Harald Brombach (digi.no) Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Google holder de selvkjørende bilene mest mulig unna nettet Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 De kunne jo hatt et separat GPS/traffikksystem som ikke direktekobling mot hoved-GPS og resten av systemet? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 De kunne jo hatt et separat GPS/traffikksystem som ikke direktekobling mot hoved-GPS og resten av systemet? Du blander kortene litt her. Det er ingen fare for å bli hacket via GPS. GPS-sattelittene sender bare et "dumt" signal, og mottakeren regner ut sin posisjon gitt satelittenes kjente posisjon og forsinkelsen av radiosignalene som mottas (dvs. avstanden) fra satelittene som sender det. 4 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Well ... Hadde det bare vært så vel. Hva hindrer meg i å sende fake GPS-signaler til din bil, slik at bilen tror den er en helt annen plass, og dermed kjører totalt feil? Ok, det var nok ikke samme type 'hacking' som du så for deg – men du kan aldri stole 100% ukritisk på innkommende data. Ei heller signaler som påståes å komme fra en satellitt. All input kan ha blitt kompromittert, på ene eller andre måten. Kun fantasien som setter begrensninger, i grunn .. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Ifølge Financial Times er dette i sterk kontrast til tilnærmingen til for eksempel BMW, Intel og Mobileye, som avhenger av at et kontinuerlig overføres data, blant annet til andre kjøretøyer. 5G mobilteknologi er sentralt i denne løsningen. Dersom andre biler er avhengig av data fra "min" bil, så kan vel selskapene BMW, Intel og Mobileye lage den trafikken på en egen datamaskin i bilene, som ikke kan kommunisere med den andre autonome datamaskinen? Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Hva hindrer meg i å sende fake GPS-signaler til din bil, slik at bilen tror den er en helt annen plass, og dermed kjører totalt feil? Ganske mye vil jeg tro. GPS-systemet består ikke av èn satelitt, men mange. Normalt sett har man kontakt med 6-8 satelitter. I tillegg har man et europeisk, ett russisk og ett kinesisk alternativ til GPS som mnan løpende kan bruke til å vurdere kvaliteten på dataene man får inn. 2 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hva hindrer meg i å sende fake GPS-signaler til din bil, slik at bilen tror den er en helt annen plass, og dermed kjører totalt feil?Ganske mye vil jeg tro. GPS-systemet består ikke av èn satelitt, men mange. Normalt sett har man kontakt med 6-8 satelitter. I tillegg har man et europeisk, ett russisk og ett kinesisk alternativ til GPS som mnan løpende kan bruke til å vurdere kvaliteten på dataene man får inn. Så om han kontinuerlig sender ut 7 signaler fra samtlige posisjoneringssystemer som du plukker opp, sånn at du står med 50/50 gyldig og ugyldig data. Hvordan går du frem for å verifisere ene eller andre, eller bare streiker bilen helt siden den ikke vet hvor den er? Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Hva hindrer meg i å sende fake GPS-signaler til din bil, slik at bilen tror den er en helt annen plass, og dermed kjører totalt feil?Ganske mye vil jeg tro. GPS-systemet består ikke av èn satelitt, men mange. Normalt sett har man kontakt med 6-8 satelitter. I tillegg har man et europeisk, ett russisk og ett kinesisk alternativ til GPS som mnan løpende kan bruke til å vurdere kvaliteten på dataene man får inn. Så om han kontinuerlig sender ut 7 signaler fra samtlige posisjoneringssystemer som du plukker opp, sånn at du står med 50/50 gyldig og ugyldig data. Hvordan går du frem for å verifisere ene eller andre, eller bare streiker bilen helt siden den ikke vet hvor den er? Verste som kan skje er at bilen kjører til siden og stopper eller tar feil avkjørsel ... Bilen er bare avhengig av GPS for å vite om den skal svinge til høyre eller venstre, ellers følger bilen alle trafikkregler Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Så om han kontinuerlig sender ut 7 signaler fra samtlige posisjoneringssystemer som du plukker opp, sånn at du står med 50/50 gyldig og ugyldig data. Hvordan går du frem for å verifisere ene eller andre, eller bare streiker bilen helt siden den ikke vet hvor den er? De eksisterende satellittene vil fortsatt sende et signal og kan brukes som kontroll. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Har kun hørt om to fungerende angrepsvektorer for posisjoneringssystemer. 1) Den som har kontroll på systemet konfigurerer det til å sende ut feil possisjon. f.eks som med GPS under balkan krigen. 2) En støysender brukes til å blokkere signalet slik at tjenesten blir utilgjengelig. Dette kan enkelt gjøres innenfor små områder med relativt billig utstyr. Under invasjonen i Ukraina ble det gjort over større områder. Krever en del kompetanse og tilgang på utsendt effekt for å få til dette. 1 Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Så om han kontinuerlig sender ut 7 signaler fra samtlige posisjoneringssystemer som du plukker opp, sånn at du står med 50/50 gyldig og ugyldig data. Hvordan går du frem for å verifisere ene eller andre, eller bare streiker bilen helt siden den ikke vet hvor den er?De eksisterende satellittene vil fortsatt sende et signal og kan brukes som kontroll.Hvilke signal? Du har 50/50 legitime og falske signaler. Hvordan kontrollerer du de ved å bruke de samme signalene som du ikke kan verifisere... Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 De kunne jo hatt et separat GPS/traffikksystem som ikke direktekobling mot hoved-GPS og resten av systemet? Du blander kortene litt her. Det er ingen fare for å bli hacket via GPS. GPS-sattelittene sender bare et "dumt" signal, og mottakeren regner ut sin posisjon gitt satelittenes kjente posisjon og forsinkelsen av radiosignalene som mottas (dvs. avstanden) fra satelittene som sender det. Jeg tenkte på at man kan ha to internettlinjer og to systemer, et for kjøresystem og et for ikke kritiske systemer. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Gammel tråd, men siden vi var inne på GPS og sikkerhet, kan jo dagens artikkel på digi.no være ganske så interessant .. https://www.digi.no/artikler/falske-gps-signaler-narret-navigasjonsutstyret-til-flere-titalls-skip/399100 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå