Gå til innhold

Modifisere strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har selv en FSP350-60PN(PF)

Microplex har også MISTFSP35060PN

Så vidt jeg kan se er dette den samme strømforsyning, bare med annen vifte.

MIST versjonen av FSP35060PN leveres med PAPST 4412FGM vifte og krom-nikkel hus. PAPST benytter Sintec glidelager som har like lang levetid som kulelagerversjonene, men ved lavere hastigheter vil Sintec glidelager gi mindre mekanisk støy enn kulelager.

Vi vet andre leverer denne modellen med PAPST 4412FGL viften. Vi ønsket opprinnelig den samme viften, men testene Fortron/Source gjorde viste at hverken PAPST 4412FGL eller PAPST 4412FGML kjølte godt nok ved max. belastning. Under normal bruk vil viftestøyen ikke overstige 18-19 dB(A) og det at viften befinner seg inne i kabinettet og ikke på baksiden gjør at strømforsyningsviften knapt vil høres - men den vil likevel gi nok kjøling.

Mitt nye system, som er under planlegging, ser slik ut:

Kabinett: Antec Sonata

Hovedkort: Abit KT7A (ikke-RAID, v1.0-1.2) med passiv kjøler på North Bridge

CPU: AMD Athlon XP2000+ (Thoroughbred) underklokka til 1250MHz

CPU kjøler: Alpha PAL8045 eller Thermalright SLK947U

RAM: 512MB sdram PC-133 (2x256MB fra TwinMOS)

Skjermkort: Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR (med passiv kjøling)

Lydkort: Soundblaster Audigy

Harddisk: Seagate Barracuda 7200.7 120GB (ST3120026A)

Andre deler: CD-spiller, nettverkskort og diskettstasjon

Spørsmålet er om jeg kan bytte ut vifta i strømforsyninga med en av de nevnte Papst viftene (4412FGL/FGML/FGM) for å redusere støyen i denne. Vil dette oppsettet noensinne klare å belaste max fra strømforsyinga? Hvis nei, vil jeg kunne klare meg med den mest stillegående (4412FGL) vifta?

Håper på gode svar på dette! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FGM vil nok gå helt greit, siden det er det di bruker på MIST. Om de andre 2 vil funke bra kommer så ann på belastningen på psu, og da er det viktig å se på alle de andre komponentene du har. Så lenge du ikke stapper kassa full av optiske drev og harddisker kan det gå bra. En anne ting er jo at psu vifta generelt hjelper på kabinett-tempen, så om man har ndre stille vifter i kabinettet som hjelper til med det kan det også gå bra.

Lenke til kommentar
FGM vil nok gå helt greit, siden det er det di bruker på MIST. Om de andre 2 vil funke bra kommer så ann på belastningen på psu, og da er det viktig å se på alle de andre komponentene du har. Så lenge du ikke stapper kassa full av optiske drev og harddisker kan det gå bra.

Lista over alt som skal inn i maskina ser du i mitt første innlegg.

En anne ting er jo at psu vifta generelt hjelper på kabinett-tempen, så om man har ndre stille vifter i kabinettet som hjelper til med det kan det også gå bra.

Skal antagelig ha en 120mm foran som tar inn luft, og en 120mm bak for å blåse luft ut. Disse blir mest sannsynlig Papst 4412FGL på så lav hastighet som mulig.

Har også vært inne på tanken om å la vifta bak ta INN luft istedet, noe som gir kjølig luft direkte til både CPU, GPU og PSU. Ville fortsatt latt vifta foran ta luft INN, og kanskje (om nødvendig) montere en ekstra vifte i taket på kabinettet som blåste luft UT (oppover). Dette gir mening når man vet at varm luft stiger oppover, men spørsmålet er om det vil fungere i praksis... hehehe

Lenke til kommentar

Ville gått for løsningen med 2 vifter som suger inn (forran og bak) og kun psu vifta til å blåse ut. 2 FGL på lavhastighet vil muligens dytte mindere luft inne, men det gjør uansett jobben lettere for psu-vifta. Personlig tror jeg ikke jeg ville tatt sjansen på FGL, men en FGML burde gå bra med det oppsettet.

Men tilbake til dette med max load. Microplex kan selvsagt ikke modde et power og selge det som 350W hvis modden fører til at PSUen kneler hvis man belsaster det så mye (da er det egentlig ikke 350W lenger). Det er nok derfor de har brukt den vifta de har i MIST. Med det oppsettet du har vil du neppe trekke max load på PSU, men på den andre siden er det jo dumt å modde psu slik at man i fremtiden ikke kan bruke det til det det er godt for. Da er det kanske lurere å sette inn en FGM (lage en MIST ;) ) og heller sette på en voltmod slik at du med dette oppsettet kjører vifta på lav hastighet, men har mulighet til å kjøre vifta (pg poweret) fult dersom det blir aktuelt i fremtiden. Det er jo tross alt det som er den store forskjellen på disse viftene; de er modifisert fra fabrikken slik at de går saktere rundt, dytter mindere luft igjennom og støyer mindere.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan ikke Microplex selge den med for pinglete vifte... det ville jo vært helt på bærtur ;)

Jeg får se hva jeg bestemmer meg for... har spurt om dette på Microplex sitt supportforum også... blir moro å se hva de svarer selv.

off topic: er MIST produktene ting som Microplex selv modifiserer?

Lenke til kommentar

Jeg er litt spent på hvordan dette bli for deg! Har nemlig FSP350-60PN(PF) som sitter originalt i kabinettet men syntes den støyer en del. Hvis det ikke er noe problem og det blir stille for deg så bytter jeg vifta i psu mot en papst. Og så kan jeg bruke den gamle til å lufte kabinettet med på lavt turtall ;) Høres greit ut?

Lenke til kommentar
Ok. Det burde jo virke med papst siden mist bruker det? Men er det bare å ta ut den originale psuvifta og sette papsten rett in eller må j demontere vifte og lodde og mekke?

Har tittet inni PSU nå, og man må nok til med loddebolt, dersom man skal bruke den innebygde temperaturstyringa. Selve vifta er grei å bytte, da denne (som vanlig) sitter med fire skruer. Et tips kan kanskje være å ta av grillen, og å bruke viftefester i gummi for å ytterligere redusere støynivået. Pass bare fingrene, dersom du roter inni maskina mens den står på! :wow:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann.

Jeg har en 300w q-tek strømforsyning som jeg har moddet med Papst 80mm 12db vifte.

Denne trekker/trakk AMD Athlon XP @ 2250mhz, radeon 9800 pro, HDD, Cdbrenner, dvdrom. lydkort. etc.

Har også testet å legge et en dyne over pcen i mange timer (det var ikke med vilje dog :) ), den blir da så varm at man kan steke egg på kabinettet, og grillen på strømforsyningen var også glohet. Pcen gikk bare videre som vanlig, og strømforsyningen feilet ikke selv om temperaturen var glohet. Har også en enermax med 2 80mm vifter som støyer mye mer selv om det er silentplus serien, denne blir også mye varmere enn qtek vifta med moddet vifte. Rart.

Jeg vil tippe med utstyret ditt så kan du trygt bytte ut vifte, du vil ikke komme i nærheten av max effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...