hekomo Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 (endret) Virker litt som at elbil er på vikende front, nedgang på 6 % i 2016, i et marked som økte 2.6 %. Lover ikke bra det, er jo gitt all verdens fordeler som går an å gi også. Skal de ha mer fordeler må man gi dem bort eller betale folk for å bruke dem. http://www.dinside.no/motor/beste-pa-30-ar-og-hybridenes-ar/66587363 Det kan umulig ha noe å gjøre med alle de sterkt forbedrede bilene som kommer i år... SÅ stor er ikke interessen for elbiler, ta bort alle subsidiene så får vi se hvor mange som kjøper dem. Avgiftsfritakene er jo nettopp der for å få flere over på elbil, så hva er poenget ditt, Mr. Obvious? Endret 22. januar 2017 av hekomo Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Selv om man fjerner alle elbilincentuver så vil alltid drivstoff og service/peparasjoner være betydelig rimeligete. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Poenget er at folk flest ikke vil ha elbiler. Det er ikke noe poeng for dem. Kan like gjerne bare ha den bilen man har hatt i mange år, de fleste gidder ikke bry seg med lading og begrensning på kjørelengde osv. 15.7 % av nybilsalget i 2016 stod elbiler for. Det er et tydelig bevis på at folk flest ikke vil ha dem. Ta også med i beregningen at vanlige biler er nedlesset med avgifter og skatter, mens elbiler er fritatt for alt som går an å frita dem for. Det gjør bildet enda verre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Poenget er at folk flest ikke vil ha elbiler. Det er ikke noe poeng for dem. Kan like gjerne bare ha den bilen man har hatt i mange år, de fleste gidder ikke bry seg med lading og begrensning på kjørelengde osv. 15.7 % av nybilsalget i 2016 stod elbiler for. Det er et tydelig bevis på at folk flest ikke vil ha dem. Ta også med i beregningen at vanlige biler er nedlesset med avgifter og skatter, mens elbiler er fritatt for alt som går an å frita dem for. Det gjør bildet enda verre. Tja når en ser på diverse spørsmål om en ønsker elbil eller annet så er det store deler som vill ha bil som går på el. drift, helt eller delvis. Her er ett eksempel: http://www.side3.no/motor/br-du-velge-elbil-hybrid-diesel-bensin-eller-hydrogen/3423297979.html Legger en inn ladbare hybrider i salget for 2016 så ser en fort at veldig mange har lyst til å ha muligheten til å lade. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Legger en inn ladbare hybrider i salget for 2016 så ser en fort at veldig mange har lyst til å ha muligheten til å lade. Det riktige er vel at en fort ser at mange vil spare penger.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Ladehybrider kommer altfor godt ut avgiftsmessig, dette vil bli endret. Mange av dem betaler omtrent ikke avgifter, men har store motorer og høyt utslipp dersom de brukes vanlig. Et par-tre mil på strøm hjelper ikke mye når man må drasse rundt på 300 kilo ekstra på motor og batteri. Det sier seg selv hva folk velger når prisene er som de er, ta Golf for eksempel. Man kan velge mellom 140 hk bensin manuell og 200 hk GTE automat, prisen er omtrent den samme, selv om GTE er en mye dyrere bil så blir den ikke det siden staten skal ha så lite for den. Miljøfordelen er nok diskuterbar. Det er jo lett å skjønne hva folk velger. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Legger en inn ladbare hybrider i salget for 2016 så ser en fort at veldig mange har lyst til å ha muligheten til å lade. Det riktige er vel at en fort ser at mange vil spare penger.. Ja ved å lade. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Ladehybrider kommer altfor godt ut avgiftsmessig, dette vil bli endret. Mange av dem betaler omtrent ikke avgifter, men har store motorer og høyt utslipp dersom de brukes vanlig. Et par-tre mil på strøm hjelper ikke mye når man må drasse rundt på 300 kilo ekstra på motor og batteri. Det sier seg selv hva folk velger når prisene er som de er, ta Golf for eksempel. Man kan velge mellom 140 hk bensin manuell og 200 hk GTE automat, prisen er omtrent den samme, selv om GTE er en mye dyrere bil så blir den ikke det siden staten skal ha så lite for den. Miljøfordelen er nok diskuterbar. Det er jo lett å skjønne hva folk velger. enig at bildet er helt feil, men det er fortsatt rett at mange kjøper biler med mulighet for å lade om dagen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Legger en inn ladbare hybrider i salget for 2016 så ser en fort at veldig mange har lyst til å ha muligheten til å lade. Det riktige er vel at en fort ser at mange vil spare penger.. Ja ved å lade. Hvis du ser på plug-in-greiene er det nok i veldig stor grad at man får en bil som går bra for prisen av en bil som går dårlig. Eksempelvis koster en C350e kr 485900,- mens en C220d med 9-trinns kasse koster 491745,- C350e yter 279hk mens C220d yter 170hk. Utstyrsnivået er tilnærmet helt likt. Mitsubishi Outlander 4wd koster fra 454k, PHEV-utgaven koster 422k. PHEV yter 202hk mens vanlig yter 150hk. Volvo XC90 T8 (hybrid) koster fra 843k og yter 320+87hk (400hk) XC90 T6 koster fra kr 978k og yter 320hk.. Altså koster det 135k å slippe el-motoren og batteripakka. Dette dreier seg ikke om å være miljøbevisst, trolig heller ikke om noen kroner i besparelse på drivstoff. Folk har lyst til å få en bil med god ytelse for en lav pris, det er nok hovedforklaringen.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Legger en inn ladbare hybrider i salget for 2016 så ser en fort at veldig mange har lyst til å ha muligheten til å lade. Det riktige er vel at en fort ser at mange vil spare penger.. Ja ved å lade. Hvis du ser på plug-in-greiene er det nok i veldig stor grad at man får en bil som går bra for prisen av en bil som går dårlig. Eksempelvis koster en C350e kr 485900,- mens en C220d med 9-trinns kasse koster 491745,- C350e yter 279hk mens C220d yter 170hk. Utstyrsnivået er tilnærmet helt likt. Mitsubishi Outlander 4wd koster fra 454k, PHEV-utgaven koster 422k. PHEV yter 202hk mens vanlig yter 150hk. Volvo XC90 T8 (hybrid) koster fra 843k og yter 320+87hk (400hk) XC90 T6 koster fra kr 978k og yter 320hk.. Altså koster det 135k å slippe el-motoren og batteripakka. Dette dreier seg ikke om å være miljøbevisst, trolig heller ikke om noen kroner i besparelse på drivstoff. Folk har lyst til å få en bil med god ytelse for en lav pris, det er nok hovedforklaringen.. Dette er jo bare dine spekulasjoner, klart folk vill spare penger om de kan det. Vi er jo på topp ved å klage på driftsutgiftene på biler. Men at folk velger de på grunn av ytelse er det jo ingen tvil om, en tar jo det "beste" en kan få for de pengene en har tenkt å bruke. Det er uansett like reelt, en stor andel av biler som selges i dag er "elbiler" 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Kjenner en som kjøpte seg en C350e. Han har mulighet til å kjøre til og fra jobb i Oslo på strøm alene. Det er kjekt, men han innrømmer at han kjøpte bilen primært fordi han fikk mest mulig ytelse for pengene. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 (endret) Jeg har vært gjennom samme kavler som trådstarter og valgte en Leaf med Tekna-pakke. Batterier blir bedre og bedre og fra 2014 har Leaf bedre batteri mht degradering i Arizona-varme. Batteri trenger bare å bytte døde celler. Ikke hele. I utgangspunktet kan du forvente at batteri lever ut bilens levetid. Valgte Leaf fordi pga størst plass pr krone. Jeg leste denne og ble litt mer klokere: http://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894 Artikkelen der er en fin lesing ja. Selv er jeg på leaf nr. 2 (oppgraderer litt utstyr og 30kwt batteripakke med 8 år (160.000km) garanti. Fant ikke artikkelen i farten, men mener det var en TU artikkel hvor en Leaf har gått snart 500.000km som drosje i Oslo. Med mye hurtiglading så var batteriet ca. 82% sammenliknet med et nytt. Noe som i mine ører klinger bra. Når det kommer til fordelene så er iallefall momsfritaket fredet til år 2020. http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/10/06/1228/Statsbudsjettet-2017/elbilene-fredes-til-2020 Endret 22. januar 2017 av CaZpeR Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Skulle ønske Hilux kom som Hybrid, da med EL-motor og batterier bak for litt ekstra tyngde Må uansett ha ballast om vinteren Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Med den fantastiske driftsikkerheten til Toyotas hybridlinje burde virkelig Hilux kommet med hybrid, den hadde passa perfekt Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. januar 2017 Del Skrevet 22. januar 2017 Skulle ønske Hilux kom som Hybrid, da med EL-motor og batterier bak for litt ekstra tyngde Må uansett ha ballast om vinteren Er vel bare Ford som jobber med eldrevne pickups. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå