Gå til innhold

Hver tredje syklist bryter loven ved å sykle uten lys. Norske Jochums sykkellykter har langt på vei løst problemet i Danmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Reelight i 8 år og er kjempefornøyd! Jeg har ikke den starkeste modellen, så den gir lys nok til å bli sett i trafikken men ikke til å lyse opp veien for meg spesielt mye. Veldig praktisk at lysene sitter på hele tiden og at man aldrig trenger å tenke på batterier eller å slå av og på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I riktig gamle dager, før noen hadde hørt om LED og LiIon, hadde vi sykkellykter som ble drevet av en liten generator. Denne generatoren var standardutstyr på enhver sykkel, og kunne kobles mekanisk mot (vanligvis) bakhjulet. Der et lite sylinderformet hjul på toppen av generatoren via en aksel drev selve generatoren rundt, generatoren produserte så et par / tre watt. Denne effekten ble så overført til en glødelampe montert i en reflektor, og lyste opp veien. Men anstrengelsen ved at denne innretningen krevde en snau prosent av en hestekraft, var vist for mye for syklister flest...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I riktig gamle dager, før noen hadde hørt om LED og LiIon, hadde vi sykkellykter som ble drevet av en liten generator. Denne generatoren var standardutstyr på enhver sykkel, og kunne kobles mekanisk mot (vanligvis) bakhjulet. Der et lite sylinderformet hjul på toppen av generatoren via en aksel drev selve generatoren rundt, generatoren produserte så et par / tre watt. Denne effekten ble så overført til en glødelampe montert i en reflektor, og lyste opp veien. Men anstrengelsen ved at denne innretningen krevde en snau prosent av en hestekraft, var vist for mye for syklister flest...

 

Alle syklene jeg testet med dynamo så satt den på forhjulet så stusser litt over at du sier de vanligvis var på bakhjulet også med tanke på at det var lettere å stoppe og aktivere dynamoen uten å gå av sykkelen når den var på forhjulet. Nå var ikke dette i riktige gamle dager, da var ikke jeg født, men dette var mer i årene før det ble avskaffet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er vel og bra med lys på sykkelen i mørket, men noen av lys innretningene er rett og slett idiotiske, eventuelt er det brukerne som er idioter. Jeg treffer rett som det er i mørket på kveldene, når jeg er ute og går, noen som kjører med blinkende frontlys på sykkelen på gang og sykkelstien. Da lurer jeg på om dem har lyset på for seg selv eller andre? Du møter ikke biler på gang og sykkelstien så denne blinkende ekstra oppmerksomheten burde være unødvendig, samtidig som man ikke ser mye selv om lyset bare blinker i mørket.

 

LED lys er også både positivt og negativt.

Det positive er at batteriene varer lengre, det negative er at noen er så sterke i styrken og skarpe i hvitfargen at dem blender både trafikanter og gående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I riktig gamle dager, før noen hadde hørt om LED og LiIon, hadde vi sykkellykter som ble drevet av en liten generator. Denne generatoren var standardutstyr på enhver sykkel, og kunne kobles mekanisk mot (vanligvis) bakhjulet. Der et lite sylinderformet hjul på toppen av generatoren via en aksel drev selve generatoren rundt, generatoren produserte så et par / tre watt. Denne effekten ble så overført til en glødelampe montert i en reflektor, og lyste opp veien. Men anstrengelsen ved at denne innretningen krevde en snau prosent av en hestekraft, var vist for mye for syklister flest...

Alle syklene jeg testet med dynamo så satt den på forhjulet så stusser litt over at du sier de vanligvis var på bakhjulet også med tanke på at det var lettere å stoppe og aktivere dynamoen uten å gå av sykkelen når den var på forhjulet. Nå var ikke dette i riktige gamle dager, da var ikke jeg født, men dette var mer i årene før det ble avskaffet.

 

Dynamoen hadde tre klare ulemper:

• Den sluttet å gi strøm til lyktene hvis man måtte stoppe i trafikken. Tro meg, når man som syklist må stoppe f.eks midt i et kryss for å vente på klar bane, da ønsker man absolutt IKKE å være usynlig.

Dette er også en klar ulempe med det omtalte Reelight i artikkelen, fordi det ikke har noe batteri.

• På vinteren sluttet dynamoen å snurre fordi det iset på friksjonsflaten mot hjulet. Så hvis man syklet på vinteret var dynamodrevet lys det samme som ikke noe lys.

• Man måtte sykle fortest mulig for å få godt lys. Ikke særlig gunstig hvis man syklet på et ukjent sted og trengte lys for å finne fram.

 

Så takk og amen for batterilykter som lyser like sterkt uansett hvor fort eller sakte man sykler. Og særlig takk for LED-lykter, som gjør at batteriene varer i flere måneder før skifte/lading er nødvendig, i stedet for at siste halvdelen av sykkelturen må sykles i stummende mørke fordi man glemte å ta med ekstra batterier.

 

Redigering: Jeg bruker faktisk LED-sykkellys også på dagtid. Det er logisk: Alle motorkjøretøy har jo kjørelys på dagen, og sykkel er jo et kjøretøy det også, som benyttes i det samme trafikkbildet.

Endret av SeaLion
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at moderne dynamo-lykter er ekstremt gode, og har umerkbar motstand.

 

AtW

 

Jeg har såpass mange dårlige erfaringer med dynamoer og vintersykling med ising og annet dævelskap fra min barndom at de kan kan være så gode de bare vil, jeg sverger til batterilykter. Batterilykter fungerer alltid, hvis man bytter batteri ofte nok. Og det gjør jeg.

Lenke til kommentar

Det er vel og bra med lys på sykkelen i mørket, men noen av lys innretningene er rett og slett idiotiske, eventuelt er det brukerne som er idioter. Jeg treffer rett som det er i mørket på kveldene, når jeg er ute og går, noen som kjører med blinkende frontlys på sykkelen på gang og sykkelstien. Da lurer jeg på om dem har lyset på for seg selv eller andre? Du møter ikke biler på gang og sykkelstien så denne blinkende ekstra oppmerksomheten burde være unødvendig, samtidig som man ikke ser mye selv om lyset bare blinker i mørket.

 

Uenig med deg her. Jeg synes selv at det er ubehagelig å sykle med blinkende lys, men jeg bruker et kraftig LED-lys også på fortau og sykkelstier. Jeg prøver å skru det litt ned for å ikke blende unødig, men det er nok allikevel noen som synes det er ubehagelig.

 

Flere grunner til dette ut over at du spesielt på vinteren trenger kraftig lys for å se issvuller o.l. En av de største fordelene er når jeg kommer bakfra mot gående. Et godt lys varsler dem lang tid i forveien og de kan gå til siden. Selv personer med hodetelefoner flytter seg. Blinkende lys er enda bedre, men jeg synes som sagt det er ubehagelig å sykle med. I tillegg vet man aldri hva som kan skje. Det kan oppstå situasjoner hvor man må forlate fortauet, og sykle ut i veibanen, og da er det i alle fall viktig å ha godt lys.

Lenke til kommentar

Har bodd mange år i utlandet og fikk nesten sjokk da jeg flyttet hjem til Norge igjen. For meg er det ikke de syklende som er problem, men bilistene.

 

Før var lysene på norske biler noe av det beste i hel verden. I dag har Norge blitt det verste landet i verden. Man møter sjelden biler med riktig lysinstillinger når man er ute og kjører i mørkret.

 

Dette viser at politiet i mange år har gitt blaffen i å kontrollere lys i trafikken. Ofte er det nesten et mareritt å kjøre når det er snøfritt og regnfullt. Også alle som har tåkelys bruker de sammen med alt det andre i den grad de har alt det andre. Nærmere 100 % av alle biler har lysfeil og nærmere 50% har alvorlige lysfeil. Merker meg også at mange som blender slår på langlysene igjen lenge før de har passert, noe som blender den møtende føreren ekstra mye.

 

I tillegg har bilistene sluttet å bruke retningslys, de bak ser at bilen foran skal svinge av gjennom at bilen foran senker farten og bremser ned. Og på toppen av alt dette sitter ca halvparten av alle bilister med mobiltelefonen på øre, i tillegg kommer de som sender sms som man ser på vinglingen i kjørebanen. Legger også merke til at mange biler kjører i mørkret uten et eneste lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dynamo i navet på fremhjulet syklet jeg med en stund og det fungerer kjempebra. Var en kondensator eller noe i baklykten, så det sluttet ikke å lyse ved stopp. Ingen merkbar motstand heller. Måtte dog kjøpes i utlandet, og finnes ikke til 29" med skivebrems som jeg bruker nå, derfor har jeg gått tilbake til batterilykt.

 

Skulle gjerne sett at dette ble standardutstyr, men det skjer vel neppe. Vedlikeholdsfrie deler gir ingen senere inntekt, dessuten trenger man ikke kjøpe like mye batterier..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dynamo i navet på fremhjulet syklet jeg med en stund og det fungerer kjempebra. Var en kondensator eller noe i baklykten, så det sluttet ikke å lyse ved stopp. Ingen merkbar motstand heller. Måtte dog kjøpes i utlandet, og finnes ikke til 29" med skivebrems som jeg bruker nå, derfor har jeg gått tilbake til batterilykt.

 

Skulle gjerne sett at dette ble standardutstyr, men det skjer vel neppe. Vedlikeholdsfrie deler gir ingen senere inntekt, dessuten trenger man ikke kjøpe like mye batterier..

 

I norge er det dessverre lavt utvalg i det jeg kaller transportsykler, dvs sykler for å komme seg fra a til b, med like vedlikehold, dette er mye bedre i feks tyskland. Som du sier, så er motstanden i navdynamo i praksis helt umerkbar, og veldig praktisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel og bra med lys på sykkelen i mørket, men noen av lys innretningene er rett og slett idiotiske, eventuelt er det brukerne som er idioter. Jeg treffer rett som det er i mørket på kveldene, når jeg er ute og går, noen som kjører med blinkende frontlys på sykkelen på gang og sykkelstien. Da lurer jeg på om dem har lyset på for seg selv eller andre? Du møter ikke biler på gang og sykkelstien så denne blinkende ekstra oppmerksomheten burde være unødvendig, samtidig som man ikke ser mye selv om lyset bare blinker i mørket.

 

LED lys er også både positivt og negativt.

Det positive er at batteriene varer lengre, det negative er at noen er så sterke i styrken og skarpe i hvitfargen at dem blender både trafikanter og gående.

 

Det kan jo hende den har syklet eller skal sykkel på vei så den dropper og skru det av. Sammt at hvis du kommer i litt fart km det hjelpe for og få oppmerksomheten til folk

Lenke til kommentar

Lys på sykkel er en bagatell imo. Du er direkte lat om du ikke gidder å kjøpe 2stk LED som du enkelt fester på sykkelen. Koster 50 kr på Clas Ohlson. Det er ganske mye mer arbeid å sette på induksjonslys enn å skifte batteri 1 gang i mnd gitt at du ikke er så fjern at du forlater sykkelen med lys på (som jeg ofte ser Sverige og Danmark). Med LED får du konstant lys. Det er jo litt kjekt når man feks står stille i kryss. Man får riktignok konstant induksjonslys også, men disse er ofte svake og lyser heller ikke når man står stille.

 

Fun fact: Induksjonslys er nesten ikke-eksisterende i Sverige da det faktisk er forbudt med blinkende lys foran på sykkelen.

Endret av deleted
Lenke til kommentar

Lys på sykkel er en bagatell imo. Du er direkte lat om du ikke gidder å kjøpe 2stk LED som du enkelt fester på sykkelen. Koster 50 kr på Clas Ohlson. Det er ganske mye mer arbeid å sette på induksjonslys enn å skifte batteri 1 gang i mnd gitt at du ikke er så fjern at du forlater sykkelen med lys på (som jeg ofte ser Sverige og Danmark). Med LED får du konstant lys. Det er jo litt kjekt når man feks står stille i kryss. Man får riktignok konstant induksjonslys også, men disse er ofte svake og lyser heller ikke når man står stille.

 

Fun fact: Induksjonslys er nesten ikke-eksisterende i Sverige da det faktisk er forbudt med blinkende lys foran på sykkelen.

 

Reelight blinker/lyser også når du står stille. Den har en innebygget kondensator som holder liv i lykta 30-60 sekunder etter at du stopper. F.eks når du venter på grønt lys. Tar ikke mer en et par minutter å fulllade kondensatoren ved normal sykkelhastighet.

 

Det var ikke mye jobb å montere Reelight. Tok meg ca 5 min. Nå har jeg garantert lys gjennom hele vintersesongen. Ingenting å tenke på, bare å sette seg på sykkelen og sykle.

Men for all del, hvis du er fornøyd med standard batterilykter så fortsett med det. Jeg foretrekker vedlikeholdsfrie sykler. Spesielt på vinteren.

Lenke til kommentar

 

..

Reelight blinker/lyser også når du står stille. Den har en innebygget kondensator som holder liv i lykta 30-60 sekunder etter at du stopper. F.eks når du venter på grønt lys. Tar ikke mer en et par minutter å fulllade kondensatoren ved normal sykkelhastighet.

 

Det var ikke mye jobb å montere Reelight. Tok meg ca 5 min. Nå har jeg garantert lys gjennom hele vintersesongen. Ingenting å tenke på, bare å sette seg på sykkelen og sykle.

Men for all del, hvis du er fornøyd med standard batterilykter så fortsett med det. Jeg foretrekker vedlikeholdsfrie sykler. Spesielt på vinteren.

 

 

Det er jo fint. Er sikkert derfor de er ganske dyre siden induksjonslys normalt koster rundt 300.

 

Men jeg tror du missforstod litt. Jeg mente ikke at det er mye arbeid å montere Reelight, kun ift det å feste lys på styret. Jeg har brukt induksjonslys på mine 3 siste sykler, men på den siste gikk jeg for batteridrevet led istedet. Syntes det var en like grei løsning siden det var billig (50 kr) og slapp montering (hadde ikke verktøy tilgjengelig på det tidspunktet). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...