Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Folkeregistrert adresse barn ifht skolekrets, delt omsorg og barnetrygd

Anbefalte innlegg

Hei,

Er nyskilt, og har avtalt delt omsorg 50/50 med min tidligere kone. Hun flytter ut, til en annen del av byen som også er en annen skolekrets (ikke langt unna).

Fra NAV får vi opplyst at for å få utvidet barnetrygd (dvs. en ekstra barnetrygd som vi deler, som halvveis eneforsørgere begge to), så må begge ha minst ett barn folkeregistrert hos seg.

Jeg synes dette virker rart, all den tid vi kan dokumentere at vi har avtale om, og praktiserer, likedelt omsorg for barna. Er det virkelig slik at dette er et krav?

Hvordan vil dette bli ifht skolekretser? Hverken foreldre eller barn ønsker å benytte annen skole enn den/de som er nærmest der vi har bodd (og jeg fortsetter å bo). Vi har ett barn som fortsatt er i barnehage, ett som er i 5. trinn, og ett barn som skal starte på ungdomsskolen til høsten.

Noen innspill?

Anonymous poster hash: d22a0...48f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra NAV får vi opplyst at for å få utvidet barnetrygd (dvs. en ekstra barnetrygd som vi deler, som halvveis eneforsørgere begge to), så må begge ha minst ett barn folkeregistrert hos seg.

Jeg synes dette virker rart, all den tid vi kan dokumentere at vi har avtale om, og praktiserer, likedelt omsorg for barna. Er det virkelig slik at dette er et krav?

Delt omsorg, 50/50, gjør ikke at dere har rett på en barnetrygd hver. Dere må ha avtale om "delt fast bosted". Man kan ikke ha to folkeregistrerte adresser i Norge så det er bare tull at dere ikke har krav på en hver, saksbehandleren har visst ikke peiling.

Delt fast bosted tilsier heller ikke en samværsordning på 50/50, det betyr at dere har like mye å si når det kommer til avgjørelser i barnets liv, men det er stort sett 50/50 avtaler når man har delt fast bosted. Det gjør også at ingen av dere har lov til å flytte til et sted som gjør avtalen umulig, dere har like mye å si og bostedene deres skal være praktiske i forhold til barnet. En slik avtale vil jo fungere dårlig om dere bor ørten mil fra hverandre.

Når det kommer til skole så er dette et vanlig problem da det er praktisk mulig å ha en 50/50 avtale innenfor en by og det er jo en god del skolekretser innenfor en by... Dette gjør at dere rett og slett må bli enige om hvem skole som er mest hensiktsmessig å ha barnet på, jeg mener at det beste da er å ha barnet på en skole som er kjent, altså ikke bytte til en skole der det ikke er noen venner.

Enkelt forklart; 50/50 samværsavtale gjør at foreldren barnet er registrert på, adresse, bestemmer omtrent alt. En avtale om delt fast bosted gjør at dere bestemmer sammen og ingen av dere har lov å ta avgjørelser som går utover barnet eller dere i stor grad. Et "krav" da er at dere faktisk klarer å samarbeide skikkelig.

Edit; Merk at en slik avtale ikke er vanntett. Den barnet har adresse hos kan melde flytting, ikke den andre, og flytte langt vekk, da kan det bli trøbbel. Hvis det skjer så er eneste måte å få fikset det å gå til sak, men så vidt jeg har lest meg opp til så er det da gode sjanser('ish) for å få foreldren som har flyttet til å flytte tilbake eller at barnet blir hos den foreldren som blir boende og bytter adresse dit, grunnlaget er da at barnet ikke skal bli tvunget til en ny by/ bli revet vekk fra det kjente.

Det er dog problematisk og forjævlig å måtte gå gjennom, men i slike saker så blir visst barnets mening lagt vekt på hvis barnet er gammelt nok til å forstå dette til en viss grad. 6-7-8 år og oppover.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har begynt å prøve å sette meg inn i dette selv, det er mye å lese på, på forskjellige steder.

Vi har ett barn i barnehagealder, som skal begynne på skole om et par år.

Vi har blitt enige om 50/50 over hele fjøla, men siden barnet bare kan bo ett sted har vi meldt flytting av ham sammen med henne til ny adresse.

Etter det jeg leser kan vi nå sende inn en søknad for å få fordelt de 970,-/mnd med halvparten utbetalt til hver av oss.

Vi har vel ingen rett på mer barnetrygd/stønad utover dette?

Er dette inntektsavhengig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...