Gå til innhold

Ruter vil sette 10-50 førerløse minibusser på veiene i Oslo og Akershus


Anbefalte innlegg

Les en artikkel for ikke lenge siden; en ekstra matpakkekjører i sentrum koster 62 000 i året. Da er der jo noke potensiale i at 6 stykker sitter i en lett autonom bil.

Andre regler for dekkutrustning er ingen umulighet, og friksjon blir jo målt og komunisert fortløpende.

Å ta med 2 tonn grus og strø litt er ingen umulighet for dei autonome biler som går på forus og i kongsberg.

Å lage seg problem bare for å debatere er meiningsløst.

 

Det er ikke snakk om å lage seg problem. Glatte vinterveier og autonome kjøretøy passer ikke sammen,slik er det. Vi kan ikke ønske oss vekk fra vinterglatte veier. Det er en uomtvistelig sannhet,men er nok tungt å høre for (alle) de som drømmer om en autonom framtid i samferdsel. Som sagt så er er jeg 100% sikker på at selvkjørende biler er et supplement til sjåføren,men at verden er blitt så kompleks og uforutsigbar på datasikkerhet at det alltid må være førere av ethvert kjøretøy,skip,tog eller fly!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Les en artikkel for ikke lenge siden; en ekstra matpakkekjører i sentrum koster 62 000 i året. Da er der jo noke potensiale i at 6 stykker sitter i en lett autonom bil.

Andre regler for dekkutrustning er ingen umulighet, og friksjon blir jo målt og komunisert fortløpende.

Å ta med 2 tonn grus og strø litt er ingen umulighet for dei autonome biler som går på forus og i kongsberg.

Å lage seg problem bare for å debatere er meiningsløst.

Det er ikke snakk om å lage seg problem. Glatte vinterveier og autonome kjøretøy passer ikke sammen,slik er det. Vi kan ikke ønske oss vekk fra vinterglatte veier. Det er en uomtvistelig sannhet,men er nok tungt å høre for (alle) de som drømmer om en autonom framtid i samferdsel. Som sagt så er er jeg 100% sikker på at selvkjørende biler er et supplement til sjåføren,men at verden er blitt så kompleks og uforutsigbar på datasikkerhet at det alltid må være førere av ethvert kjøretøy,skip,tog eller fly!

 

 

Ingen later som vinteren ikke finnes. Vi er bare ikke enig i din skråsikkerhet (basert på ingenting?) om at datamaskiner ikke vil gjøre den jobben bedre.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv den glatteste vintervei kan forseres med piggdekk og fornuftig fart. Om jeg klarer å kjøre på det viset, hvorfor skulle ikke en maskin klare det?

 

Det er på tide å lage en dekkvaskemaskin og eignede dører, for den autonome bil skal garantert inn på kjøpesenter, hotell foajeer og større bygninger. Kansje inn på kjøkkenet til bevegelseshemmede også.

 

Om 10 år vil man nok se store direktørbiler med full kontorutrustning som får tilpassede plasser i bygningsmassen, slik at man helt sømløst er i gang fra man entrer doningen til man er fremme i bedriften.

Da blir Rolls-Royce bare et ekkelt ubekvemt gufs i fra fortiden.

 

Kansje Googel skulle kjøpt opp IKEA, Siemens og Bang&Olufsen og blitt bilprodusent..!

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Den eneste innsigelsen som har litt gyldighet er at selvkjørende kjøretøy har problemer med å montere kjettinger ved ekstreme forhold.

 

Alternativer til klassiske kjettinger ble imidlertid utviklet allerede på 70 tallet. De har ikke fått noen stor utbredelse, antagelig mest fordi kjettinger tros alt er noe som trengs relativt sjelden slik at kostnaden er større enn besparelsen på å slippe manuelt å montere vanlige kjettinger. For selvkjørende blir dette motsatt, kostnaden er liten i forhold til å måtte lønne en sjåfør.

 

Det finnes flere alternativer som f eks disse

 

https://www.youtube.com/watch?v=QHt-Up31Ujg

 

Fungerer dei like bra i revers ?

Lenke til kommentar

Autonome kjøretøy er galskap og er ikke fremtiden selv om mange tror det. Når de første store ulykker med førerløse busser fullpakket av folk som krasjer med vogntog skjer og 70 mennesker blir drept,vil autonom kjøring bli forbudt! Hva skjer den dagen når alt er blitt førerløst og datasystemer blir hacket og faller ned av andre feil,kansje naturkatastrofe som jordskjelv etc..? Hva hvis all kollektiv pluss privattransport stopper opp i f.eks California,Paris,London..osv? Det vil jo bli den garanterte katastrofe. Tror noen at førerløse kjøretøy takler alt slags vær slik som islagte glatte veier på vinteren med kuling og storm? Er det noen som tror at det noengang går an å sende ett førerløst vogntog eller buss fra f.eks Oslo til Bergen eller Trondheim på vinterveier som skifter føre 100 ganger iløpet av turen? Saken er at det er bare dataingeniører som kun kan teori som lager disse autonome kjøretøyene og de har aldri forstått hva som kreves for å holde en stor buss eller vogntog på veien året rundt! Derfor har de ikke peiling på hvilke krefter som er i sving på glatte vinterveier med dårlig friksjon. Skal datamaskinen gå ut å legge på kjettinger også når det er klink holke? Det er bare og kun den menneskelige hjerne som kan gi beskjed om hva føreren må gjøre i alle tenkelige situasjoner på veiene. Slik vil det bli i all fremtid.

 

Google sitt førerløse system kobler seg sjeldent til internett, dermed blir risikoen for hacking svært lavt. Sjansen for ulykke blir kanskje lavere enn med den menneskelige faktoren. Om de greier å lage mer stabile systemer enn innen forbrukerelektronikk dog ;)

Lenke til kommentar

Eg bur på bygda, og i disse tider på året kan det være problemmer med og køyre med vanlig bil på veien her. pga glatt føre og oppoverbakker som noen biler har problemmer med. køyrer man med bybil her er det garantert problemer selvom den ikkje sjåfør løs... så skulle likt og set sjåførløs biler her i vinterstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...