Gå til innhold

Windows 10 kjører i sirup de første 15-30 min

Anbefalte innlegg

Dette oppstod plutselig. Etter en omstart så er det en enorm lag i windows. Trykker jeg f.eks. på en fil for å markere den, så kan det gå mange sekunder før den faktisk blir markert. Åpne rullemenyer er samme. Starte spill tar evigheter. Så det er bare å la maskina stå til dette går vekk før det er noe poeng å prøve å gjøre noe praktisk. Det som funker er å starte en film. Det tar noen sekunder, men den kjører helt normalt etter oppstart. Og det er bra siden dette er HTPC'n.

Klarer ikke å finne noe stor belastning i task manager. CPU er bare på noen prosent. Har SSD som heller ikke ser ut til å ha noen videre belastning.

Vet dette kan være alt mulig, men om noen har et tips om hva å sjekke så hadde det vært kjekt. Alternativet er en reinstall og det har jeg jaggu ikke lyst til. 

Dette gjelder altså Windows 10 Enterprise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt hjemmekinopc med legal windows. i5, 16 gig ram, 512 GB SSD.

Siden du ikke får kjøpt Win10 Enterprise så er den neppe lovlig. Så hva har du brukt for å aktivere? Trolig en KMS emulator. Kan jo være du har fått inn noe du ikke skal ha på pcen den veien.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min liste når slike problemer oppstår er først og fremst: 

• Kjør en malwareskann med f.eks Malwarebytes (og gjerne AdwCleaner etterpå) 
  • Kjør en verifisering av filsystemet. Åpne et kommandovindu som administrator og kjør: 
sfc /scannow
  • Kjør en minnetest. Mange nyere maskiner har dette innebygd, enten som en egen tast under oppstart eller i selve BIOS/UEFI. Eventuelt kan du bruke gode verktøy som Memtest86+ som ligger på Ultimate Boot CD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...