec. og 400 asa, vil da blitzen virke helt automatisk, og er dette den mest fornuftige måten å ta blizfotografier av motiver i bevegelse på lang avstand (10-20 meter)?

Har en 380ex blitz vil rekkevidden på en 550ex bli mye lengre ?

På forhånd takk fra en fotograf med litt for lite erfaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et 300D og en 420EX og fikk meg en positiv overraskelse her om dagen :yes:

Ja, den følger med på 2,5b/s :thumbup: Med 1800mA oppladbare batterier funker det som varm kniv i smør. Selvfølgelig vil ikke blitzen klare å kjøre ut fulle utladninger i den hastigheten, men det er jo sjelden nødvendig allikevel.

En 550EX har en rekkevidde på 55meter ved ISO100, mens 380EX har 38m, og 420EX 42m.

Om jeg skulle ha kjøpt ny blitz i dag hadde jeg helt klart gått for 550EX, da 300D ikke har noen muligheter for å overstyre blitzen. 420EX er helautomatisk på blitzen, mens 550EX kan stilles manuelt på blitzen.

At det er croppingfaktor på dslr skal ikke ha noen betydning (utfra uttalelser fra erfarne fotografer).

Forskjellen på lukkertidene ser du på håndballspillerne du tar bilde av. 1/125s krever mer lys enn 1/60s, men bildet blir mer "crispy" da spilleren blir mer fryst i akkuret den stillingen han hadde da bildet ble tatt. Man kan også gå opp på iso for å presse lukkertidene ned til det akseptable i det lyset som skulle være i hallen. For håndballfotografering ser jeg at et 70-200mm/2.8 er veldig populært. Dyrt, men om sportsfotografering er noe du gjør mye/tjener penger på er det nok en verdifull investering.

Iso 400 gir gode bilder med 300D og da kanskje du kan kjøre lukkertiden helt ned i 1/500s eller mindre. Håndballspillere beveger seg jo ekstremt fort, så korte lukkertider er et must for gode bilder.

Et lite svar fra en fotograf uten all verdens erfaring, men i læremodus 24t i døgnet :p

Lenke til kommentar

Du kan sette så kjapp lukkertid du vil, men blitzen får bare halve rekkevidden hvis du bruker 1/4 av lukkertiden. (Du har sikkert hørt at bare 1/4 av lyset når motivet hvis du dobler avstanden..)

Som Åkken Bom sa er maks rekkevidden 55 meter ved iso 100, men han nevnte ikke lukkertid; 1/60 sekund.

Altså blir avstand og tid ca. sånn:

1/60 - 55m

1/125 - 39m

1/250 - 27m

1/500 - 19m

..

og så videre...

Lenke til kommentar
Du kan sette så kjapp lukkertid du vil, men blitzen får bare halve rekkevidden hvis du bruker 1/4 av lukkertiden. (Du har sikkert hørt at bare 1/4 av lyset når motivet hvis du dobler avstanden..)

Som Åkken Bom sa er maks rekkevidden 55 meter ved iso 100, men han nevnte ikke lukkertid; 1/60 sekund.

Altså blir avstand og tid ca. sånn:

1/60 - 55m

1/125 - 39m

1/250 - 27m

1/500 - 19m

..

og så videre...

Oppsann :blush:

Glemte å ta med det ja.

Men ved å kjøre opp iso'en blir rekkevidden lengre igjen ;)

Etter å ha prøvd ut litt med iso-innstillingen på 300D har jeg funnet ut at iso200 gir knall skarpe bilder.Iso 400 skulle ikke være noe problem ved actionbilder som håndballspillere, da litt uskarphet ikke ødelegger et actionbilde på samme måte som eks. et portrett :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for svarene dette var til god hjelp, men jeg har et tilleggsspørsmål.

Vil det være mulig å hvite på forhånd hvor kort lukkertid jeg kan bruke i håndballhallen med blitz, eller må jeg bare ta noen bilder for å prøve meg frem. Bruker største blenderåpning og ISO400 og så rask lukkertid som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...