Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Statsborgersaken

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

... sammen med alle andre nordmenn som noensinne har løyet for Staten, f.eks. på selvangivelsen, ...

... da kan det fort bli tomt oppe i steinrøysa.

Argumentet ditt gir ingen mening. 

Lyver du på selvangivelse og blir tatt for det - må du betale tilbake/blir fratatt goder som du fikk som følge av løgn.

Kanskje får du ein saftig bot og/eller fengsel i tillegg. 

Lyver du på opprinnelse land - du blir fratatt statsborgerskap, som du fikk som følge av løgn og må forlate landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... sammen med alle andre nordmenn som noensinne har løyet for Staten, f.eks. på selvangivelsen, ...

Tja, det avhenger muligens av evnen til å forstå hva argumentet er.

Lyver du på selvangivelse og blir tatt for det - må du betale tilbake/blir fratatt goder som du fikk som følge av løgn.

Lyver du på opprinnelse land - du blir fratatt statsborgerskap, som du fikk som følge av løgn og må forlate landet.

Det er litt som å si at om du stjeler fra noen så avhenger straffen av hvem du stjal fra. Det er selvsagt en riktig beskrivelse av dagens rettspraksis, men jeg stiller spørsmålstegn ved rettferdigheten av dagens rettspraksis. (Dog, det er ett politisk, og ikke juridisk spørsmål). Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Nei, det gjør du ikke. Klarer du å drøye det i ti år er du fredet, for etter ti år kan ikke skattemyndighetene lenger ta opp ligningen for det året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om man starter en heksejakt så finner man hekser

Ifølge TV 2s opplysninger har UDI fått beholde rundt 200 stillinger de fikk under asylkrisen, mot klare føringer fra Sylvi Listhaug om at de ansatte skal gjennomgå gamle asylsaker for å avdekke personer som løy i søknadene sine.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/fratatt-statsborgerskapet-etter-17-aar-i-norge-jeg-er-norsk-jeg-drar-ingen-steder/a/23898348/

Mao Sylvi har startet den nasjonalistiske inkvisisjonen

Ja, tenk at man finner folk som lyver seg til opphold. Forferdelig. Løgn må jo lønne seg!

Lenke til kommentar

Det er litt som å si at om du stjeler fra noen så avhenger straffen av hvem du stjal fra. Det er selvsagt en riktig beskrivelse av dagens rettspraksis, men jeg stiller spørsmålstegn ved rettferdigheten av dagens rettspraksis. (Dog, det er ett politisk, og ikke juridisk spørsmål).

Men for helvete da. Du leser jo ikke hva han skriver? Han påpeker det samme som jeg gjorde tidligere, nemlig at det ikke gir mening å snakke om å kaste ut de som unndrar seg skatt fordi selvangivelsen ikke er grunnlag for opphold.

Kan du ikke snart se til helvete å begynne å debattere på en ærlig og redelig måte i stedet for hele tiden å drive på som du gjør nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men for helvete da. Du leser jo ikke hva han skriver? Han påpeker det samme som jeg gjorde tidligere, nemlig at det ikke gir mening å snakke om å kaste ut de som unndrar seg skatt fordi selvangivelsen ikke er grunnlag for opphold.

Kan du ikke snart se til helvete å begynne å debattere på en ærlig og redelig måte i stedet for hele tiden å drive på som du gjør nå?

Pussig, gitt hvor mange ganger liberale postere har blitt bedt om å dra til helvete ut av landet om de ikke liker skattesystemet. ;)

Lenke til kommentar

Det er litt som å si at om du stjeler fra noen så avhenger straffen av hvem du stjal fra. Det er selvsagt en riktig beskrivelse av dagens rettspraksis, men jeg stiller spørsmålstegn ved rettferdigheten av dagens rettspraksis. (Dog, det er ett politisk, og ikke juridisk spørsmål).

Nei, feil igjen. I begge mine eksempler så begår ein forbrytelse mot staten. Hvordan greier du å vri den "hvem du stjeler fra"? Unskyld, men er du full? 

Det jeg sier er straffen har en direkte sammengeg med forbrytelsen, ikke hvem du begår den mot. Kanskje du ønsker å argumentere også at det er ikke rettferdig?

Lenke til kommentar

Samme problemet vil de vel få der? (Beklager min leif)

Djibouti har allerede nektet for at han er borger av Djibouti.

Ser jo ut som de har ganske gode bevis på at han er fra Djibouti, spesielt det at faren hans bekrefter det.

Hva er egentlig grunnen til at Djibouti ønsker å benekte det?

En ting jeg tenker på er at de ikke har oversikt over egne borgere, men det er jo et lite og fredelig land.

Man må jo anta at han ville bli en resursperson i landet, godt utdannet i "vesten". Hvorfor ellers skulle Djibouti benekte denne tilhørigheten (hvis den stemmer)? Blir han sett på som en Judas?

Lenke til kommentar

Hvis man tenker seg litt om kan det finnes mange grunner til at en stat ikke anerkjenner noen som tidligere borger.

Ett eksempel, som også Norge praktiserer, er at når man har frasagt seg sitt statsborgerskap så er man ikke lenger statsborger, uavhengig av om man senere mister et annet statsborgerskap. Fra et djiboutiansk perspektiv er han ikke statsborger og må eventuelt søke om statsborgerskap. Djibouti er ikke forpliktet til å anerkjenne noens historie, de er kun forpliktet til å anerkjenne om han er statsborger.

Et annet moment, særlig med hensyn til saker fra Afrikas horn, er det at Somalia har brutt ned siden tidlig 90-tall, noe som har gjort det fryktelig vanskelig for nabostatene å holde oversikt over egen befolkning uten velutviklede folkeregistersystemer. Det er ikke vanlig å ha et sentralt folkeregister utenfor Europa, slik at myndighetene vil være avhengig av å vite hvilket lokalt folkeregister de skal lete i.

Siden han var mindreårig da han kom til Norge vil han mest sannsynlig ikke ha hatt noen oppføring i djiboutiansk folkeregister, han vil ha tilhørt sin fars oppføring.

Og intet land innrømmer noe som helst uten å kunne verifisere det i egne registre.

Lenke til kommentar

Hmm. Det blir jo litt av en Kafka-prosess. Mister norsk statsborgerskap, men kan ikke utvises da han blir statsløs. Sannsynligheten for at noen afrikansk stat vil vedkjenne seg han må jo sies å være lav.

Gir statsløshet på noe tidspunkt mulighet for opphold i Norge?

Kan han som ureturnerbar statsløs fortsette og jobbe/virke i Norge? Eller blir han plassert på Trandum?

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Dersom han i tillegg til å bli fratatt statsborgerskapet også ble fratatt oppholdstillatelse vil han ikke kunne arbeide i Norge, fordi du må ha oppholdstillatelse for å kunne arbeide.

Statsløshet gir ikke mulighet til opphold i Norge hvis man er statsløs som følge av at man har gitt feil opplysninger om sin identitet ("selvforskyldt statsløshet").

Han er i Norge uten oppholdstillatelse. Om han blir plassert på Trandum kommer an på politiets prioriteringer.

Lenke til kommentar

Vil ikke tap av statsborgerskap også medføre umiddelbart tap av oppholdstillatelse? 

Som afrikaner kan han kanskje søke oppholdstillatelse fordi han har jobb på samme måte som Maria Amelie gjorde, men han kan kan ikke gjøre dette fra Norge, han må "ut".

Jeg synes lovverket burde vært oppdatert for å ta hensyn til slike saker. Jeg er ikke noen utpreget sosialist, men at mennesker blir fanget i ett system uten noen utvei burde ingen være tilhenger av.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Nei, ikke nødvendigvis. Tap av oppholdstillatelse forutsetter at vilkårene for å tilbakekalle denne er oppfylt, og her kan vurderingen slå annerledes ut (men antagelig ikke der det er løyet om identitet).

For eksempel kan man ha løyet om straffbare forhold. Dette gir grunnlag for å tilbakekalle statsborgerskapet fordi vandelskravet ikke var oppfylt, men ikke grunnlag for å tilbakekalle oppholdstillatelsen.

Lenke til kommentar

Hva var kjernen i Maria Amelie-saken igjen? Løgn fra foreldrene om opprinnelse og om at de hadde vært asylsøkere i Finland, og dermed x-antall år som papirløse ulovlig i Norge?

Hva var grunnen til at hun allikevel fikk innvilget opphold? At det var foreldrene som har begått det kriminelle?

Er noen paralleller her, ikke minst det at begge er "ønskede" asylsøkere.

Lenke til kommentar

Pussig, gitt hvor mange ganger liberale postere har blitt bedt om å dra til helvete ut av landet om de ikke liker skattesystemet. ;)

Nei det er ikke pussig i det hele tatt, spesielt siden det ikke har noe med saken å gjøre. Uansett hvor mye du er uærlig og prøver å vri deg unna så er ikke selvangivelsen grunnlag for statsborgeskap/opphold her i landet.

Skjerp deg, for helvete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...