Gå til innhold

Hver tredje syklist bryter loven ved å sykle uten lys. Norske Jochums sykkellykter har langt på vei løst problemet i Danmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I riktig gamle dager, før noen hadde hørt om LED og LiIon, hadde vi sykkellykter som ble drevet av en liten generator. Denne generatoren var standardutstyr på enhver sykkel, og kunne kobles mekanisk mot (vanligvis) bakhjulet. Der et lite sylinderformet hjul på toppen av generatoren via en aksel drev selve generatoren rundt, generatoren produserte så et par / tre watt. Denne effekten ble så overført til en glødelampe montert i en reflektor, og lyste opp veien. Men anstrengelsen ved at denne innretningen krevde en snau prosent av en hestekraft, var vist for mye for syklister flest...

 

Ha, ha..
Lenke til kommentar

"Deltakerne med Reelights sykkellys rapporterer om 20 prosent mindre ulykker enn kontrollgruppen uten sykkellys." Dette resultatet ville jeg ikke ha vektlagt i det hele tatt (avhengig av hvordan tallet kom fram). Det er sannsynlig at det er de mest sikkerhetsbevisste som monterte lyktene!

Når man gjør forskning, lar man selvsagt ikke deltagerne velge selv hvilken gruppe de tilhører. Det gjøres tilfeldig. Med mindre man ønsker å tvinge frem et bestemt resultat, da.
Lenke til kommentar

 

I riktig gamle dager, før noen hadde hørt om LED og LiIon, hadde vi sykkellykter som ble drevet av en liten generator. Denne generatoren var standardutstyr på enhver sykkel, og kunne kobles mekanisk mot (vanligvis) bakhjulet. Der et lite sylinderformet hjul på toppen av generatoren via en aksel drev selve generatoren rundt, generatoren produserte så et par / tre watt. Denne effekten ble så overført til en glødelampe montert i en reflektor, og lyste opp veien. Men anstrengelsen ved at denne innretningen krevde en snau prosent av en hestekraft, var vist for mye for syklister flest...

 

Alle syklene jeg testet med dynamo så satt den på forhjulet så stusser litt over at du sier de vanligvis var på bakhjulet også med tanke på at det var lettere å stoppe og aktivere dynamoen uten å gå av sykkelen når den var på forhjulet. Nå var ikke dette i riktige gamle dager, da var ikke jeg født, men dette var mer i årene før det ble avskaffet.

Jeg var tilstede i riktig gamle dager og du har rett i at vi hadde dynamoen på forhjulet. Det var jo en liten hendel på denne som du brukte foten på for å slå av og på.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

I riktig gamle dager, før noen hadde hørt om LED og LiIon, hadde vi sykkellykter som ble drevet av en liten generator. Denne generatoren var standardutstyr på enhver sykkel, og kunne kobles mekanisk mot (vanligvis) bakhjulet. Der et lite sylinderformet hjul på toppen av generatoren via en aksel drev selve generatoren rundt, generatoren produserte så et par / tre watt. Denne effekten ble så overført til en glødelampe montert i en reflektor, og lyste opp veien. Men anstrengelsen ved at denne innretningen krevde en snau prosent av en hestekraft, var vist for mye for syklister flest...

Nakamura lager krankmontert dynamo/generator for moderne sykler, men koster fem tusen kroner eller mer.

 

Jeg løser problemet med lys på sykkelen med at jeg ikke sykler i mørket, og når det blir for tidlig mørkt og for sent lyst så kommer også snøen og da setter jeg bort sykkelen for vinteren og tar den frem igjen når snøen forsvinner og lyset kommer tilbake tidlig nok igjen til våren.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det største sikkerhetstiltaket en kan gjøre er å få syklistene til å følge trafikkreglene og ellers bruke innsiden av hodet.

Lenke til kommentar

 

"Deltakerne med Reelights sykkellys rapporterer om 20 prosent mindre ulykker enn kontrollgruppen uten sykkellys." Dette resultatet ville jeg ikke ha vektlagt i det hele tatt (avhengig av hvordan tallet kom fram). Det er sannsynlig at det er de mest sikkerhetsbevisste som monterte lyktene!

Når man gjør forskning, lar man selvsagt ikke deltagerne velge selv hvilken gruppe de tilhører. Det gjøres tilfeldig. Med mindre man ønsker å tvinge frem et bestemt resultat, da.

 

 

Var det et forskningsprosjekt? Dersom det var et seriøst forskningsprosjekt, så er jeg enig med deg (se også forbehold som jeg tok). Egentlig et ganske krevende prosjekt over lang tid og mange deltagere og forpliktelse for hver deltager å rapportere hver hendelse. Dersom kontrollgruppen får beskjed om å rapportere alle hendelser, vil det påvirke deres atferd og ditto for den andre gruppen. Så det hele er litt kronglete!!

Lenke til kommentar

Det er vel og bra med lys på sykkelen i mørket, men noen av lys innretningene er rett og slett idiotiske, eventuelt er det brukerne som er idioter. Jeg treffer rett som det er i mørket på kveldene, når jeg er ute og går, noen som kjører med blinkende frontlys på sykkelen på gang og sykkelstien. Da lurer jeg på om dem har lyset på for seg selv eller andre? Du møter ikke biler på gang og sykkelstien så denne blinkende ekstra oppmerksomheten burde være unødvendig, samtidig som man ikke ser mye selv om lyset bare blinker i mørket.

 

LED lys er også både positivt og negativt.

Det positive er at batteriene varer lengre, det negative er at noen er så sterke i styrken og skarpe i hvitfargen at dem blender både trafikanter og gående.

 

Etter en front kollisjon med en annen syklist på sykkelstien, (som resulterte i en måned sykemelding), så bruker jeg ALLTID lys på sykkelen, enten det er på vei, kombinert gang og sykkelvei, eller sykkelsti. På den måten kan jeg også se fotgjengere med refleks i god tid - og så har jeg (hittil) også sett mørkkledde fotgjengere uten refleks akkurat tidsnok til å unngå å kjøre på dem.

 

Vær bevist på å ikke stirre inn i lyset på møtende syklister, så er det ikke så blendende. Jeg vil påstå at det uansett er bedre for deg å være irritert på disse blinkende og blendene lysene enn å bli påkjørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lys på sykkel er en bagatell imo. Du er direkte lat om du ikke gidder å kjøpe 2stk LED som du enkelt fester på sykkelen. Koster 50 kr på Clas Ohlson. Det er ganske mye mer arbeid å sette på induksjonslys enn å skifte batteri 1 gang i mnd gitt at du ikke er så fjern at du forlater sykkelen med lys på (som jeg ofte ser Sverige og Danmark). Med LED får du konstant lys. Det er jo litt kjekt når man feks står stille i kryss. Man får riktignok konstant induksjonslys også, men disse er ofte svake og lyser heller ikke når man står stille.

 

Fun fact: Induksjonslys er nesten ikke-eksisterende i Sverige da det faktisk er forbudt med blinkende lys foran på sykkelen.

 

Blinkende lys foran er veldig irriterende for meg som fotgjenger eller bilist, så det er nok en god grunn til at det er forbudt i Sverige. Jeg lurte faktisk på om det er tillatt i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har bodd mange år i utlandet og fikk nesten sjokk da jeg flyttet hjem til Norge igjen. For meg er det ikke de syklende som er problem, men bilistene.

 

Før var lysene på norske biler noe av det beste i hel verden. I dag har Norge blitt det verste landet i verden. Man møter sjelden biler med riktig lysinstillinger når man er ute og kjører i mørkret.

 

Dette viser at politiet i mange år har gitt blaffen i å kontrollere lys i trafikken. Ofte er det nesten et mareritt å kjøre når det er snøfritt og regnfullt. Også alle som har tåkelys bruker de sammen med alt det andre i den grad de har alt det andre. Nærmere 100 % av alle biler har lysfeil og nærmere 50% har alvorlige lysfeil. Merker meg også at mange som blender slår på langlysene igjen lenge før de har passert, noe som blender den møtende føreren ekstra mye.

 

I tillegg har bilistene sluttet å bruke retningslys, de bak ser at bilen foran skal svinge av gjennom at bilen foran senker farten og bremser ned. Og på toppen av alt dette sitter ca halvparten av alle bilister med mobiltelefonen på øre, i tillegg kommer de som sender sms som man ser på vinglingen i kjørebanen. Legger også merke til at mange biler kjører i mørkret uten et eneste lys.

 

Det gjelder jo å overdrive når man skal få fram et poeng, men jeg skjønner hva du mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det største sikkerhetstiltaket en kan gjøre er å få syklistene til å følge trafikkreglene og ellers bruke innsiden av hodet.

 

Det er uten tvil et massivt sikkerhetstiltak om alle trafikanter følger reglene alltid, og gjør gode valg, men slik er det ikke, og derfor er det verd å se på andre sikkerhetstiltak.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

I riktig gamle dager, før noen hadde hørt om LED og LiIon, hadde vi sykkellykter som ble drevet av en liten generator. Denne generatoren var standardutstyr på enhver sykkel, og kunne kobles mekanisk mot (vanligvis) bakhjulet. Der et lite sylinderformet hjul på toppen av generatoren via en aksel drev selve generatoren rundt, generatoren produserte så et par / tre watt. Denne effekten ble så overført til en glødelampe montert i en reflektor, og lyste opp veien. Men anstrengelsen ved at denne innretningen krevde en snau prosent av en hestekraft, var vist for mye for syklister flest...

 

Alle syklene jeg testet med dynamo så satt den på forhjulet så stusser litt over at du sier de vanligvis var på bakhjulet også med tanke på at det var lettere å stoppe og aktivere dynamoen uten å gå av sykkelen når den var på forhjulet. Nå var ikke dette i riktige gamle dager, da var ikke jeg født, men dette var mer i årene før det ble avskaffet.

Mulig jeg husker feil om hvilket hjul generatoren satt på, mitt poeng var at dette er da ikke noe nytt og revolusjonerende.

Lenke til kommentar

Jeg husker også de riktig gamle dagene og den lille generatoren var et herk: enten virket den ikke pga snø og slaps, eller fordi skruene var ikke stramme nok og presset ikke på dekket eller ledningen var korrodert bort ett eller annet sted eller revet av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I riktig gamle dager, før noen hadde hørt om LED og LiIon, hadde vi sykkellykter som ble drevet av en liten generator. Denne generatoren var standardutstyr på enhver sykkel, og kunne kobles mekanisk mot (vanligvis) bakhjulet. Der et lite sylinderformet hjul på toppen av generatoren via en aksel drev selve generatoren rundt, generatoren produserte så et par / tre watt. Denne effekten ble så overført til en glødelampe montert i en reflektor, og lyste opp veien. Men anstrengelsen ved at denne innretningen krevde en snau prosent av en hestekraft, var vist for mye for syklister flest...

 

Alle syklene jeg testet med dynamo så satt den på forhjulet så stusser litt over at du sier de vanligvis var på bakhjulet også med tanke på at det var lettere å stoppe og aktivere dynamoen uten å gå av sykkelen når den var på forhjulet. Nå var ikke dette i riktige gamle dager, da var ikke jeg født, men dette var mer i årene før det ble avskaffet.

Mulig jeg husker feil om hvilket hjul generatoren satt på, mitt poeng var at dette er da ikke noe nytt og revolusjonerende.

Er det noen som påstår dynamoer er nytt da? Eller at dette produktet er noe som vil revolusjonere samfunnet? AtW

Lenke til kommentar

Jeg husker også de riktig gamle dagene og den lille generatoren var et herk: enten virket den ikke pga snø og slaps, eller fordi skruene var ikke stramme nok og presset ikke på dekket eller ledningen var korrodert bort ett eller annet sted eller revet av.

 

I motbakker eller andre plasser man sykler sakte så lyste dynamolykter mye dårligere.

Etter å ha måtte trille sykkelen 1 km inne i en mørk tunnel på 80-tallet så har jeg aldri angret på at jeg gikk over til batterilykter.

Halogen de 15 første årene, LED de 15 siste årene.

 

Jeg bruker lykt foran og bak både dag og natt.

Blinkende foran brukes kun på dagtid for å få økt oppmerksomhet fra andre trafikanter.

 

Etter hvert som kraftige LED-lyktene er blitt mer populære savner jeg tyske lykteregler (StVZO) med krav til at lykter ikke skal blende andre og kunne lyse opp veien foran sykkelen.

 

En billig lykt som har imponert meg er denne kinalykten, men byggekvaliteten er dessverre dårlig: 

http://www.banggood.com/German-Standard-Smart-Sensor-Warning-Light-Shock-Sensor-LED-Front-Lamp-USB-Charging-Night-Riding-p-1072090.html?rmmds=detail-left-hotproducts

Legger man på kjølepasta på LED, beskytter batteriet og forsegler sprekker og åpninger med silikon så får man en god lykt for en hundrelapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lys på sykkel er en bagatell imo. Du er direkte lat om du ikke gidder å kjøpe 2stk LED som du enkelt fester på sykkelen. Koster 50 kr på Clas Ohlson. Det er ganske mye mer arbeid å sette på induksjonslys enn å skifte batteri 1 gang i mnd gitt at du ikke er så fjern at du forlater sykkelen med lys på (som jeg ofte ser Sverige og Danmark). Med LED får du konstant lys. Det er jo litt kjekt når man feks står stille i kryss. Man får riktignok konstant induksjonslys også, men disse er ofte svake og lyser heller ikke når man står stille.

 

Fun fact: Induksjonslys er nesten ikke-eksisterende i Sverige da det faktisk er forbudt med blinkende lys foran på sykkelen.

Blinkende lys foran er veldig irriterende for meg som fotgjenger eller bilist, så det er nok en god grunn til at det er forbudt i Sverige. Jeg lurte faktisk på om det er tillatt i Norge.

 

 

Det er tillatt, også i Sverige. Det dumme er at kravene til blinkefrekvens er ulike fra land til land. I Sverige er kravet minst 200 blink per minutt, i Norge 120. I følge artikkelen er kravet i Danmark nå 200, men der vil dette kravet altså nå lempes på slik at Reelight og lignende systemer med rundt 180 blink per minutt blir lovlige. Hva kravet til blinkefrekvens er i Tyskland og det øvrige EU er jeg usikker på, men blinkende sykkellys er såvidt jeg vet tillatt i det meste av Europa.

 

Norske sykkelkrav inkludert lovlig blinkefrekvens: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

Lenke til kommentar

 

 

Fun fact: Induksjonslys er nesten ikke-eksisterende i Sverige da det faktisk er forbudt med blinkende lys foran på sykkelen...

Blinkende lys foran er veldig irriterende for meg som fotgjenger eller bilist, så det er nok en god grunn til at det er forbudt i Sverige. Jeg lurte faktisk på om det er tillatt i Norge...

 

 

Det er tillatt, også i Sverige. Det dumme er at kravene til blinkefrekvens er ulike fra land til land. I Sverige er kravet minst 200 blink per minutt, i Norge 120. I følge artikkelen er kravet i Danmark nå 200, men der vil dette kravet altså nå lempes på slik at Reelight og lignende systemer med rundt 180 blink per minutt blir lovlige...

 

 

Det har du rett i det. Gikk litt fort i svingene der. Poenget er at kravet for blink i Sverige er for høyt til at man kan bruke Reelight e.l. Men det kunne kanskje vært løst siden den har en kondensator og da blitt programmert til å blinke raskere på bekostning av styrke. 

 

 Men det ser ihvertfall ut som at Danmark har endret loven allerede:

 

§ 12. Forlygte, der afgiver hvidt lys, og baglygte på cykel og påhængs- eller sidevogn hertil kan afgive blinkende lys. Blinkfrekvensen skal være mindst 120 blink pr. minut.

 

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=182136

Endret av deleted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...