Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av nytt skjermkort

Driblus

Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig grønn på hardware så jeg trenger litt hjelp. Jeg skal oppgradere fra mitt Zotac 780, og vurdere nå å oppgradere til et 1070 kort, hvor jeg tenker enten å gå for MSI sitt 1070 Gaming eller Zotac sitt 1070 som er noe billigere men marginalt dårligere. Formålet mitt med å oppgradere er å øke ytelsene i dagens krevende skytespill.

Jeg sitter dog igjen med noen spørsmål:

1. Anbefalt CPU med et 1070 kort ser ut til å være en i7 6800 prosessor, mens jeg bare har en i7 3820. Trenger jeg også en ny prosessor for å få mest mulig ut av skjermkortet?

2. Har jeg nok CPU kraft (watt) til å kjøre kortet? Vil moderkortet mitt takle kortet? Vil det være mulig å overklokke?

3. Er forskjellene mellom MSI 1070 og Zotac 1070 så pass lite at jeg vil ikke merke det særlig i FPS?

4. Bør jeg vente til Vega kommer ut, eller blir Vega et kort oppe i 10k klassen, noe jeg ikke helt er villig til å bruke på et skjermkort.

Vurdere også selvsagt å kjøpe en bedre skjerm etterhvert men det får bli neste prosjekt.

Her er mine specs:

Takk for all hjelp!!

Hilsen meg.

Endret av Driblus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke heller kjøpe et brukt 980ti? Du får de helt ned i 3500,- atm.

Det vil alltid komme noe bedre, så kjøp utifra det du trenger og har penger til.

Jeg har vel egentlig ikke tenkt på å kjøpe bruktdeler, liker egentlig å kjøpe ny vare. Jeg har budsjett nok til å gå for et nytt 1070 kort, men må si jeg vet ingenting om 980ti, har det samme ytelse som de "nye" 1070 kortene? Som sagt så er jeg rimelig grønn på hardware... :(

Endret av Driblus
Lenke til kommentar

980ti og 1070 ligger rimelig likt ja. Få med kvittering fra der kortet var kjøpt, og det er ikke noe problem å kjøpe brukt! Beste er jo da selvfølgelig å kjøpe kortet av noen du kan hente det personlig hos slik at du kan inspisere det og se at det ikke er fysisk skadet i det minste, kanskje til og med få en test på det.

Lenke til kommentar

1. Din prosessor/minnehastighet er kanskje ikke optimalt for utnytte GTX1070 fult ut, men å anbefale i7-6800K blir litt drastisk :) Du vil fremdeles dra veldig god nytte av et GTX1070.

2. Hvis du ikke har mer i maskina, så er 750W mer en nok, GTX1070 drar ikke mer enn 150W.

3. Forskjellen i ytelse mellom de forskjellig kortene er liten, noen kommer med høyere klokking fra fabrikk, men alle når omtrent samme hastighet når du bruker f.eks Afterburner til klokking. Ellers er det stort sett bare utseende som skiller, men ikke kjøp kort med referansekjøleren, den blir litt for varm.

4. Vega vet vi veldig lite om enda, men den kommer antagelig ikke før mai/juni.

--

Zotac kortet koster vel 700,- mindre enn MSI Gaming X,  så blir enkelt valg da :)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke heller kjøpe et brukt 980ti? Du får de helt ned i 3500,- atm.

Det vil alltid komme noe bedre, så kjøp utifra det du trenger og har penger til.

Jeg har vel egentlig ikke tenkt på å kjøpe bruktdeler, liker egentlig å kjøpe ny vare. Jeg har budsjett nok til å gå for et nytt 1070 kort, men må si jeg vet ingenting om 980ti, har det samme ytelse som de "nye" 1070 kortene? Som sagt så er jeg rimelig grønn på hardware... :(

Man får GTX1070 for helt ned i ~4000Kr. Da ville ikke jeg gitt 3500Kr for et brukt 980Ti. GTX1070 trekker 100W mindre, har 2GB ekstra VRAM, siste versjon av DisplayPort og man får jo fulle 5 års reklamasjonsrett. I tillegg har Nvidia for lengst puttet GTX980Ti i sin "Legacy" kategori, som betyr at det kun er feilrettinger i nye drivere, ingen optimaliseringer. Og 980Ti må overklokkes for å være like rask som GTX1070. På max overklokk for et bra 980Ti vil det riktignok være få, om noen selv overklokkede 1070'er som klarer å matche i en del spill. Men det blir jo litt tynt å ta avgjørelse basert på..

1080Ti er ventet i mars, så regn med at det dukker opp noen vanlige 1080 på bruktmarkedet snart. Og da til en rimelig penge. Kanskje verdt å vente på? 1080Ti er jo ventet å koste blod og tårer, så sikkert mindre aktuell å vente på akkurat den.

Ellers ser det ut som du har listet RAM'en din 2 ganger. Om det betyr at du har 4x8GB brikker i maskinen din på 1600MHz og benytter alle 4 minnekanalene i systemet ditt. Så gir det samme båndbredde som om du skulle hatt 3200MHz brikker i et 2 kanals system. Minnebåndbredden ser altså ikke ut til å være noe problem foreløpig.

Core i7-3820 kan man overklokke på tross av manglende "K" i navnet. Man må bare gjøre det på "gamle" måten. Rundt 4,6GHz skal visst være en vanlig/lett oppnåelig hastighet.

Din neste skjerm bør ha en form for adaptive sync, altså enten Freesync eller G-Sync. Dessverre låser det en til en produsent. AMD skjermkort til Freesync, og Nvidia til G-Sync. Prisene på Freesync skjermer er ofte (men ikke alltid) en del billigere enn sine tilsvarende G-Sync "søsken". Det kan være et argument for å vente på Vega.

Ellers tenker jeg det bare er å få seg et 1070 så raskt som mulig.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...