Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil, hybrid eller vanlig fossilbil?


Vitis

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe bil, men er usikker på hva jeg bør velge. Akkurat nå heller jeg mest mot elbil, en Nissan Leaf.


Mitt kjøremønster kommer til å være følgende:


- Til og fra jobb, 13,5 km en vei


- Kjøring til sentre, venner ol.


Bor rett ved en bomring, men jobben min er motsatt vei, så kjører ikke gjennom denne. Ellers bor både mine foreldre og de fleste av mine venner forbi bomringen, så dersom jeg kjøper bil, blir det en del turer gjennom der.


Hva tenker dere? Dette er første bilen min, og vil gjerne velge det som er lønnsomt i lengden. Prisen må ligge på 130 000 - 180 000. 


 


En annen ting er lading hjemme. Fikk beskjed av styret om at jeg må få lagt opp en egen stikkontakt som går over min private strømmåler for dette. Er dette det samme som en ladestasjon hjemme, eller? Er ikke så langt fra plassen min i garasjen til strømmåleren min, et par meter. 


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Ang bompenger, ikke legg så mye tanker i det. Det kommer bompenger på elbil før vi vet ordet av det, og i tillegg så er bompenger en veldig liten del av bilholdet til de aller fleste. 

 

Ang leaf, se på biler som ikke er bruktimportert. Det store problemet til leaf er at de ikke har god kjøling til batteriene så om bilen har gått i ett varmt klima kan batteriet være svekket mer enn nødvendig. For den prisen er nok leaf ett godt valg, men har ingen erfaring med bilen selv. 

 

Om du må få lagt ut kurs er det like godt å legge til en dedikert ladestasjon også, det er ofte pakkepriser på dette hos de som utfører arbeidet. Velg en større kurs enn du trenger, det kan gi merverdi på leiligheten i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for fossilbil, evt. hybrid.

 

Som flere nevner, bompengene er en liten del av bilholdet. Fordelene forsvinner før du vet ordet av det. I tillegg er det svindyrt å reparere dem.

 

Men.. Det avgjørende argumentet i mot for min del, er at jeg ikke tror vi har sett den reelle andrehåndsverdien på elbilene enda. Jeg tror verdien vil synke uforventet mye når elbil-fordelene forsvinner, for de vil forsvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville gått for fossilbil, evt. hybrid.

 

Som flere nevner, bompengene er en liten del av bilholdet. Fordelene forsvinner før du vet ordet av det. I tillegg er det svindyrt å reparere dem.

 

Men.. Det avgjørende argumentet i mot for min del, er at jeg ikke tror vi har sett den reelle andrehåndsverdien på elbilene enda. Jeg tror verdien vil synke uforventet mye når elbil-fordelene forsvinner, for de vil forsvinne.

 

Her snakker du jo litt i mot deg selv, du mener fordelene har lite å si men når de forsvinner vill verdien synke uforventet mye. Det gir liksom liten mening. Og det du ikke tar med i beregningen er avgiftsøkningen for fossilene som gjør at deres annenhandsverdi vill synke mye, for det er det som er foreslått. 

 

Reparasjon på elbil er langt i fra like dyrt som fossilene, det er langt mindre som trenger vedlikehold og som kan gå galt. Men noen av delene har store kostnader forbundet opp mot seg, men slik er det jo på fossilene også(tør jeg nevne registerreim som ryker, turbo, partikkelfilter osv). 

 

Jeg ville så absolutt gått for en elbil i dette tilfellet, uansett om avgiftene skulle bli helt like fossilene sparer en masse penger på å lade bilen hjemme og på vedlikehold. I tillegg vill prisen øke om det innføres registrerings avgifter(de nye bilene blir dyrere i innkjøp). 

 

Den eneste grunnen for at jeg ville kjøpt fossil bil i dag var om jeg måtte hurtiglade hver dag, da kan en "tape" mye tid. 

Lenke til kommentar

 

Jeg ville gått for fossilbil, evt. hybrid.

 

Som flere nevner, bompengene er en liten del av bilholdet. Fordelene forsvinner før du vet ordet av det. I tillegg er det svindyrt å reparere dem.

 

Men.. Det avgjørende argumentet i mot for min del, er at jeg ikke tror vi har sett den reelle andrehåndsverdien på elbilene enda. Jeg tror verdien vil synke uforventet mye når elbil-fordelene forsvinner, for de vil forsvinne.

Her snakker du jo litt i mot deg selv, du mener fordelene har lite å si men når de forsvinner vill verdien synke uforventet mye. Det gir liksom liten mening. Og det du ikke tar med i beregningen er avgiftsøkningen for fossilene som gjør at deres annenhandsverdi vill synke mye, for det er det som er foreslått.

 

Reparasjon på elbil er langt i fra like dyrt som fossilene, det er langt mindre som trenger vedlikehold og som kan gå galt. Men noen av delene har store kostnader forbundet opp mot seg, men slik er det jo på fossilene også(tør jeg nevne registerreim som ryker, turbo, partikkelfilter osv).

 

Jeg ville så absolutt gått for en elbil i dette tilfellet, uansett om avgiftene skulle bli helt like fossilene sparer en masse penger på å lade bilen hjemme og på vedlikehold. I tillegg vill prisen øke om det innføres registrerings avgifter(de nye bilene blir dyrere i innkjøp).

 

Den eneste grunnen for at jeg ville kjøpt fossil bil i dag var om jeg måtte hurtiglade hver dag, da kan en "tape" mye tid.

At jeg snakker imot meg selv er jeg ikke helt enig i.

 

Bompengene (som jeg nevnte at ikke er en stor del av bilholdet) er kun en av fordelene elbilene har. Å benytte kollektivfelt, fritak fra moms og engangsavgift (Selv om det ikke er relevant for TS ettersom han da har kjøpt elbil før dette blir fjernet), gratis parkering på kommunale parkeringer og ekstremt lav årsavgift er andre fordeler som vil forsvinne.

 

Reparasjonene og vedlikeholdet er vanligvis uten tvil mindre på en elbil enn på en fossilbil, helt til det skjer noe. Som at man får ødelagt skjermen i bilen, eller at en av bremsene tar kvelden. Som tidligere nevnt av andre går det fort en del titusener da.

 

At annenhåndsverdien på fossilbilene vil synke på grunn av avgiftsøkning er jo selvfølgelig også naturlig, men så lenge fossilbiler er så utbredt og vanlig, vil ikke dette påvirke salget i like stor grad som jeg tror det vil med elbiler.

 

Jeg har tro på elbil om noen år, men for øyeblikket er jeg svært skeptisk av ovennevnte grunner.

Lenke til kommentar

 

 

At jeg snakker imot meg selv er jeg ikke helt enig i.

 

Bompengene (som jeg nevnte at ikke er en stor del av bilholdet) er kun en av fordelene elbilene har. Å benytte kollektivfelt, fritak fra moms og engangsavgift (Selv om det ikke er relevant for TS ettersom han da har kjøpt elbil før dette blir fjernet), gratis parkering på kommunale parkeringer og ekstremt lav årsavgift er andre fordeler som vil forsvinne.

 

Reparasjonene og vedlikeholdet er vanligvis uten tvil mindre på en elbil enn på en fossilbil, helt til det skjer noe. Som at man får ødelagt skjermen i bilen, eller at en av bremsene tar kvelden. Som tidligere nevnt av andre går det fort en del titusener da.

 

At annenhåndsverdien på fossilbilene vil synke på grunn av avgiftsøkning er jo selvfølgelig også naturlig, men så lenge fossilbiler er så utbredt og vanlig, vil ikke dette påvirke salget i like stor grad som jeg tror det vil med elbiler.

 

Jeg har tro på elbil om noen år, men for øyeblikket er jeg svært skeptisk av ovennevnte grunner.

 

 

Det er helt rett at det vill forsvinne, men også like rett at det vill øke tilsvarende mye for fossilene(om en ser forslagene som ligger til grunn i dag), så da gir det ikke helt mening at det skal påvirke prisen negativt. Heller positivt da en ny tilsvarende bil da koster langt mer, og så lenge det er etterspørsel så kan en selge for gode priser. Bare se hvordan prisene på tesla har holdt seg de siste årene pga økende priser.

 

Skjerm og bremser finnes i alle biler, det er ikke spesifikt for elbiler. At noen velger å ta god avanse på disse delene har ikke noe med elbiler å gjøre, det var bare tilfeldigvis en elbil som ble omtalt. Det løste seg forøvrig veldig fint i den saken. 

 

Jeg er mer skeptisk til at de bilene som finnes i dag har for små batteri(flesteparten) og at nye modeller er rundt hjørnet med vesentlig lengre rekkevidde, det tror jeg vill gi de største utslagene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden TS nevner Leaf, er h*n nok interessert i en mindre bil, og til 130-180k får han ingen Tesla uansett. I denne størrelsen bør det være mulig å finne både Zoe, eGolf og Soul i tillegg til Leaf. Dersom størrelsen på bilen ikke er viktig, er fortsatt iMiev/iOn/c-zero et alternativ, og da er prisen innenfor selv for en helt ny, og det ligger mange brukte på finn.no.

Lenke til kommentar

Ingen avgifter på elbiler før 2020 , det vil ikke bli innført fulle avgifter ,men gradvis. Innen den tid har man elbiler som kan kjøre 500 - 800 km og mye raskere hurtiglading enn dagens .

 

Bompenger utgjør for meg 1300 ,- i snitt om jeg kjørte fossilbil i mnd. Jeg sparer 30 000 hvert år KUN på drivstoff og bompenger . Når det innføres bompenger på elbil er det snakk om 50% av fossiltakst.

 

Vil heller sitte med en elbil enn fossilbil om 5 år , hvem vil kjøpe den fossilbilen??

 

Jeg kjøpte min første bil i 2015 og valgte en Leaf pga økonomi og komfort.

 

Skal man ha en ny elbil idag ville jeg ventet 1-2 år eller kjøpt en billig elbil . Skal man ha ny fossilbil ville jeg vært bekymret for å ikke fått solgt den . Hybrid er en mellomløsning ,men ville fortsatt valgt det fremfor fossil.

Lenke til kommentar

Leaf har ikke aktiv varming og kjøling på batteriene, som korter levetiden.

Svindyre deler og, koster vel nermere 40 tusen å fikse en bakbremse, og 80 tusen om du må bytte spilleren.

 

Så les deg godt opp først. For meg virker det som at andre elbiler er bedre alternativ.

I følge Mekonomens priser ligger bremsedeler til Leaf på samme nivå som på andre biler.

 

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville kjøpt en el-bil dersom jeg skulle investert så mye penger i en bil. Dette har ikke bare med økonomiske hensyn å gjøre, men også at det stadig snakkes om å forby fossilbiler (hovedsakelig diesel) i byer og tettsteder. El-biler er nok mer fremtidsrettet. Men dersom du bare planlegger å ha bilen i noen år (opptil 5), så spiller det nok ikke så stor rolle hva du velger.

Lenke til kommentar

 

Leaf har ikke aktiv varming og kjøling på batteriene, som korter levetiden.

Svindyre deler og, koster vel nermere 40 tusen å fikse en bakbremse, og 80 tusen om du må bytte spilleren.

Så les deg godt opp først. For meg virker det som at andre elbiler er bedre alternativ.

 

I følge Mekonomens priser ligger bremsedeler til Leaf på samme nivå som på andre biler.

 

Jeg er ikke i tvil om at jeg ville kjøpt en el-bil dersom jeg skulle investert så mye penger i en bil. Dette har ikke bare med økonomiske hensyn å gjøre, men også at det stadig snakkes om å forby fossilbiler (hovedsakelig diesel) i byer og tettsteder. El-biler er nok mer fremtidsrettet. Men dersom du bare planlegger å ha bilen i noen år (opptil 5), så spiller det nok ikke så stor rolle hva du velger.

Selve bremsen er vel identisk som andre biler så det koster det samme. Men det er en håndbrekksattenuator eller hva det kalles som ryker baki der og koster en formue. Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Virker litt som at elbil er på vikende front, nedgang på 6 % i 2016, i et marked som økte 2.6 %. Lover ikke bra det, er jo gitt all verdens fordeler som går an å gi også. Skal de ha mer fordeler må man gi dem bort eller betale folk for å bruke dem.

http://www.dinside.no/motor/beste-pa-30-ar-og-hybridenes-ar/66587363

Denne tråden er jo ganske forklarende på det fallende salget, folk er usikre på fremtidige modeller og venter gjerne. Elbiler blir bare bedre og lettere å bruke. Hvorfor skulle salget gå ned? Men det er alltid de som ønsker at dette er en reell trend, men det er ikke mange holdepunkter for en slik teori.

Lenke til kommentar

Tallenes tale er klar, 6 % ned i et stigende marked, det er ganske betydelig. Det er jo folk som tror 70-80 % av bilsalget vil være elbiler om kun 2-3 år, totalt urealistisk. Selv ikke du kan fornekte fakta, husk også at siste halvdel av året 2-3 måneder var det en voldsom opphenting der plenty i3 o TMX ble utlevert, litt av et rush der. Uten dette hadde det sett stygt ut.

Problemet er at folk flest ikke er interessert i dem eller vil ha dem, det er mest for de som pendler lange distanser hver dag inn til store byer og unngår mye bompenger og bensinkostnader. Disse burde heller bosatt seg nærmere spør du meg, slipper de å kaste bort dyrebar tid og penger på å frakte seg selv frem og tilbake hver eneste dag, men det er nå bare min mening :)

Bompenger VIL komme, men at det blir 50 % av full takst er vel overveiende sannsynlig, så fortsatt betydelig billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallenes tale er klar, 6 % ned i et stigende marked, det er ganske betydelig. Det er jo folk som tror 70-80 % av bilsalget vil være elbiler om kun 2-3 år, totalt urealistisk. Selv ikke du kan fornekte fakta, husk også at siste halvdel av året 2-3 måneder var det en voldsom opphenting der plenty i3 o TMX ble utlevert, litt av et rush der. Uten dette hadde det sett stygt ut.

Problemet er at folk flest ikke er interessert i dem eller vil ha dem, det er mest for de som pendler lange distanser hver dag inn til store byer og unngår mye bompenger og bensinkostnader. Disse burde heller bosatt seg nærmere spør du meg, slipper de å kaste bort dyrebar tid og penger på å frakte seg selv frem og tilbake hver eneste dag, men det er nå bare min mening :)

Bompenger VIL komme, men at det blir 50 % av full takst er vel overveiende sannsynlig, så fortsatt betydelig billigere.

Jeg benekter ikke fakta, nedgangen er reell, men jeg ser også en mulig ting som ligger til grunn. Det går vell en 100000+ her hjemme å venter på model 3 om jeg ikke tar helt feil. Mener å ha sett ett slikt tall. Men dette er kun min teori, fremtiden vill jo gi svar:)

Lenke til kommentar

Godt mulig de kommer til å forby diesel biler i byene i rushen i nærmeste framtid, men ganske tvilsomt at det kommer på bensin biler med det første

Eneste gangene jeg kjører i byen er når det er leteaksjon (Røde Kors) og da tror jeg nok min diesel bil slipper unna

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...