mroek Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Har nylig bygget en ny maskin, men sliter med at den fryser fullstendig. Ikke blåskjerm, ingenting i eventloggen. Ikke en gang reset-knappen funker, må holde power-knappen inne til den går av. Dette skjer helt tilfeldig, spiller ingen rolle hva jeg driver med, men majoriteten av tilfellene har vært under lav belastning. Noen ganger kan det skje etter kort tid, andre ganger kan det gå mange timer før den fryser, men det er helt uforutsigbart, og jeg kan da ikke stole på maskinen. Har googlet og sjekket, og tror problemet er CPUen. Det er uansett helt sikkert et hardware-problem, for den har også fryst under kjøring av HCI memtest (deluxe), som kjører i en Linux-kjerne. Jeg har lest om flere som har blitt kvitt tilsvarende problem ved å skifte prosessor. I USA kan de kjøre RMA direkte mot Intel, men slik er det vel neppe her i Norge. Jeg kjøpte prosessoren hos Netonnet i starten av desember, men har aldri prøvd noe retur hos dem tidligere. Nå er det jo også utvidet angrerett på grunn av jul, men jeg regner ikke med at det fungerer på en slik vare? Og dessuten, siden jeg tror det er noe galt med den, så er det jo uansett feil å bruke angreretten. Noen som har erfaringer å dele? Intel har jo 3 års garanti, kan man bruke den svenske siden deres (de har jo ingen norsk side) til å søke retur/bytte? Jeg har i grunnen prøvd "alt" av anbefalte bios-innstillinger for å unngå problemet (er ikke snakk om overklokking her), og nå er jeg lei. Den burde funke som den skal på standardinnstillingene. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Ta kontakt med Netonnet og start en Garanti/reklamasjonssak. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Mulig Intel Processor Diagnostics Tool (IPDT) kan gi deg noen hint om problemet? http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000005567.html Lenke til kommentar
mroek Skrevet 15. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2017 Ta kontakt med Netonnet og start en Garanti/reklamasjonssak. Ja, må nok gjøre det først, men de vil nok ikke være villige til å sende ny før den gamle er returnert. Det vet jeg at Intel i USA gjør. Mulig Intel Processor Diagnostics Tool (IPDT) kan gi deg noen hint om problemet? http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000005567.html Har kjørt det, men ingen feil rapporteres (dessverre). Det er også det andre har opplevd, ingen feil rapporteres, men skifte av CPU fikser problemet. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Hvordan har du kommet frem til at det er cpuen som forårsaker dette? Jeg hadde samme problem med min maskin da den var ny, men da var det SSDen det var feil med. Samme symptomene som du beskriver, pcen fryser uten forvarsel eller blåskjerm etterpå. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Det kan være drøssvis av ting som forårsaker de problemene, og har nok opplevd lignende feil på omtrent samtlige komponenter. Det kan være RAM, CPU, HK, PSU, og temperaturproblem, samt litt mindre sannsynlig men ikke umulig, skjermkort. Minne er typisk lettere å teste, da man gjerne har minst 2-4 stykk, hvor man kan prøve å ta ut alle bort sett fra en. CPU kan selvsagt byttes, men i mitt tilfelle så er det den komponenten det er minst feil på (er også vanskeligst å skade). HK og PSU er verste og ofte siste sjanse noe man bytter når man ikke kommer lengre. Lenke til kommentar
mroek Skrevet 15. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2017 Hvordan har du kommet frem til at det er cpuen som forårsaker dette? Jeg hadde samme problem med min maskin da den var ny, men da var det SSDen det var feil med. Samme symptomene som du beskriver, pcen fryser uten forvarsel eller blåskjerm etterpå. Kan selvfølgelig ikke vite det med 100% sikkerhet, det går litt på gut feeling og andres erfaringer. Men det at den kræsjet også i en situasjon der et minimum av komponentene var involvert (under HCI memtest direkte fra boot), peker i hvert fall i andre retninger enn f.eks SSDen. Som forøvrig er en Intel 600p med nyeste firmware. Det kan være drøssvis av ting som forårsaker de problemene, og har nok opplevd lignende feil på omtrent samtlige komponenter. Det kan være RAM, CPU, HK, PSU, og temperaturproblem, samt litt mindre sannsynlig men ikke umulig, skjermkort. Minne er typisk lettere å teste, da man gjerne har minst 2-4 stykk, hvor man kan prøve å ta ut alle bort sett fra en. CPU kan selvsagt byttes, men i mitt tilfelle så er det den komponenten det er minst feil på (er også vanskeligst å skade). HK og PSU er verste og ofte siste sjanse noe man bytter når man ikke kommer lengre. Jeg tror temperaturproblem kan utelukkes, da dette som nevnt oftest har skjedd med lav belastning og lav temperatur. Det kan selvfølgelig også være en av de andre tingene du nevner, men ingen tester har feilet (med mindre en av disse frysene har skjedd under test, da). Memtest86 gikk f.eks en hel natt uten å rapportere noe problem. Det er jo nesten umulig å finne ut hva et slik problem kan være uten å begynne å bytte komponenter, og ut fra det jeg har lest så er det flere som har fikset tilsvarende problem med Skylake-prosessorer ved å bytte dem. Jeg har også vurdert å kjøpe en billig Celeron for å teste teorien, men da blir jo kanskje resten av systemet noe mindre stresset samtidig, så om det da fungerer bra så er det ikke garantert at det er i7en som er problemet. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 [..] [..] [..] [..] Da jeg hadde problemer så frøs maskinen seg som oftest når jeg surfet på nett eller maskinen idlet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Slike feil er vanskelige å finne ut av. Dette kan meget vel være software (bios) relatert. En komponent - f.eks. CPU - er ikke kompatibel med hovedkort. Det kan også være hardware-relatert. En liten unøyaktighet/skade ved montering. Min erfaring ved slike feil er at det som regel er en komponent som ikke er kompatibel. Typisk da at det skjer ved "idle", liten belastning, eller enda mer vanlig, når PC'en bare ikke er ibruk. Sist jeg hadde ett tilsvarende problemet (ett AMD-basert system) så var det "bare" å bytte skjermkort (Fra HD7790 til .RX470) Det samme skjermkortet hadde fungert upåklagelig (og fungerer) i ett annet system. Akkurat samme symptom. Systemet fungerte helt fint under bruk, for så å "fryse" etter at det stod på uten å bli brukt. Kun "svenske-knappen" fungerte. Lenke til kommentar
mroek Skrevet 25. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2017 Bare en liten oppdatering. Det kan se ut som at problemet nå er borte. Faktisk ikke sikker på hva som gjorde utslaget heller, prøvde så mye rart underveis, og gjorde endringer både i BIOS og i Windows. Men uansett, takk til dere som svarte. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå