Gå til innhold

PS2: Hvordan få best mulig bilde på UHD-TV via Scart?

MagnusOS_94

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har funnet frem min gamle PlayStation 2 igjen, og har koblet den til min forholdsvis nye 43" Ultra-HD TV via kompositt, men er ikke helt fornøyd med bildekvaliteten. Jeg har lest at den beste måten å koble en PS2 til en moderne TV er via komponent, men desverre har ikke TV'en min komponent-inngang. Jeg vet også at det finnes en såkalt "PS2 to HDMI"-adapter, men jeg har heller ingen ledige HDMI-innganger på TV'en.

Så dermed er eneste mulighet for å få koblet PS2'en til TV'en via Scart. Jeg har prøvd å søke litt og lese om hvilke kabler som er anbefalt, men blir fort forvirret. Jeg har forstått at det er forskjell på RGB Scart og vanlig Scart, og at det i tillegg er noe som heter CSYNC og Sync-on-Luma som jeg egentlig ikke forstår meg noe på.

Så derfor lurer jeg rett og slett på om det er noen her som har erfaring med dette.

Kan noen anbefale en kabel til meg?

Er det stor forskjell på Scart og kompositt?

Takker for svar på forhånd

- Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SCART er en type kontakt, som inneholder/kan inneholde flere typer signaler.

Kompositt er en type signal. Det er det mest grunnleggende, gir dårligst kvalitet. 

Komponent er en annen type signal. Mye bedre enn kompositt.

RGB er en tredje type signal. Kvaliteten tilsvarer komponent. 

Kompositt leveres normalt via en RCA kontakt (gul), og finnes alltid i SCART.

Komponent leveres normalt via tre RCA kontakter (rød, blå, grønn). Kan en sjelden gang finnes i SCART.

RGB leveres bare i SCART. Men SCART trenger ikke ha RGB.

PS2 kan jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvorfor er du ikke fornøyd med bildekvaliteten, hva er galt med den? Du er klar over hvilken oppløsning ps2 spillene hadde, og hvilken oppløsning tv ditt oppskalerer til? PS2 spill hadde oppløsning på 480I/P dvs 480x640 mens tv du vil spille på har en oppløsning på 3840x2160 som den vil forstørre spillet til!!! Det vil aldri bli bra slik som det var i gamle dager.

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestilt meg denne kabelen (link), så får håpe bildet blir litt bedre i alle fall...

SCART er en type kontakt, som inneholder/kan inneholde flere typer signaler.

Kompositt er en type signal. Det er det mest grunnleggende, gir dårligst kvalitet. 

Komponent er en annen type signal. Mye bedre enn kompositt.

RGB er en tredje type signal. Kvaliteten tilsvarer komponent. 

Kompositt leveres normalt via en RCA kontakt (gul), og finnes alltid i SCART.

Komponent leveres normalt via tre RCA kontakter (rød, blå, grønn). Kan en sjelden gang finnes i SCART.

RGB leveres bare i SCART. Men SCART trenger ikke ha RGB.

PS2 kan jeg ingenting om.

Takk for innsikten! Ble litt klokere nå :) 

Hvorfor er du ikke fornøyd med bildekvaliteten, hva er galt med den? Du er klar over hvilken oppløsning ps2 spillene hadde, og hvilken oppløsning tv ditt oppskalerer til? PS2 spill hadde oppløsning på 480I/P dvs 480x640 mens tv du vil spille på har en oppløsning på 3840x2160 som den vil forstørre spillet til!!! Det vil aldri bli bra slik som det var i gamle dager.

Jeg er klar over dette, men har lest at kompositt er noe av det dårligste en kan bruke, og at RGB Scart gir bedre bilde/lyd.

Komponent kabel er vel den beste løsningen her, greit med progressiv signal for titlene som støtter dette.

Er klar over at komponent er det beste alternativet, men som jeg skrev i første posten, så har ikke TV'en min komponent-inngang.

- Magnus

Lenke til kommentar

Ja jeg leste førstepost for dårlig og raskt :) Angående manglende komponent innganger på TV, jeg fikk i hvertfall med ett lite adapter med Sony TV`en min for noen år siden. Men det er vel sikkert slutt på dette nå i og med at det fases ut over tid.

Lenke til kommentar

Forsjell mellom å bruke kompositt og en scart kabel er virkelig dag og natt. Da jeg skaffet meg en SNES igjen prøvde jeg først å spille via kompositt. Bare ved å bruke scart overgang på kompositt kablene så merket jeg at signalet ble "noe" bedre. Har nå scart kabel til både SNES og PS2. Ser mye bedre ut.

Husker jeg testet med begge kablene på SNES. Med Kompositt blir pixlene utrolig grøtete. Med scart derimot så blir bildet såppas klart at det var "nesten" som å spille på en emulator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...