Gå til innhold

Multirom-lyd som funker med HDMI og Apple Music

Anbefalte innlegg

Slo til på trådløst multirom-utstyr fra Sony da det var på tilbud på Komplett og kom inn på ca 1/3 av prisen på tilsvarende Sonos. Nå viser det seg at Sony har lagt inn en rekke kunstige begrensninger på hvor man kan hente lyden fra i multirom-oppsett, og jeg vurderer å sende alt tilbake før angrefristen går ut. Jeg lurer på om det finnes andre systemer (enten Sonos eller andre) som ikke har disse begrensningene lagt inn.

Jeg har en lydplanke med subwoofer (HT-CT790), en høyttaler SRS-ZR5 og en stereohøyttaler SRS-ZR7. Det jeg savner er:
- Jeg vil sende lyden som lydplanken får inn på HDMI fra dekoder/Apple-TV til de andre høyttalerne. Det er mulig dersom man setter opp høyttalere i trådløs surround, men kun hvis man har to like (bak)høyttalere. Ikke en høyttaler, ikke to forskjellige høyttalere, og ikke tre eller flere.
- Jeg vil spille av musikken jeg har på mobilen til alle høyttalerne samtidig. Det er mulig med mp3-filene jeg har lastet ned fra ymse fildelingstjenester i fordums tid, men ikke med musikken jeg har som kommer fra Apple music. Det kunne likevel latt seg gjøre om jeg hadde koblet sammen to høyttalere i et stereo-par, men igjen krever det to like høyttalere - ikke to ulike høyttalere, og ikke fler enn to.

Kan andre multirom-systemer gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for input, ser ut til at HEOS-systemet er litt friere (og smartere) implementert enn Sony sitt. Har du erfaring med HEOS-systemet selv? Forstår jeg riktig hvis det er sånn at HEOS tillater meg å bruke en hvilken som helst inngangskilde koblet til en hvilken som helst høyttaler/forsterker/link-enhet, og så kringkaste dette til et fritt valgt antall andre høyttalere/mottakere på nettet?

Ser at HEOS-lydplanken ikke er oppdatert med blåtann, som er litt krøkkete når jeg skal strømme fra Apple Music (som tilsynelatende kun er mulig via blåtann uansett system per i dag).

Sonos har vel ingen enhet som tar HDMI inn? Jeg er litt opptatt av å ha HDMI inn/HDMI throughput med ARC for å få synkronisert lyd og bilde - om jeg bare tar lyden fra TV-ens lydutgang risikerer jeg vel å få forsinkelse på lydsignalet?

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til jeg valgte Heos er fordi det var mer åpent og mindre proprietær enn Sonos. Jeg har en Heos1 med batteripakke på badet (som også blir med en del rundt) og jeg har planer om å skaffe to Heos7 til soverommet i et oppsett med stereo.

edit: jeg har ikke Heos Link selv men kjenner litt til det. Jeg har forstått det slik selv at en kan koble nesten en hvilken som helst innkilde til den så sender den lyden videre til trådløse høyttalere som er på samme nettverk som en selv.  

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Sonos, Heos og Bluesound skal funke bra. Både Sonos og Bluesound som jeg selv kjenner til kan hente lyden i fra ett sted og sende til andre, selv fra AUX inngangen. Det må bare grupperes i riktig rekkefølge (i hvertfall på Bluesound).

Slike systemer i fra produsenter som Sony, Samsung osv. blir ofte ikke like bra, da de ønsker å gjøre ting på sin egen måte, og helst låse deg til kun komponenter i fra dems egne rekker.

Lenke til kommentar

Var på Hi-Fi-Klubben i går og hørte på alle de tre du nevner. Gode alternativer alle tre, men ingen er helt perfekte, så ikke så lett å bestemme seg...

- Heos har veldig bra lyd og kan sende lyd fra hvor som helst til hvor som helst. Har ikke blåtann innebygd, men det kan løses med en dongle eller å kjøpe en annen høyttaler med blåtann. Støtter ikke bruk av andre høyttalere i surround, som er mildt sagt merkelig, all den tid den prosesserer surroundlyd for å lage "virtuell surround", og har mulighet til å sende lyd til andre høyttalere i stereo.

- Sonos har bra lyd, men koster mer, og har ikke blåtann. Har heller ikke HDMI-passthrough og dermed litt begrenset surround-støtte. Jeg vet ikke hva det vil si i praksis at den kun støtter Dolby Digital surround, og ikke DTS eller Dolby HD.

- Bluesound er klart dyrest, både for lydplanke og andre komponenter. Veldig bra bass, klarer seg muligens uten sub, men syns den var litt svakere på diskant enn de to andre.

Noen grunn til å tro at Denon kommer med en oppdatert lydplanke med ekte surround og innebygd blåtann? De har jo oppdatert andre komponenter i serien. Frister mest å vente og se om det skjer. Evt. vurderer jeg å droppe multirom fullstendig og bare se etter en god lydplanke/subwoofer-kombo, eller noe annet.

Lenke til kommentar

Var på Hi-Fi-Klubben i går og hørte på alle de tre du nevner. Gode alternativer alle tre, men ingen er helt perfekte, så ikke så lett å bestemme seg...

- Heos har veldig bra lyd og kan sende lyd fra hvor som helst til hvor som helst. Har ikke blåtann innebygd, men det kan løses med en dongle eller å kjøpe en annen høyttaler med blåtann. Støtter ikke bruk av andre høyttalere i surround, som er mildt sagt merkelig, all den tid den prosesserer surroundlyd for å lage "virtuell surround", og har mulighet til å sende lyd til andre høyttalere i stereo.

- Sonos har bra lyd, men koster mer, og har ikke blåtann. Har heller ikke HDMI-passthrough og dermed litt begrenset surround-støtte. Jeg vet ikke hva det vil si i praksis at den kun støtter Dolby Digital surround, og ikke DTS eller Dolby HD.

- Bluesound er klart dyrest, både for lydplanke og andre komponenter. Veldig bra bass, klarer seg muligens uten sub, men syns den var litt svakere på diskant enn de to andre.

Noen grunn til å tro at Denon kommer med en oppdatert lydplanke med ekte surround og innebygd blåtann? De har jo oppdatert andre komponenter i serien. Frister mest å vente og se om det skjer. Evt. vurderer jeg å droppe multirom fullstendig og bare se etter en god lydplanke/subwoofer-kombo, eller noe annet.

Det er riktig at Sonos ikke støtter DTS eller noen av HD formatene. De kunne ha støttet DTS, men gadd vel ikke ta kosten på lisens. Noe som er dumt når de tilbyr lydplanke.

Bluesound klarer seg nok godt uten sub, men de kan på lydplanken få koblet til en standard sub siden de har utgang for det.

Nyeste surroundreceivere fra Denon har Heos innebygd, tror også Marantz får dette i år, slik at man ved ordentlig surround oppsett slipper egne bokser der, og kan få mye bedre surround hvis man ønsker det. Og de vil vel også ha lettest for å kunne gi ut nye planke modeller som støtter nyere ting enn for eksempel Sonos som nekter støtte 24bit lyd på nye komponenter pga bakoverkompabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...