Mr.M Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Når man ser i oversikten over mottatte donasjoner hos Linux Mint, så er det tydelig at de får mye penger. Jevnt og trutt. De scorer åpenbart høyt på å være enkelt å forholde seg til for tidl. Microsoft Windows brukere, de av oss som ønsker det enkelt, osv. Jeg har sjøl donert et par mindre beløp ved et par anledninger som "betaling" for bruk. Samtidig tenker jeg (idealistisk sett) at hva med de andre ildsjelene i Linux-miljøet som jobber med andre distroer og prosjekt som er mer "sære" og derfor ikke når ut til brede lag i samme grad? Ikke at jeg kan "redde dem" økonomisk, men tenker mer på hvorvidt det eksisterer noe slags solidaritet internt som fordeler penger til ulike grupper?, eller er alt helt adskilt og "de små" dør ut? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Nå gjetter jeg bare, men Mint er et utall kodesnutter med åpen kildekode. De bruker nok pengene på kode som betyr noe for dem, og som andre distroer også vil få nytte av. Lenke til kommentar
Stratleray Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Hva så om de beholder alt sjøl? Arbeidet deres baserer seg jo på frivillighet og frivillige bidrag. Så alt er jo fortjent, selv om jeg skjønner hva du mener. Hadde jo vært super om noen kunne leve fett av å lage en bra GNU/Linux distro. Vell fortjent dersom. Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Når man velger å plassere en donasjon til et gitt prosjekt så er det jo bare rett og rimelig at pengene blir brukt på en måte som bidrar til at det bestemte prosjektet vokser, men som andre prosjekter med åpen kildekode så er også koden til Mint åpen. Dette betyr at det som springer ut av Mint også kan komme til gode for andre prosjekter. Et konkret eksempel på dette er Ubuntu MATE som inntil nå har hatt en meny som er basert på mintMenu.Denne menyen har vært til stor nytte for Ubuntu MATE, men menyen er nå i ferd med å byttes ut med en ny meny kalt Brisk Menu. Den nye menyen som kommer til Ubuntu MATE er utviklet av Solusprosjektet, og menyen er finansiert med midler som Ubuntu MATE har samlet inn. Denne investeringen gir Ubuntu MATE en ny optimalisert meny og investeringen har samtidig gitt Solusprosjektet penger i kassen som Solus kan bruke til å finansiere det dem ønsker et økt fokus på. Uten å vite så mye om hvordan Mint velger å distribuere sine midler på så vil jeg tro at Mint gjør noe tilsvarende, men uansett så kan man si at de donasjonene som du har gjort til Mint har også indirekte vært et bidrag til stor nytte for andre prosjekter. Det kan også nevnes at Ubuntu MATE startet som et lite og spesielt prosjekt som ønsker å ivareta et tradisjonelt skrivebord, og at dem i løpet av sine 2 års eksistens har rukket å bli en offisiell variant av Ubuntu. Hver måned får Ubuntu MATE inn mer midler enn nødvendig og dette overskuddet de får inn går hver måned med til å finansiere andre FOSS-prosjekter som er til nytte for Ubuntu MATE. Nylig har f.eks. donasjonene til Ubuntu MATE resultert i betalt arbeid til bl.a. elementary OS (for deres arbeid med ikoner til Ubuntu MATE), Fedora (for utvikling og testing av MATE 1.17), Debian (for oppdatering og opplasting av rettelser av MATE 1.16 til Debian) og Solus (for deres arbeid med Brisk Menu).Dersom du har mulighet til det så foreslår jeg at du fortsetter med å plukke ut noen av de prosjektene som du personlig finner mest interessante og plasserer noen donasjoner hos dem. Også andre prosjekter vil med stor sannsynlighet ha nytte av det som kommer ut av det du eventuelt velger å donere til, blant annet i form av kode (som gjerne kan være mer verdifullt enn et pengebeløp) eller betalt arbeid. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 GNU er den viktigste delen av alle (nesten) GNU/Linux distroer og GNU sin lisens er ryggraden til hele fellesskapet. http://www.gnu.org/help/help.html Så går det an å donere rett til programmer du liker. F.eks KDE eller enkeltprogrammer eller hva det nå er. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 (endret) Når man ser i oversikten over mottatte donasjoner hos Linux Mint, så er det tydelig at de får mye penger. Jevnt og trutt. De scorer åpenbart høyt på å være enkelt å forholde seg til for tidl. Microsoft Windows brukere, de av oss som ønsker det enkelt, osv. Jeg har sjøl donert et par mindre beløp ved et par anledninger som "betaling" for bruk. Samtidig tenker jeg (idealistisk sett) at hva med de andre ildsjelene i Linux-miljøet som jobber med andre distroer og prosjekt som er mer "sære" og derfor ikke når ut til brede lag i samme grad? Ikke at jeg kan "redde dem" økonomisk, men tenker mer på hvorvidt det eksisterer noe slags solidaritet internt som fordeler penger til ulike grupper?, eller er alt helt adskilt og "de små" dør ut? mange linuxprosjekter ville vært bedre om de droppet det og brukte innsatsen andre steder, det har gått litt inflasjon i distroer.. det fungerer dårlig når det er 100 vis av linuxdistroer som er "halvbra" eller nesten prikk like hverandre, og ikke bare distroer, jeg sliter f.eks med å se forskjellen på mate og xfce, 2 veldig populære desktoper flere er i sving med å utvikle men som er nesten identiske men folk lager vel gratis programvare fordi de syns det er morsomt, og dette er vel grunnen til at det er sånn.. ble det sentralstyrt hadde det sikkert liknet på apple, mer finpolert men friheten hadde blitt borte Endret 18. februar 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå