domihode Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Heisann! Jeg er en mann i slutten av tjueåra og har generell studiekompetanse via 23/5 regelen men med noen elendige karakterer Jeg bestod så vidt og fikk 2 i standpunkt og eksamen i flere fag blant annet norsk og matematikk Jeg ønsker et studie der det ikke er så mye vanskelig teori og mest praksis og tenker dermed å bli sykepleier på høyskolen. Er det et greit fag å komme inn på med dårlige karakterer og er det lett å få jobb etterpå? Hvor mange menn er det som pleier å søke? Jeg vet at samfunnet trenger sykepleiere nå med eldrebølgen. Jeg har ingen problem med å jobbe på gamlehjem, jeg så nemlig en reportasje på NRK der de sa at det var få sykepleiere som ønsket å jobbe på gamlehjem, de ønsket heller å jobbe på sykehus. Det eneste jeg kvir meg til er om det kun er jenter, da blir jeg så lett flau Lenke til kommentar
domihode Skrevet 13. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2017 Jeg mener å ha regnet ut at jeg har 33,3 studiepoeng/konkurransepoeng. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Jeg mener å ha regnet ut at jeg har 33,3 studiepoeng/konkurransepoeng. Jeg vil tro det er vanskelig å få studieplass innen sykepleiestudiet, da det laveste poengsummet er UIT hammerfest med 39,2. 1 Lenke til kommentar
domihode Skrevet 14. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2017 Jeg tar i mot tips til studium med lave krav til karakterer og som gir gode muligheter for jobb etter endt studie. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Hva med å ta opp et par fag på kveldstid etter jobb? Lenke til kommentar
middelsgod Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Som mannlig sykepleier får du veldig lett jobb. Om du får deg turnusjobb på sykehus får du også lett en veldig bra lønn (500.000+ eventuelle forskyvningstillegg og ekstravakter - selv uten ekstravakter kan du fort bikke opp mot 550.000). Mannlige sykepleiere er populære fordi de ofte kan ta tunge løft som man trenger to damer til, i tillegg til kjønnsbalansen som vil tilsi at du nesten kan velge og vrake. 1 Lenke til kommentar
Kablam Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Som mannlig sykepleier får du veldig lett jobb. Om du får deg turnusjobb på sykehus får du også lett en veldig bra lønn (500.000+ eventuelle forskyvningstillegg og ekstravakter - selv uten ekstravakter kan du fort bikke opp mot 550.000). Mannlige sykepleiere er populære fordi de ofte kan ta tunge løft som man trenger to damer til, i tillegg til kjønnsbalansen som vil tilsi at du nesten kan velge og vrake. Jupp. Så reklameplakater i dag der de etterlyste mannlige sykepleiere, eller lignende. Men det viktigste er jo at du liker jobben, TS. Det er mye spennende du kan gjøre som sykepleier, f.eks. jobbe i akutten eller med syke barn. Men du bør jo like det. Tror jentene tar deg godt i mot. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Trur du kanskje bør sjå litt etter andre utdanningar, om du kjem inn på sjukepleiarstudiet så må du klare å hente inn litt motivasjon for å komme gjennom studiet. Sjukepleiarutdanninga er ikkje rekna som eit realfag, men det har absolutt likheiter til realfags-utdanningane. Blant anna slike ting som medisinrekning kan være tungt dersom du er dårlig i matte, særlig fordi det i dette faget ikkje tolereres feilrekningar (då dette i praksis lett kan føre til død og skader på pasienten som får feil dose). Det å lære navnet på diverse kroppsdelar, organ og bein er heller ikkje noken dans på roser dersom du har dårlige forutsettningar for å pugge. Det er sjølvsagt mulig at god motivasjon vil gjere at du klarer å komme deg gjennom studiet likevel, det må du nesten vurdere sjølv. Men du må være forberedt på at sjukepleiarstudiet er ganske teoretisk. Men dersom du kjem deg gjennom nålauget så er det ganske greit å få seg jobb, særlig som mann. Største utfordringa med å finne seg ein jobb som sjukepleiar er nok å finne seg ei fulltidsstilling. Det er mange sjukepleiarar som helst vil jobbe deltid, særlig for dei som jobber natt- og helgeskift sidan ulempetillegget då gjer at lønna blir grei også i f.eks. ei 80% stilling. Dette gjer at det oftare blir utlyst stillingar med lav stillingsprosent. Eg tenker umiddelbart at du kanskje burde sjå litt på å ta fagbrev som helsefagarbeidar. Som helsefagarbeidar så er arbeidsoppgåvene dine litt meir slik som eg trur du oppfatter sjukepleiaryrket. Helsefagarbeidaren er den som yter omsorg både ved å være besøkskamerat og ved å gi stell og bistand ved diverse daglige gjeremål. Sjukepleiaren på ein sjukeheim vil vanligvis være den som spring rundt frå pasient til pasient, eller som står på medisinrommet og ordner med medisinane, så sjukepleiaren har ofte lite tid til å yte omsorg og oppfølging av pasienten. Dersom du vil bruke studiekompetansen din så vil kanskje vernepleier være eit aktuelt utdanningsløp? Der er det også noke lavare karakterkrav. Som vernepleier er jobben litt meir teknisk enn jobben til ein helsefagarbeidar, i all hovedsak så jobber vernepleiaren med å trene opp personar som har nedsatt funksjonsevne, entnen det er handicapa eller rett og slett eldre som har fått dårligare motorikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå