Gå til innhold

Microsoft vil innta bilmarkedet


Anbefalte innlegg

Vet ikke hva du prøver å si, men uansett underlag så er det ideelle 0.99, det som gjør at hjulene går saktest mulig uten at det er glidning mellom underlag og hjul (les:blokkerte hjul), hvilefriksjon er større en glidefriksjon, og på 0.99 vil hvilefrisjonen nå sitt maskimale nivå (om jeg skjønner innlegget ditt riktig da).

 

AtW

Nei, det ideelle er lim (x->1) f(x), altså så nær 1 som overholdet mulig, uten at den blir 1.

Men spikk litt mer flis da :). Jeg vet det er det ideelle, men jeg prøvde å skrive det på en folkelig måte, uten å bruke grensebegrep og denslags.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye rare påstander om bilkjøring.

Elektronikken er ikke bedre enn en god sjåfør. Grunnen til at elektronikken er bra er ganske enkelt at dersom det oppstår en situasjon er det veldig fort gjort at en sjåfør ikke reagerer ideelt, dermed vil elektronikken overta og prøve å begrense utfallet av sjåførens plutselige handling.

En bil stopper som oftest fortere uten ABS hvis sjåføren klarer å gi akkurat riktig bremsetrykk. Trykker han litt for hardt på bremsen uten ABS vil bremselengden bli omtrent det samme som med ABS, men med ABS ville han hatt en større mulighet til å styre enn uten ABS. Siden mange sjåfører er obs på at de mister styringen ved å bremse for hardt, har de lett for å bremse litt for svakt, og dermed øker bremselengden.

Antispinn har en stor fordel når det gjelder framkomelighet på biler uten diff sperre/brems. På biler med bakhjulstrekk og et godt håndbrekk på bakhjulene kan en god sjåfør klare å veie opp for den manglende elektronikken.

På ekstremt glatt før kan elektronikken faktsik kvele motoren. Da hadde det vært bedre uten antispinn.

Stabiliserings kontroll er kjekt på mange av dagens biler, som ofte er satt opp med veldig understyringstendenser. De som er gode til å styre en bil på vinterføre vil hate denne elektronikken, men om de samme personene skal kjøre lenge på slikt føre vil også de etterhvert få redusert konsentrasjon, og da er elektronikken kjekk.

 

Konklusjon: Elektronikk er kjekk, men skal det være morro å kjøre bil må den kunne skrus av.

(Hint: på de fleste biler kan den skrus av ved å nappe ut noen sikringer. Man kan også legge en bryter fra sikringsboksen inn til dasjbordet, så man kan skru av og på underveis.)

 

pg

X-lastebil-sjåfør på norske fjelloverganger

Lenke til kommentar

EskimoBob: ja, jeg har problemer med å beregne når jeg skal starte normal nedbremsing, det er ikke det samme som at jeg har problemer med å bruke bremsene riktig ellers.

 

ATWindsor: Elektronik ser ikke vegen, det gjør jeg. Elektronikken kan dermed ikke forutse HVOR i vegen bilen bør ligge, det kan jeg og jeg liker ikke at andre avbryter ting. Jeg liker ikke elektroniske ting i bilen rett og slett fordi JEG kjører ikke elektronikken. At jeg ikke liker elektronik betyr på ingen måte at det er dumt, jeg sa selv at det er et hjelpemiddel i nødsituasjoner, men jeg synes nå altså jeg kan greie meg uten.

 

Zamoht: nå har det seg slik at man skal trykken inn clutchen og svinge unna hinder da, ikke bremse OG svinge unna. Grunnen er at man trenger all energi på å svinge og ikke bremse, for hva hjelper det å ha mindre fart når man ikke kommer seg unna hindret. Hvis jeg ikke husker feil så tar nedbremsing av veggrepet, altså hvis bremser hardt og f.eks. mister 60% av veggrepet, ja så har du bare 40% til å svinge unna med, det kan bety en del det....

 

Ezekiel: ja, ABS er bedre hvis man svinger OG bremser (har da ikke sagt noe motsatt, men det er forutsatt at man pantikkbremser hardt), men nå skal man ideelt sett ikke brems og svinge da...

"Er det småglatt en dag er det meget praktisk med abs og esp."

Sier bare en ting jeg: farten skal tilpasses veggrepet, sikt osv. Altså, jeg som fører skal kjøre slik at jeg kan bremse innenfor siktvidden og før eventuelle farer blant annet. (Gjør man ikke det så har du egentlig ikke noe bak rattet å gjøre.) Når jeg kommer inn i en sving skal altså farten være slik at jeg ikke sklir og lignede. Poenget er: ABS og EPS skal ikke være nødvendig for situasjonene skal ikke oppstå, man skal ha kontroll over bilen til en hver tid.

 

PS: orker ikke å driver quoting her, blir rett og slett for mye av det...

 

Edit: la til en settning.

Endret av ernie85
Lenke til kommentar
Elektronikken er ikke bedre enn en god sjåfør.

Det er 100% korrekt, men kun fåtallet av de med førerkort i Norge går inn i denne gruppen. I en krisesituasjon er det mer sannsynlig at elektronikken holder hodet kaldt enn at føreren gjør det.

 

En bil stopper som oftest fortere uten ABS hvis sjåføren klarer å gi akkurat riktig bremsetrykk. Trykker han litt for hardt på bremsen uten ABS vil bremselengden bli omtrent det samme som med ABS, men med ABS ville han hatt en større mulighet til å styre enn uten ABS. Siden mange sjåfører er obs på at de mister styringen ved å bremse for hardt, har de lett for å bremse litt for svakt, og dermed øker bremselengden.
Her er vi også enige. Er det snakk om en helt rett strekke med godt dekke er vanlig bremsing å foretrekke. Er det derimot glatt har man ikke sjangs til å pumpebremse like effektivt som abs'n jobber.

 

Antispinn har en stor fordel når det gjelder framkomelighet på biler uten diff sperre/brems. På biler med bakhjulstrekk og et godt håndbrekk på bakhjulene kan en god sjåfør klare å veie opp for den manglende elektronikken.
Det er mange som tydeligvis ikke kan bakkestart skikkelig heller ;) Og hvis det er snakk om at bakhjulene begynner å spinne i f.eks en sving så er det heller ikke mange som vet hvordan man skal fange opp en skrens på riktig måte.

 

På ekstremt glatt før kan elektronikken faktsik kvele motoren. Da hadde det vært bedre uten antispinn.
Hvis elektronikken slår så drastisk ut vil jeg påstå du har gjort noe feil i utgangspunktet :roll:

 

Stabiliserings kontroll er kjekt på mange av dagens biler, som ofte er satt opp med veldig understyringstendenser. De som er gode til å styre en bil på vinterføre vil hate denne elektronikken
Men igjen, det er ikke mange prosentene blant det norske folk som har en rallysjåfør i blodet ;)

 

Konklusjon: Elektronikk er kjekk, men skal det være morro å kjøre bil må den kunne skrus av.

(Hint: på de fleste biler kan den skrus av ved å nappe ut noen sikringer. Man kan også legge en bryter fra sikringsboksen inn til dasjbordet, så man kan skru av og på underveis.)

Vil man ha det moro eller vil man ha det trygt er da spørsmålet. Legge opp ledning fra sikringsboksen slik at man kan skru av/på elektroniske hjelpemidler er fyfy dersom det ikke finnes originalt i bilen. Det å ta ut sikringer likeså.

 

And for the record: Jeg kjører selv en bil med bakhjulstrekk, uten abs&esp og slikt. Det funker ypperlig så lenge man er obs på det. Eneste man trenger er gode dekk, håndbrekk som funker og litt smidighet på pedalene. Har ikke kjørt meg fast enda! Det eneste jeg kunne tenkt meg var en bakende med diffbrems

Lenke til kommentar

ernie85: du som skriver rallyartikler for amotor har vel like gode ferdigheter som de også. Men for andre folk, som f.eks meg er abs meget hjelpsomt, det samme gjelder traction control (som jeg dessverre ikke har kjørt så mye med).

 

Dersom du har kjørt bil med ABS og TC kan du jo tenke etter om de noensinne har "hjulpet" deg. Hvis svaret er ja så må jo du ha gjort noe feil da, enten bremset for kraftig slik at hjulene låste seg, eller gitt for mye gass slik at hjulene spant. I begge tilfeller har du (slik jeg tolker dine innlegg) gjort noe galt. Hadde du bremset/akset riktig ville jo ikke elektronikken blandet seg inn i kjøringa di ;)

 

*EDIT:

Ser du nevnte ting som (sannsynligvis) ble sagt da du var på glattkjøringskurs. Fikk høre samma regla selv, såklart gir det mening, men har erfart at det ikke stemmer helt med virkeligheten ute i trafikken. Jeg vil påstå at erfaring vil hjelpe deg mye mer enn det du lærte på glattkjøringskurset. Og det med at elektronikken ikke ser veien: Elektronikken klarer iallefall å holde bilen retningsstabil når du tydeligvis ikke klarer det ;) Ikke lov å kjøre breisladd på veiene i Norge vet du, det er uforsvarlig kjøring og da kommer onkel blå og tar lappen din..

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
ernie85: du som skriver rallyartikler for amotor har vel like gode ferdigheter som de også. Men for andre folk, som f.eks meg er abs meget hjelpsomt, det samme gjelder traction control (som jeg dessverre ikke har kjørt så mye med).

 

Dersom du har kjørt bil med ABS og TC kan du jo tenke etter om de noensinne har "hjulpet" deg. Hvis svaret er ja så må jo du ha gjort noe feil da, enten bremset for kraftig slik at hjulene låste seg, eller gitt for mye gass slik at hjulene spant. I begge tilfeller har du (slik jeg tolker dine innlegg) gjort noe galt. Hadde du bremset/akset riktig ville jo ikke elektronikken blandet seg inn i kjøringa di ;)

Jeg har kjørt flere biler med både ABS, ESP og TC. Bare ABS'en har koblet seg inn, det skjedde på glattkjøringsbanen, men selv der kunne jeg greid meg fint uten at det koblet seg inn. Forøvrig må jeg si hele diskusjonen er litt komisk. Dere får det jo til å høres ut som jeg påstår at ABS, ESP og det der er idioti å ha i bilen. Det jeg faktisk har sagt er at jeg synes jeg klarer meg fint uten det, har ikke sagt noe om at det er dumt for andre.

 

Når jeg ser og hører folk som sier "bilen er SÅÅÅ fantastisk. ABS'en og ESP'en kobler seg inn hele tiden", så lurer jeg på hvor du har fått lappen og jeg vil iallfall kvie meg for å sitte på med slike personer. Det går fint ann å kjøre en bil uten at slikt herk kobler seg inn. Alt det elektroniske som er i bilen er nemlig ment som et hjelpemiddel i nødsituasjoner, og ikke som noe som skal koble seg inn i hver sving.

 

Ta f.eks ABS: den kobler seg inn når hjulene låser seg, MEN det kan man jo enkelt unngå hvis man ikke bremser så hardt, ikke sant? Slik er det for resten av det elektroniske.

 

Les innleggene min en gang til, for jeg har bare sagt at jeg personlig ikke liker slike ting.

Lenke til kommentar
Mye rare påstander om bilkjøring.

Elektronikken er ikke bedre enn en god sjåfør. Grunnen til at elektronikken er bra er ganske enkelt at dersom det oppstår en situasjon er det veldig fort gjort at en sjåfør ikke reagerer ideelt, dermed vil elektronikken overta og prøve å begrense utfallet av sjåførens plutselige handling.

En bil stopper som oftest fortere uten ABS hvis sjåføren klarer å gi akkurat riktig bremsetrykk. Trykker han litt for hardt på bremsen uten ABS vil bremselengden bli omtrent det samme som med ABS, men med ABS ville han hatt en større mulighet til å styre enn uten ABS. Siden mange sjåfører er obs på at de mister styringen ved å bremse for hardt, har de lett for å bremse litt for svakt, og dermed øker bremselengden.

Antispinn har en stor fordel når det gjelder framkomelighet på biler uten diff sperre/brems. På biler med bakhjulstrekk og et godt håndbrekk på bakhjulene kan en god sjåfør klare å veie opp for den manglende elektronikken.

Jo på visse felter er elektronikken bedre enn en god sjåfør, det overasker med at en yrkessjåfør kan påstå noe annet, du veier ikke opp for en god antispinn med å brekke, at det kan være artigere å kjøre uten elektronikk kan jeg forstå, men at du kjører like bra er ikke riktig, igjen vil jeg dra fram formel 1 o.l, der kan man anta at sjåførene reagerer så ideelt man kan forvente av menneskelige sjåfører, de bruker alle elektroniske hjelpemidler som er lov. Og at du med en fot klarer å bremse perfekt i en nødsituasjon (eller i det hele tatt) finner jeg lite sannsynlig.

 

Kompansere til en viss grad for mangelende elektronikk, ja, veie opp for? Nei.

 

AtW

Lenke til kommentar

ABS, ESP osv er drepende kjedelig å kjøre med spør du meg. For de over gjennomsnittet i bilferdigheter, inkl meg foretrekker jeg heller å kjøre uten slike "hjelpemidler". Spesielt på banetreff.

 

Liker å ha full kontroll. ABS på is er ikke noe tess, vil jeg låse hjulene så vil jeg det. Med piggdekk har man kortere bremselengde på is med låste hjul. (Gjelder selvsagt ikke piggfritt).

 

Og de av dere som må tro det, ABS gjør ikke at man kan svinge og bremse samtidig på is. Det hjelper litt for den uerfarne sjaføren, men ingen elektronikkduppeditt kan "rette" på tyngdekraften. Hvis det i det hele tatt finnes sjafører som panikkbremser i en sving, burde de aldri hatt kjørekort i første omgang.

 

Men, bare så det er sagt. 75% av bilførene i trafikken har jo ikke snøring. (99)% av kvinnelige bilister). Så for de vil alle slike hjelpemidler virke positivt.

 

Har en Lexus IS200 som helårsbil og en roadster jeg bruker om sommeren, begge med drift på bakhjulene.

Endret av cky
Lenke til kommentar

AtWindsor: Tror han mente at man kunne bruket brekket for å ta løst i f.eks en glatt oppoverbakke. Stusset litt på det der selv, men kom til den konklusjonen at det var det han mente ;)

 

cky: Her er det snakk om elektronikk når man kjører på veien, ikke ved banekjøring. Omtrent alle biler kjører fortere rundt en bane uten ABS/TC. Man kan heller ikke dra inn det å "leke seg" for da er man også utenfor emnet.

 

Som du sier så er ABS misoppfatta av majoriteten. De tror at abs er noe magisk som gjør at man kan ratte som vanlig selv om man bremser alt man klarer. Som jeg sa så har mesteparten av bilførere nytte av slike hjelpemidler. De få som ikke har det er de som er erfarne bilførere og/eller liker å tyne bilen maks.

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
ABS, ESP osv er drepende kjedelig å kjøre med spør du meg. For de over gjennomsnittet i bilferdigheter, inkl meg foretrekker jeg heller å kjøre uten slike "hjelpemidler". Spesielt på banetreff.

 

Liker å ha full kontroll. ABS på is er ikke noe tess, vil jeg låse hjulene så vil jeg det. Med piggdekk har man kortere bremselengde på is med låste hjul. (Gjelder selvsagt ikke piggfritt).

 

Og de av dere som må tro det, ABS gjør ikke at man kan svinge og bremse samtidig på is. Det hjelper litt for den uerfarne sjaføren, men ingen elektronikkduppeditt kan "rette" på tyngdekraften. Hvis det i det hele tatt finnes sjafører som panikkbremser i en sving, burde de aldri hatt kjørekort i første omgang.

 

Men, bare så det er sagt. 75% av bilførene i trafikken har jo ikke snøring. (99)% av kvinnelige bilister). Så for de vil alle slike hjelpemidler virke positivt.

(...)

Godt sagt, det at 75% av bilførene i trafikken har jo ikke snøring kan jeg si meg delvis enig i. F.eks: hva skjer når folk havner i nødsituasjoner? jo de ratter som f___, noe som gjør at de enten snurrer, får enda mer sleng eller går rett og slett av vegen. (menn er de verst til å gjøre det). At kvinner ikke har peiling kan jeg ikke helt svare på.

 

Edit: ser min kommentar her kan trekkes i retninger jeg selvsagt ikke kan si meg enig i. Jeg kan selvsagt ikke si meg enig i at kvinner er dårlige sjåførere, statistikken sier jo det stikk motsatte. Beklager glippen ;)

Endret av ernie85
Lenke til kommentar

Er ikke dette *VELDIG* off topic nå? Ta dette her på amotor-forumet folkens. Og ernie.. Sukk, når moderatorene begynner å poste off topic rundt om, hva er neste? ;)

 

Men, så lenge ikke MS skal overta kontroll over kjøretøyet angående styring og slikt så *kan* det gå. Problemet er bare at det er litt for mange feil til at folk kommer til å stole på det. Automatisk betaling av bompenger? Som om jeg stoler på MS til å gjøre det? Får håpe det kommer cracks til det :D

Lenke til kommentar
ABS, ESP osv er drepende kjedelig å kjøre med spør du meg. For de over gjennomsnittet i bilferdigheter, inkl meg foretrekker jeg heller å kjøre uten slike "hjelpemidler". Spesielt på banetreff.

 

Liker å ha full kontroll. ABS på is er ikke noe tess, vil jeg låse hjulene så vil jeg det. Med piggdekk har man kortere bremselengde på is med låste hjul. (Gjelder selvsagt ikke piggfritt).

 

Og de av dere som må tro det, ABS gjør ikke at man kan svinge og bremse samtidig på is. Det hjelper litt for den uerfarne sjaføren, men ingen elektronikkduppeditt kan "rette" på tyngdekraften. Hvis det i det hele tatt finnes sjafører som panikkbremser i en sving, burde de aldri hatt kjørekort i første omgang.

 

Men, bare så det er sagt. 75% av bilførene i trafikken har jo ikke snøring. (99)% av kvinnelige bilister). Så for de vil alle slike hjelpemidler virke positivt.

 

Har en Lexus IS200 som helårsbil og en roadster jeg bruker om sommeren, begge med drift på bakhjulene.

Vel med de bilene jeg har hatt med ABS kan man bremse og svinge på både

trørr asvalt og is , jeg har selv testet dette mange ganger.

 

Test det , det er gøy kjør feks i 80kmt og klamp pedalen i bunn

mens du svinger unna et objekt , det går.

 

(ta det på et lukket ommråde)

Lenke til kommentar
ABS, ESP osv er drepende kjedelig å kjøre med spør du meg. For de over gjennomsnittet i bilferdigheter, inkl meg foretrekker jeg heller å kjøre uten slike "hjelpemidler". Spesielt på banetreff.

 

Liker å ha full kontroll. ABS på is er ikke noe tess, vil jeg låse hjulene så vil jeg det. Med piggdekk har man kortere bremselengde på is med låste hjul. (Gjelder selvsagt ikke piggfritt).

 

Og de av dere som må tro det, ABS gjør ikke at man kan svinge og bremse samtidig på is. Det hjelper litt for den uerfarne sjaføren, men ingen elektronikkduppeditt kan "rette" på tyngdekraften. Hvis det i det hele tatt finnes sjafører som panikkbremser i en sving, burde de aldri hatt kjørekort i første omgang.

 

Men, bare så det er sagt. 75% av bilførene i trafikken har jo ikke snøring. (99)% av kvinnelige bilister). Så for de vil alle slike hjelpemidler virke positivt.

(...)

Godt sagt, spesielt det siste der.

Du virker skikkelig teit og umoden ass! Forventer litt mere av et offisielt medlem av forumcrewet!

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Ja, ernie85 sier han klarer seg fint uten ABS og ESP mm. Det får så være, vi får se dagen du blir litt ivrig i en sving, kanskje det som Ezekiel sier kommer noe uforutsett over veien. Hvem vet, til da; kjør forsiktig. Og ja - har du hatt lappen lenge?

Lenke til kommentar
ca 90% av norges bilister tror de er bedre enn snittet... bare nevner det :roll:

Litt vanskelig å kvantifisere dette når det gjelder bilkjøring, men det er ikke umulig at 90% er det. (lite sannsynlig såklart, men jeg føler for å spikke litt flis), la oss ta ett litt lettere eksempel, nemlig iq, 90% tror de har høyere iq en gjennomsnittet, det trenger ikke å være feil, la oss si gjennomsnittet er 100, og befolkningen er 10 stk (for enkelhetens skyld), de 9 av de har iq 102, en har iq 82, da har 90% iq over gjennomsnittet. En annen vittighet i samme gate er jo at de aller fleste har over gjennomsnittet antallet bein, siden gjennomsnittet ligger noe under 2 (noen har mistet ett eller begge beina).

 

AtW

Lenke til kommentar
ca 90% av norges bilister tror de er bedre enn snittet... bare nevner det :roll:

Litt vanskelig å kvantifisere dette når det gjelder bilkjøring, men det er ikke umulig at 90% er det. (lite sannsynlig såklart, men jeg føler for å spikke litt flis), la oss ta ett litt lettere eksempel, nemlig iq, 90% tror de har høyere iq en gjennomsnittet, det trenger ikke å være feil, la oss si gjennomsnittet er 100, og befolkningen er 10 stk (for enkelhetens skyld), de 9 av de har iq 102, en har iq 82, da har 90% iq over gjennomsnittet. En annen vittighet i samme gate er jo at de aller fleste har over gjennomsnittet antallet bein, siden gjennomsnittet ligger noe under 2 (noen har mistet ett eller begge beina).

 

AtW

Når du spikker flis så sørg for at du ikke spikker på innsida av den greina du sitter på... ok? hehe dårlig avledning av stein i glasshus ;)

 

Nei det er faktisk ikke umulig at 90% er bedre enn snittet! Det fordrer imidlertid en direkte idiotisk kvantisering på kverulatorisk elitenivå. Noe sånt som å dele inn i de to gruppene "som regel ikke livsfarlig, eller bedre" og "helt på tryne" da vil nok snittet bli like i underkant av førstnevnte kategori samtidig som de fleste befinner seg i nevnte gruppe. Ergo har man klart å produsere nok en uburkelig statistikk som er kategorisk feil selv om fremgangsmåten var tilsynelatende riktig.

 

Jeg antar imidlertid gausisk fordeling, noe som er realistisk for denne type problematikk med så mange elementer. Antar også at fordelingen er symetrisk, noe som kan diskuteres men som også blir vanskelig å bestride siden vekting av kjøreegenskaper i trafikken vanskelig lar seg måle tilstrekkelig nøyaktig. Dermed ender jeg opp med den ikke overraskende konklusjonen at 50% er bedre enn snittet og 50% er dårligere, og hvis en skal pirke ordentlig så kan en nevne at INGEN er nøyaktig like god som snittet! Selv er jeg nok dårligere enn snittet da jeg knapt nok har kjørt bil de 8 åra jeg har hatt lappen. Personlig kompenserer jeg med å sette livet på spill i trafikken på min Spesialized Stumpjumper. Sto på framhjulet å titta inn sideruta på en bil for litt siden. Den kom brasende ut i sykkelfeltet fra en p-plass. Ansiktsuttrykket på fyren da han snudde seg og så meg stirre på han fra ca 30cm hold var priceless :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...