Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Når tingene dine eier deg i stedet for at du eier tingene dine

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg har lenge sett på uttrykket "eier du flere enn 'x' ting så eier tingene dine deg" som et litt flåsete, religiøst sprøyt. Men nå har jeg skjønt hva det betyr. Det betyr (for meg) at man har så mange ting at man ikke er fri til å flytte fra alle tingene som man har betalt store summer for, og man er avhengig av A4-livet for å ha råd til en bolig til å ha alle tingene sine i, man må ha en jobb for å beholde boligen hvor man oppbevarer tingene, samtidig som man også skaffer seg enda flere ting fordi det forventes av samfunnet.

Krikkert poengterte nemlig i en annen tråd at man ikke er lovpålagt å ha en fast bostedsadresse, man kan bo i telt eller hos venner, og man er heller ikke pliktig til å ha en postadresse. Det fikk meg til å tenke på at jeg er bundet av mine ting. Jeg har ikke lyst til å kvitte meg med dem, selv om jeg har solgt en del ting, og har annonser ute for å selge enda flere.

Bare tenker høyt her men er det flere som har kommet inn på disse tankebanene, eller noen som har tatt steget fullt ut? Eneste ulempe er at man ikke kan ta imot post da tenker jeg.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Interessant :) Jeg har jo seks av hvert bestikk og servise, jeg bruker jo alt helt til jeg må vaske opp. Kunne klart meg med færre.

Er det noen som vet om man kan ha mobilabonnement (ikke kontantabonnement) uten å ha fast bopel? Hva med bankkonto og nettbank og bankID? Pass også?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Å være registrert uten fast bopel skaper nok en del problemer, du er blandt annet ikke kredittverdig lengre. Du kan nok beholde abonnementet du har men du får ikke noe nytt.

Bankonto, nettbank og pass er nok ikke noe problem, men glem lån og kredittkort.

Ellers er det vel mulig å dra det velig langt uten å måtte bo i telt? I kalde norge er det jo veldig greit å ha ett sted å bo, men det kan jo være en liten hybel?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Å være registrert uten fast bopel skaper nok en del problemer, du er blandt annet ikke kredittverdig lengre. Du kan nok beholde abonnementet du har men du får ikke noe nytt.

Bankonto, nettbank og pass er nok ikke noe problem, men glem lån og kredittkort.

Ellers er det vel mulig å dra det velig langt uten å måtte bo i telt? I kalde norge er det jo veldig greit å ha ett sted å bo, men det kan jo være en liten hybel?

Ok takk for info :)

Tror nok jeg har betalt leie hos noen for de neste 20 årene ihvertfall... Men men.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å tenke på det når jeg fikk litt reisefeber.  "Hva skal jeg gjøre med alle tingene mine når jeg reiser" osv. Gikk igjennom det jeg hadde og fant ut at var så utrolig mye jeg aldri brukte og ikke brydde meg om. Hadde og fått interessen for reiseutstyr. Ting som er lite og lett for eksempel. Så når jeg nærmet meg avreisetid så gav jeg vekk og kastet veldig mye. Resten lagret jeg på et feriested jeg eier med familien (vi har hvert vårt rom der). Følte meg veldig fri på en måte når jeg nå kan reise uten bekymringer.  

Endret av ili
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Tror nok jeg har betalt leie hos noen for de neste 20 årene ihvertfall... Men men.

På hvilken måte da?

Med penger vel.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Du tror du har betalt leie for de neste 20 årene hos der du leier?

Er få steder man kan leie i 20 år på forskudd, syntes også det hørtes rart ut at en utleier skal godta 20 års forskuddsleie

Nei. Jeg tror ikke jeg har betalt leie på forhånd for 20 år hos der jeg leier.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Eg har og innsett det at eg har for mye "ting". Eg jobber med å kvitte meg med alt overflødig men det er en vanskelig prosess.

Slik eg ser det handler det ikke nødvendigvis om å ikke eie noe, ikke ha bopel og være nomade. For noen handler det sikkert om det, men for meg handler det om å ikke ha ting en ikke trenger, ikke måtte sløse bort plass på ting en ikke bruker(eller vil ha) og heller ha ting som gir meg noe. Gir meg noe i form av glede eller nytte.

Hvorfor tar eg vare på ting eg ikke bruker?

Som ett eksempel så har eg oppbevaringskasser fylt opp med kjøkkenutstyr eg ikke bruker. Hvorfor?

Eg har ei skål som eg har arvet som bare tar plass. Kanten er i tillegg ødelagt. Hvorfor?

Eg har en oppbevaringskasse fult av elektrokomponenter som skal gå til ett prosjekt eg sist jobbet med for 5-6 år siden. Hvorfor?

Eg har ei oppbevaringsmappe for rundt 300 cd plater, ca halvfull. Sist eg åpnet den var for 4-5 år siden. Hvorfor?

Sjekket arkivskapet mitt her om dagen - fire tomme permer. Hvorfor?

I klesskapet mitt har eg minst 4 skjorter som ikke passer(for små). Eg håper nok å passe inn i de en dag. Hvorfor?

Eg har ett par sandaler som lager gnagsår på helen min etter noen minutters bruk. Hvorfor?

En kamerat av meg fant en gang en pakke med te i kjøkkenskapet mitt. Utgått på dato før eg flyttet hit eg bor nå. Hvorfor?

Eg har flere modellhelikoptre som eg sist fløy for 7-8 år siden. Disse har i tillegg masse ekstradeler og utstyr som tar plass. Hvorfor?

Mange har det slik i varierende grad. Eg har lenge levd med minimalt med papirer i det daglige. Regninger kommer på eFaktura eller pr e-post, med unntak av noen få. Kvitteringer blir scannet og papiret blir kastet. Huskelister og notater blir gjort digitalt, likeså med kalender. Bilder er digitalt(med unntak av gamle barndomsalbum og bilder). Men allikevel sitter eg faktisk med en haug med gamle papirer eg ikke trenger. De jobber eg nå med å kvitte meg med.

Men hvorfor har eg samlet så mye? Eg vet eg ikke er den eneste - hvorfor gjør vi det?

Det finnes naturligvis forskjell på folk. Og noen har behov for mer ting enn andre. Eg har for eks HV-utstyr liggende hjemme som blir brukt 1 gang i året. Det må eg ta vare på. I tillegg har eg turutstyr, vinterutstyr osv som er litt sesongbasert. Men det blir brukt. Eg har en glede av å oppbevare det.

Men alt det andre må eg bli flinkere til å kvitte meg med. Eg prøver meg på minimalisme men det er en veldig vanskelig prosess for en som samler :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...