Gå til innhold

Google holder de selvkjørende bilene mest mulig unna nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kunne jo hatt et separat GPS/traffikksystem som ikke direktekobling mot hoved-GPS og resten av systemet?

 

Du blander kortene litt her. Det er ingen fare for å bli hacket via GPS. GPS-sattelittene sender bare et "dumt" signal, og mottakeren regner ut sin posisjon gitt satelittenes kjente posisjon og forsinkelsen av radiosignalene som mottas (dvs. avstanden) fra satelittene som sender det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Well ... Hadde det bare vært så vel.

 

Hva hindrer meg i å sende fake GPS-signaler til din bil, slik at bilen tror den er en helt annen plass, og dermed kjører totalt feil? Ok, det var nok ikke samme type 'hacking' som du så for deg – men du kan aldri stole 100% ukritisk på innkommende data. Ei heller signaler som påståes å komme fra en satellitt.

 

All input kan ha blitt kompromittert, på ene eller andre måten. Kun fantasien som setter begrensninger, i grunn .. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ifølge Financial Times er dette i sterk kontrast til tilnærmingen til for eksempel BMW, Intel og Mobileye, som avhenger av at et kontinuerlig overføres data, blant annet til andre kjøretøyer. 5G mobilteknologi er sentralt i denne løsningen. 

 

Dersom andre biler er avhengig av data fra "min" bil, så kan vel selskapene BMW, Intel og Mobileye lage den trafikken på en egen datamaskin i bilene, som ikke kan kommunisere med den andre autonome datamaskinen?

Lenke til kommentar

Hva hindrer meg i å sende fake GPS-signaler til din bil, slik at bilen tror den er en helt annen plass, og dermed kjører totalt feil?

Ganske mye vil jeg tro. GPS-systemet består ikke av èn satelitt, men mange. Normalt sett har man kontakt med 6-8 satelitter. I tillegg har man et europeisk, ett russisk og ett kinesisk alternativ til GPS som mnan løpende kan bruke til å vurdere kvaliteten på dataene man får inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva hindrer meg i å sende fake GPS-signaler til din bil, slik at bilen tror den er en helt annen plass, og dermed kjører totalt feil?

Ganske mye vil jeg tro. GPS-systemet består ikke av èn satelitt, men mange. Normalt sett har man kontakt med 6-8 satelitter. I tillegg har man et europeisk, ett russisk og ett kinesisk alternativ til GPS som mnan løpende kan bruke til å vurdere kvaliteten på dataene man får inn.

Så om han kontinuerlig sender ut 7 signaler fra samtlige posisjoneringssystemer som du plukker opp, sånn at du står med 50/50 gyldig og ugyldig data. Hvordan går du frem for å verifisere ene eller andre, eller bare streiker bilen helt siden den ikke vet hvor den er?

Lenke til kommentar

 

 

Hva hindrer meg i å sende fake GPS-signaler til din bil, slik at bilen tror den er en helt annen plass, og dermed kjører totalt feil?

Ganske mye vil jeg tro. GPS-systemet består ikke av èn satelitt, men mange. Normalt sett har man kontakt med 6-8 satelitter. I tillegg har man et europeisk, ett russisk og ett kinesisk alternativ til GPS som mnan løpende kan bruke til å vurdere kvaliteten på dataene man får inn.

Så om han kontinuerlig sender ut 7 signaler fra samtlige posisjoneringssystemer som du plukker opp, sånn at du står med 50/50 gyldig og ugyldig data. Hvordan går du frem for å verifisere ene eller andre, eller bare streiker bilen helt siden den ikke vet hvor den er?

Verste som kan skje er at bilen kjører til siden og stopper eller tar feil avkjørsel ... Bilen er bare avhengig av GPS for å vite om den skal svinge til høyre eller venstre, ellers følger bilen alle trafikkregler

Lenke til kommentar

Så om han kontinuerlig sender ut 7 signaler fra samtlige posisjoneringssystemer som du plukker opp, sånn at du står med 50/50 gyldig og ugyldig data. Hvordan går du frem for å verifisere ene eller andre, eller bare streiker bilen helt siden den ikke vet hvor den er?

De eksisterende satellittene vil fortsatt sende et signal og kan brukes som kontroll.

Lenke til kommentar

Har kun hørt om to fungerende angrepsvektorer for posisjoneringssystemer.

1) Den som har kontroll på systemet konfigurerer det til å sende ut feil possisjon. f.eks som med GPS under balkan krigen.

2) En støysender brukes til å blokkere signalet slik at tjenesten blir utilgjengelig. Dette kan enkelt gjøres innenfor små områder med relativt billig utstyr. Under invasjonen i Ukraina ble det gjort over større områder. Krever en del kompetanse og tilgang på utsendt effekt for å få til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så om han kontinuerlig sender ut 7 signaler fra samtlige posisjoneringssystemer som du plukker opp, sånn at du står med 50/50 gyldig og ugyldig data. Hvordan går du frem for å verifisere ene eller andre, eller bare streiker bilen helt siden den ikke vet hvor den er?

De eksisterende satellittene vil fortsatt sende et signal og kan brukes som kontroll.
Hvilke signal? Du har 50/50 legitime og falske signaler. Hvordan kontrollerer du de ved å bruke de samme signalene som du ikke kan verifisere...
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

De kunne jo hatt et separat GPS/traffikksystem som ikke direktekobling mot hoved-GPS og resten av systemet?

Du blander kortene litt her. Det er ingen fare for å bli hacket via GPS. GPS-sattelittene sender bare et "dumt" signal, og mottakeren regner ut sin posisjon gitt satelittenes kjente posisjon og forsinkelsen av radiosignalene som mottas (dvs. avstanden) fra satelittene som sender det.

 

Jeg tenkte på at man kan ha to internettlinjer og to systemer, et for kjøresystem og et for ikke kritiske systemer.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...