Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

likebehandlingsprinisppet

HighGoat

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå startet en kamp om mine rettigheter som innleid etter jeg leste meg litt opp i går rundt likebehandlingsprinsippet.

Kort oppsummert så er det goder som ikke blir tilbudt innleide konsulenter via bemmaningsbyrå samt lønnsnivået spriker kraftig mellom innleid < fast ansatt.

Jeg hadde min første diskusjon med bemanningsbyrået mitt idag, jeg har flerne ganger nevnt at det ikke kan stemme at lønnsnivåene skal sprike like mye som de gjør pga jeg er innleid via bemanningsbyrå men har ikke vært klar over loven som ble vedtatt i 2013 som skal beskytte meg mot akkurat det - Nå har jeg endelig et argument.

Bemanningsbyrået hadde ikke så mye å komme med uten om at saken var sendt til juridisk avdeling - Jeg mener at ettersom jeg nå har jobbet 1 år med alt for lav lønn og jeg har flagget dette gjentatte ganger uten at noe blir gjort så har jeg en rett på å få etterbetalt lønnen jeg har gått glipp av? Det er jo ikke slik at arbeidskraften skal være billig helt frem til den ansatte selv tar ansvar og slår opp i lovverket?

En annen ting er lunsj ordningen som er subsdidert for de fast ansatte med 500 kr, hos meg er den subsidert med 350 - Jeg mener at goden skal tilsvare hva den hadde vært om jeg var fast ansatt?

Hvis ikke kan dette misbrukes med å subsidere 1kr i lunsjen så har jeg teknisk sett fått "goden"? 

Har jeg noe grunnlag på å ta klagen om etterbetaling videre eller vill det være en "dead end"?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor bemanningsbyrået jobber mot meg her, det er jo bedriften jeg har oppdrag i som ikke punger ut korrekte summer - Begynner mistenke at bedriften allerede betaler korrekte summer men bemanningsbyrået tar et for stort kakestykke.

Firmaet betaler bemanningsbyrået rundt 800 000 mens lønna mi er på 350 000.

Endret av Dysfunctional
Tråd er gjenopprettet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten hele forskjellen er vel skatt, avgifter, etc?

Likestillings prinsippet er et vedtak som ble innført i 2013 som sier at du skal ikke tjene mindre enn hva du hadde gjort som fast ansatt i selskapet...

Altså om min stilling betaler 450 000 ,- hvis du går direkte mot selskapet så skal også den innleide konsulenten ha 450 000.

Ref:

Lønn og utgiftsdekning

Likebehandling etter bokstav f med hensyn til lønn og utgiftsdekning innebærer at den innleide arbeidstaker minst har krav på lønn og utgiftsdekning som vedkommende ville fått ved ansettelse hos innleier.

Lenke til kommentar

Det er alltid lavere lønn via bemanningsbyrå. Hadde arbeidsgiver måtte betalt full lønn + "provisjon" til bemanningsbyrået så kunne de like gjerne ansatt en ny og heller sagt opp personen når det ikke lengre var behov for ekstra hjelp.

På vår arbeidsplass er det  5 stk fra bemanningsbyrå. De har samme lønn som oss. Så der betaler i alle fall arbeidgiver full lønn + provisjon. Det ble gjort hos min tidligere arbeidsgiver også, men det ble det raskt slutt på når de så hvor dyrt det ble.

Lenke til kommentar

Det er alltid lavere lønn via bemanningsbyrå. Hadde arbeidsgiver måtte betalt full lønn + "provisjon" til bemanningsbyrået så kunne de like gjerne ansatt en ny og heller sagt opp personen når det ikke lengre var behov for ekstra hjelp.

Det er nettopp det de ikke kan - det er derfor vi har bemanningsbyråer. Å ha en fast ansatt er masse ansvar, og faste ansatte er "vanskelige å bli kvitt". I stedet betaler en bedrift heller litt ekstra til et bemanningsbyrå som da tar alt arbeidsgiveransvaret, mot at bedriften da fort kan bli kvitt den innlede ressursen når behovet ikke lenger er til stede.

I rene kroner og øre er innleide mye dyrere for en bedrift enn faste ansatte.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...