Ody Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg har en Seagate 120 gb harddisk, men i windows er den 111 gb! Altså jeg vet det er helt normalt, men det er liksom 9 gb som ikke er der. Og det er jo kjipt å ikke få fult utbytte av det man kjøper! Jeg er lei av å lure på hva som egentlig er som er problemet. Det er vel noe man kan gjøre for å fikse det problemet? Lenke til kommentar
snole Skrevet 1. desember 2003 Del Skrevet 1. desember 2003 Problemet er hvordan produsenten oppgir størrelsen. Hvis du hadde giddet å se på den øverste posten her i denne delen av forumet, ville du funnet svaret på ditt spm. Harddisken min er egentlig xxx GB, men i Windows er den xx GB mindre? Dette er fordi diskprodusentene og operativsystemene regner i forskjellige tallsystem. Dette er hva diskprodusentene bruker, nemlig SI-enheter: 1 GB = 1 000 MB = 1 000 000 kB G = giga = 10^9 M = mega = 10^6 k = kilo = 10^3 (K = Kelvin) Dette er hva operativsystemene bruker: 1 GiB = 1 024 MB = 1 048 576 KiB Gi = gigabinary = 2^30 Mi = megabinary = 2^20 Ki = kilobinary = 2^10 Dette er ikke SI-enheter. Følgen av dette er at eksempelvis diskplass blir feil i forhold til oppgitte parameter, f.eks 120GB = 111GiB. For å regne om hva din disk blir i Windows, ganger du din diskstørrelse i GB med 0.93 (dette er en tilnærmet verdi av 1000^3/1024^3). Typiske diskstørrelser [fra produsent - vises i Windows]: 200 GB = 186 GiB 160 GB = 149 GiB 120 GB = 111 GiB 80 GB = 74 GiB I tillegg kommer litt overhead fra selve filsystemet, men det er neglisjerbart. Mer info: http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html Lenke til kommentar
Ody Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Altså jeg hadde sett den artikkelen, men tenkte meg ikke over om det hadde noe med denne sammenhengen. SÅ det var bare så enkelt ! Takk for hjelpa.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå