AnonymDiskusjon Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Jeg har vært hos lege for utredning for øresus. Jeg har helt normal hørsel. Ingen hørselstap. Men fortsatt har jeg øresus. Legen mente at det ikke var noe alvorlig som gjorde det. Så jeg sitter nå å lurer på hvorfor jeg i det hele tatt får øresus?. Noen som har det samme uten hørselstap? Og mulig har funnet en årsak? Anonymous poster hash: e6157...95b Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Er i samme situasjon. Har ikke nevneverdig hørselstap, bare et smalt frekvensbånd som "overdøves" av tinnitus. Trodde først det var høy musikk på utesteder som forårsaket det, men hverken ørepropper eller det å rett og slett gå ut sjeldnere og på roligere steder har hindret at det sakte men sikkert blir verre og verre. Siden både hørselen og balanseevnen er like gode mente spesialisten at det i alle fall ikke var vesitbularischwannom / aukustisk nevrinom, og da er jo behandlingen i store trekk "betal i skranken og prøv å leve med det." Meniéres sykdom eller AIED (autoimmune inner ear disease) hadde han knapt nok hørt om, men begge disse skal påvirke hørsel og balanse likevel, så det var også utelukket. Skulle nesten pantsatt venstre balle for å finne en årsak og helst også en kur for faenskapen, men enn så lenge er det eneste som har hjulpet en klokkeradio med innsovningstimer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2017 Er i samme situasjon. Har ikke nevneverdig hørselstap, bare et smalt frekvensbånd som "overdøves" av tinnitus. Trodde først det var høy musikk på utesteder som forårsaket det, men hverken ørepropper eller det å rett og slett gå ut sjeldnere og på roligere steder har hindret at det sakte men sikkert blir verre og verre. Siden både hørselen og balanseevnen er like gode mente spesialisten at det i alle fall ikke var vesitbularischwannom / aukustisk nevrinom, og da er jo behandlingen i store trekk "betal i skranken og prøv å leve med det." Meniéres sykdom eller AIED (autoimmune inner ear disease) hadde han knapt nok hørt om, men begge disse skal påvirke hørsel og balanse likevel, så det var også utelukket. Skulle nesten pantsatt venstre balle for å finne en årsak og helst også en kur for faenskapen, men enn så lenge er det eneste som har hjulpet en klokkeradio med innsovningstimer. Jeg trodde at jeg hadde dårlig hørsel. Men nei. Det var ikke det. Legen mener at det kan være hjernen som forsterker normal tinnitus. Jeg føler at det kommer mest under stress. Og den blir ganske sterk før en menstruasjon. Anonymous poster hash: e6157...95b Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Har du støydempende hodetelefoner? Jeg har det, og opplever at suset blir påtagelig verre etter at de har vært i bruk. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Man kan ha normal hørsel, med tinnitus. Årsaken til dette er veldig mange; - Skade på hørselsorganet - skaden er så liten at det ikke gir utslag på et audiogram, men på cellenivå som fører til tinnitus - Genetisk predisponert - det er identifisert gener som bidrar til nedsatt hørsel. I veldig tidligere stadier, før man får nedsatt hørsel kan man allikevel få skade på cellenivå og derav tinnitus Årsaken kan ligge hele veien fra hårcelle --> synapse --> nerve --> synapser --> sentralt i hjernen. Noen har også det som kalles "cochlear synaptopathy". Dette manifesterer seg gjerne ved at man har normalt audiogram - altså legen sier man har normal hørsel - men i realiteten er det mange forandringer på flere nivå som gjør at man ikke alltid klarer å oppfatte tale, selv om man hører det godt. Noen sliter spesielt i støyende omgivelser. Jeg vil si at fremtiden til tinnitus er lys - det forskes mye på å kartlegge årsakene til tinnitus, mekanismer bak de ulike former for tinnitus og derav også målrettet medisiner og terapi for å kunne dempe lyden, eventuelt eliminere den. Jeg har selv en nær beslektet med tinnitus, og jeg har brukt ekstremt mye tid på dette. Mye av dette jeg skriver om er fra forskning som er pulbisert de siste 3 år, og det er derfor forståelig at ikke fastlegene våre vet mye om dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå