kanelblad Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 (endret) Engelsken min er ikke helt på topp for å si det mildt. Jeg har alltid sett en del på engelske filmer og serier, og forstår alltid sammenhengen (bruker engelsk undertekst), men det er alltid en del (eventuelt mange ord) jeg ikke forstår, men jeg har en grunnleggende forståelse av språket, så jeg forstår nesten alltid sammenhengen utav setningene (på film, i bøker ikke like enkelt). Jeg har forøvrig startet å lese min første engelske bok (Charlie og sjokoladefabrikken (tror jeg)). Jeg forstår det meste, men det er en del ord, og også noen setninger som ikke gir meg mening (for meg). Har lest 200 sider av boken nå. Jeg tenkte at det var en veldig lettlest bok, dvs at jeg ikke trengte å slå opp nærmest 15 nye ord på hver nye side. Har aldri prøvd å lese engelske bøker før (hater å lese), men utifra hva jeg har lest så er det beste når en ikke bor i et engelskspråklig land å lese bøker og snakke engelsk med folk. Har noen av dere noen anbefalinger hvilke bøker, som kan passe bedre til meg? Jeg liker romantiske, biografiske og krim fortellinger. Jeg tror kanskje det er bedre å begynne med noe så enkelt som bøker for 6-8 åringer, men det jeg har funnet så langt virket rimelig uinteressant. Samtidig så er det viktigste for meg å forbedre engelsken min såpass mye, at jeg kan være i stand til å føre en samtale uansett vanskelighetsgrad på den. Til slutt vil jeg spørre om noen har flyttet en kortere periode til et engelskspråklig land for å jobbe. Var det vanskelig å få jobb? Jeg har ikke noe utdannelse utenom Videregående. Den eneste jobberfaringen jeg har er butikkarbeid, men jeg hadde vært interessert i alle slags mulige jobber. Det eneste kriteriet er at jeg kommer i kontakt med folk, og dermed snakker engelsk. Før det blir en realitet så skal engelsken min opp ihvertfall ett nivå. Setter pris på om dere svarer både angående bok spørsmål og flytting til et engelskspråklig land. Endret 14. januar 2017 av kanelblad Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 (endret) Språkskole i england en sommer? her blant annet. Jeg synes bøker er en bra vei å gå! Du blir bare bedre og bedre jo mer du leser. Du kan fortsette med andre bøker av Roald Dahl, eventuelt Harry Potter eller Hobbiten?Du kan også prøve å lese én side høyt og tydelig fra boken hver dag.Eller, hva med en lydbok? Da kan du høre mens du går tur og tar transport. Eller kjører bil (bare ikke med headset såklart, hehe).Du kan også studere engelsk i norge, og utveksle til USA eller England. Eller jobbe som au pair (barnepasser). Endret 15. januar 2017 av Kablam Lenke til kommentar
kanelblad Skrevet 15. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2017 (endret) Har hørt at lesing av engelske bøker er et bedre valg enn å se engelske filmer/serier, hvis poenget er å forbedre engelsken. Jeg forstår hva som foregår i boken, men det er ganske frustrerende å lese når det er masse ord som ikke gir mening for meg. Ikke bare frustrerende, men også slitsomt. Jeg prøver å leite opp mange (gidder ikke alle) ordene, men de faller absolutt ikke inn i langtidshukommelsen min (kanskje etterhvert?). Språkkurs har jeg forsåvidt prøvd. Ikke akkurat språkkurs, men det var en slags språkskole i Brighton hvor jeg var i 14 dager. Det anbefaler jeg ingen, hvis poenget er å forbedre engelsken sin. Opplegget sugde! Norske folk bodde sammen, Svenske folk bodde sammen, Russiske folk sammen etc. Det hele endte med at Norske og Svenske folk hang i lag, og vi brukte da selvfølgelige vårt eget språk. Angående au pair, så virker det veldig interessant, absolutt! Jeg er ung mann, så jeg tror kanskje kjønnet spiller meg et minus. Det hadde uansett vært en veldig bra løsning, hvis det kunnet latt seg gjøre. Språkskole er ihvertfall ikke et alternativ! Kaster ikke bort/bruker 140 000 kroner på å havne i klasse med Svenske/Norske folk. Da kan jeg like så godt være hjemme i Norge, og joine en engelskklasse. Utveksling er vell bare et alternativt hvis en går på videregående eller høyere utdanning? Jeg gjør ingen av delene, men skal starte på høyere utdanning til neste skoleår (Er planen i ihvertfall) Endret 15. januar 2017 av kanelblad Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Bøker er rett vei å gå. Men må du slå opp så mye at det blir plagsomt og at du dermed ikke orker, så kommer du ingen vei. Et tips i så måte: skaff deg en Kindle. Fin gadget i seg selv, e-papir er like behagelig å lese som vanlig papir, og du får tilgang til en del veldig snedige smarte funksjoner. Lurer du på hva et ord betyr? Hold fingeren på det for å slå det opp. Innebygd ordbok! Når det er gjort på et blunk å slå opp ord, så får man mye mer sammenheng i lesingen enn det man gjør når man må fysisk slå opp i en vanlig ordbok. I tillegg så er det mulig å kjøpe en såkalt "Learner's Dictionary" - en ordbok med enda mer utfyllende forklaringer enn det man finner i vanlige ordbøker. Når du da får ordene forklart på engelsk, med eksempler på hvordan de brukes osv - så vil det være enklere å huske ordet til neste gang enn om du kun slår opp hva tilsvarende ord er på norsk. Et eksempel på en slik ordbok: https://www.amazon.com/Merriam-Websters-Advanced-Learners-Dictionary-Merriam-Webster-ebook/dp/B001GX3ZWA/ref=sr_1_3?s=digital-text&ie=UTF8&qid=1484450631&sr=1-3&keywords=english+learners+dictionary Men det er bare begynnelsen. Kindle har en egen funksjon for å bygge vokabular; den husker hvilke ord du har slått opp ofte, og har verktøy for repetisjon av de. http://www.dummies.com/consumer-electronics/tablets/kindle/how-to-use-vocabulary-builder-on-your-kindle-paperwhite/ (Første video viser viser litt hvordan vokabularbyggeren fungerer. Den andre videoen går litt mer generelt på det du spør om - selv om han prater om hvordan man kan lære seg spansk, så gjelder jo mange av de samme tipsene.) Klarer du å komme gjennom litt mer "vanlige" bøker på dette viset, så vil du lære mer - og du vil kunne velge mer interessante bøker. Det kan også være et tips å lete etter bøker der du fra før kjenner historien. Cluet er å nå et punkt der du klarer vanlige bøker uten for mye om og men, slik at du bare ved å lese normalt faktisk forstår mer - at det blir selvforsterkende på en måte. (Kan jo sammenligne det med det man går gjennom for å nå et punkt der man klarer å se engelske filmer og serier uten norske undertekster - det er vanskelig til å begynne med, men over tid så går det bedre og bedre.) Selv syns jeg oppslagsfunksjonen i Kindle er helt fantastisk - men jeg har ikke mye erfaring med vokabularbyggeren, siden jeg har et ganske fint grunnlag fra før. Bruker oppslagsfunksjonen mest til litt eldre bøker med riktig gammeldags engelsk. Men iallefall - det fungerer knallbra. 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Bøker er rett vei å gå. Men må du slå opp så mye at det blir plagsomt og at du dermed ikke orker, så kommer du ingen vei. Tips: Å lese korte avisartikler gjør at man kan forstå innholdet uten å slå opp for mye i ordboken. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Samtidig så er det viktigste for meg å forbedre engelsken min såpass mye, at jeg kan være i stand til å føre en samtale uansett vanskelighetsgrad på den. What do you mean by difficulty level? Do you mean that you want to talk fluently with a marine biologist about marine biology or do you mean that you want to talk with an old lady that uses "fancy old words"? Most people use simple words an terms, the most common ones at least. In my experience books have more "fancy" words than one would use when talking directly to someone. When I was a child the way I learned to talk "better" was to learn more words, synonyms and antonyms Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Jeg skulle akkurat til å foreslå Kindle selv, men ser noen har kommet meg i forkjøpet. Kindle gjør det utrolig raskt og enkelt å "slå opp" ukjente ord, og er et fenomenalt læringsverktøy. Har du først investert i en Kindle så er utvalget bøker i Kindle-butikken enormt, med gode priser også. Anbefales! Lenke til kommentar
kanelblad Skrevet 15. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2017 Bøker er rett vei å gå. Men må du slå opp så mye at det blir plagsomt og at du dermed ikke orker, så kommer du ingen vei. Et tips i så måte: skaff deg en Kindle. Fin gadget i seg selv, e-papir er like behagelig å lese som vanlig papir, og du får tilgang til en del veldig snedige smarte funksjoner. Lurer du på hva et ord betyr? Hold fingeren på det for å slå det opp. Innebygd ordbok! Når det er gjort på et blunk å slå opp ord, så får man mye mer sammenheng i lesingen enn det man gjør når man må fysisk slå opp i en vanlig ordbok. I tillegg så er det mulig å kjøpe en såkalt "Learner's Dictionary" - en ordbok med enda mer utfyllende forklaringer enn det man finner i vanlige ordbøker. Når du da får ordene forklart på engelsk, med eksempler på hvordan de brukes osv - så vil det være enklere å huske ordet til neste gang enn om du kun slår opp hva tilsvarende ord er på norsk. Et eksempel på en slik ordbok: https://www.amazon.com/Merriam-Websters-Advanced-Learners-Dictionary-Merriam-Webster-ebook/dp/B001GX3ZWA/ref=sr_1_3?s=digital-text&ie=UTF8&qid=1484450631&sr=1-3&keywords=english+learners+dictionary Men det er bare begynnelsen. Kindle har en egen funksjon for å bygge vokabular; den husker hvilke ord du har slått opp ofte, og har verktøy for repetisjon av de. http://www.dummies.com/consumer-electronics/tablets/kindle/how-to-use-vocabulary-builder-on-your-kindle-paperwhite/ (Første video viser viser litt hvordan vokabularbyggeren fungerer. Den andre videoen går litt mer generelt på det du spør om - selv om han prater om hvordan man kan lære seg spansk, så gjelder jo mange av de samme tipsene.) Klarer du å komme gjennom litt mer "vanlige" bøker på dette viset, så vil du lære mer - og du vil kunne velge mer interessante bøker. Det kan også være et tips å lete etter bøker der du fra før kjenner historien. Cluet er å nå et punkt der du klarer vanlige bøker uten for mye om og men, slik at du bare ved å lese normalt faktisk forstår mer - at det blir selvforsterkende på en måte. (Kan jo sammenligne det med det man går gjennom for å nå et punkt der man klarer å se engelske filmer og serier uten norske undertekster - det er vanskelig til å begynne med, men over tid så går det bedre og bedre.) Selv syns jeg oppslagsfunksjonen i Kindle er helt fantastisk - men jeg har ikke mye erfaring med vokabularbyggeren, siden jeg har et ganske fint grunnlag fra før. Bruker oppslagsfunksjonen mest til litt eldre bøker med riktig gammeldags engelsk. Men iallefall - det fungerer knallbra. Var faktisk innom Youtube før du tipset om det : b. Kindle virker som en smart greie, men finnes det en bra Norsk - Engelsk ordbok på Kindle? For det eneste jeg har funnet ut er at det finnes bare dårlige ordbøker av Norsk - Engelsk, som folk beskriver som ubrukelige. Bruker du Engelsk-Engelsk ordbok? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Jeg bruker en helt vanlig engelsk-engelsk ordbok. Men den typen ordbok jeg anbefaler for deg, av typen "Learner's Dictionary", er på en måte en mellomting, de er skrevet slik at de forklarer ordene med vanlige engelske ord som brukes ofte, og de tar med ekstra informasjon rundt hvordan ord brukes, eksempler på bruk og så videre. Er du god nok i engelsk til å forstå en slik ordbok, så vil det være et bedre verktøy til å bli bedre, enn det en vanlig engelsk-norsk ordbok er. 6 alternativer med slike ordbøker på nett: 1. Cambridge Learner’s Dictionary (CLD) http://dictionary.cambridge.org/dictionary/learner-english 2. Cambridge Advanced Learner’s Dictionary (CALD) http://dictionary.cambridge.org/dictionary/british 3. Longman Dictionary of Contemporary English (LDCE) www.ldoceonline.com 4. Macmillan Dictionary (MD) www.macmillandictionary.com 5. Merriam-Webster Learner’s Dictionary (MWLD) www.learnersdictionary.com 6. Oxford Advanced Learner’s Dictionary (OALD) www.oxfordadvancedlearnersdictionary.com #5 ser ut til å ha en veldig fin Kindle-utgave Slå opp noen ord i #5, og i den vanlige utgaven, og sammenlign selv. Kan jo for eksempel prøve top-10-listen. ( https://www.merriam-webster.com vs www.learnersdictionary.com ) Endret 16. januar 2017 av Jann - Ove Lenke til kommentar
kanelblad Skrevet 18. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2017 Da har jeg bestilt den. Takk for anbefalingene. Hvordan vil du si at Kindle har hjulpet deg med engelsken? Føler du, at du har rykket opp noen divisjoner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå