Gå til innhold

lage infrarødt bilde.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kunne trengt litt hjelp her. Hadde tenkt og lage meg eit infrarødt bilde fra eit formel 1 bilde.

 

Har PhotoShop, men finner virkelig ikke ut om det går an å lage eller om jeg må bruke noe annet redigeringsprogram til og få til dette? 

 

Har nå leita meg halvt ihjel inni PhotoShop og prøvd meg fram men finner ikkje noe ferdig laga filter til dette.

 

Noen som har noe tips?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Infrarødt (lavere frekvens enn øvrig fargespekter) er ikke noe du bare kan hente ut av et bilde sånn helt uten videre. Du må ha spesielle kameraer for å få infrarøde opptak - disse er dog noe dyrere enn et dagligdags lommekamera.

Greia med dette er at jeg ikke fant noe av interess på google når eg leita runt, kan ikke klare å få tatt det opp med eit kamera selv liksom

Lenke til kommentar

Har nå leita meg halvt ihjel inni PhotoShop og prøvd meg fram men finner ikkje noe ferdig laga filter til dette.

 

 

 

Sjekk denne videoen :

 

 

Hvis du abbonerer på kanalen hans , kan du gratis laste ned utvidelsen som gjør at du kan lage et infrarødt bilde på ca 1 sek ( demostrert ca 7:30 ut i videoen )

Og du kan selvsagt justere fargene etter personlige preferanser.

 

Sjekk også her

 

_______

 

 

Tror faktisk at det filteret finnes som default i Photoshop :

 

Black&White > Properties > Preset > Infrared

Fra ca 1:50 i denne her videoen :

 

 

Endret av johome
Lenke til kommentar

 

Har nå leita meg halvt ihjel inni PhotoShop og prøvd meg fram men finner ikkje noe ferdig laga filter til dette.

 

 

 

Sjekk denne videoen :

 

 

Hvis du abbonerer på kanalen hans , kan du gratis laste ned utvidelsen som gjør at du kan lage et infrarødt bilde på ca 1 sek ( demostrert ca 7:30 ut i videoen )

Og du kan selvsagt justere fargene etter personlige preferanser.

 

Sjekk også her

 

_______

 

 

Tror faktisk at det filteret finnes som default i Photoshop :

 

Black&White > Properties > Preset > Infrared

Fra ca 1:50 i denne her videoen :

 

 

får prøve dette da :) tusen takk for tipset.

Lenke til kommentar

NIK collection (nå gratis fra Google) har noen effekter som etterligner dette

https://support.google.com/nikcollection/answer/3298071?hl=en

 

Bare vær obs på at det er "fake".  

For ekte infrarøde bilder trenger du f.eks. FLIR One som kobles til mobil eller pad

http://www.flir.com/flirone/ios-android/

(men som alle infrarøde kameraer med rimelig pris er det snakk om meget lav oppløsning og begrenset rekkevidde og begrenset termisk nøyaktighet)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

De fleste sensorer på kamera har IR-filter men det blokker som regel ikke ut alt IR, så setter du på et filter og bruker lang eksponering får du IR-bilde. Synes ikke de ser spesielt bra ut, så et fake bilde gjort med filter kan være vel så bra løsning for å få looken.

Lenke til kommentar

Jeg har fullfrekvensmodifisert en Canon EOS 450D. Det var relativt ukomplisert å fjerne IR-filteret over bildebrikken, men med mindre man erstatter det med en stykke klart glass med samme tykkelse vil ikke autofokusen være nøyaktig. Akkurat det plager meg heller lite, siden IR ikke fokuserer på samme punkt som synlig lys uansett (gamle objektiver har gjerne egen fokusindikator på avstandsskalaen for IR). Live View funker klart best til å fokusere med, mht IR.

 

Her er noen bilder fra Torshovdalen/-parken tatt med dette kameraet og 17-40 med IR-filter, slik at kun IR registreres på brikken.

 

post-29613-0-52783300-1487456590_thumb.jpgpost-29613-0-44484300-1487456596_thumb.jpgpost-29613-0-00339200-1487456604_thumb.jpg

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

IR = varmeutstråling = usynlig lys.  Tror ikke man får registrert dette spesielt godt med vanlig kamerabrikke beregnet for synlig lys - i beste fall blir det miks av synlig lys og litt IR.

 

For de som har gjort mod'en, ta bilde av en kopp kaffe Får du da f.eks. hvitt der det er varmest?

https://flic.kr/p/9j3zqD

Leste du ikke hva jeg skrev?

 

Vel, OK:

 

Infrarødt er lys helt på linje med synlig lys, men er så langbølget at vi ikke kan se det. Det er riktig at varmekilder stråler infrarødt lys, men det er langt fra det eneste som gjør det, og kilder til IR trenger ikke nødvendigvis være spesielt varme. Se f.eks bare på fjernkontrollen til TV'n din.

 

En kamerabrikke er i utgangspunktet sensitiv for langt større frekvensspenn enn bare synlig lys, men i kameraer er det lagt et filter på den, som filtrerer ut IR- og UV-lys. Dette filteret fjernet jeg da jeg modifiserte 450D'n. Derav uttrykket "fullfrekvensmodifikasjon". Et slikt kamera er spesielt nyttig f.eks ved astrofoto av galakser og stjernetåker, da du ikke filtrere ut noe av lyset du samler gjennom teleskopet. Ulempen er at UV, IR og diverse farger av synlig lys i utgangspunktet fokuserer på ulikt punkt. På astronomiske avstander blir imidlertid ikke dette noe stort problem.

 

Det jeg gjorde da jeg tok bildene jeg la ved tidligere var å bruke et IR-filter på fronten av objektivet. Altså ikke et filter som tar bort IR, men som tar bort ALT ANNET enn IR. Selve filteret ser sort ut for det blotte øye, og man kan på grunn av det ikke bruke den optiske søkeren. Det gjør imidlertid ikke noe, på grunn av fokusforskjellene jeg nevnte, og fordi autofokusen ikke vil være riktig kalibrert når man har tatt bort filteret på bildebrikken uten å erstatte den med et glass av samme tykkelse.

 

Man kan imidlertid bruke skjermen til å fokusere med, og da blir det riktig.

 

På skjermen vil man se motiv som reflekterer IR-lys godt som lyse (f.eks grønt løv og gress), og de som ikke reflekterer IR-lys godt som mørke (f.eks blå himmel). Derfor er det best å drive med IR-foto om våren og sommeren. I tillegg til at man her i Norge på den tiden har mest lys å jobbe med i utgangspunktet.

 

FLIR er en termografisk teknikk som bruker IR-stråling/-lys til å vurdere temperaturen på diverse gjenstander, og er lite praktisk til fotobruk. Til det er det alt for sensitivt, og kalibrert deretter.

 

Du kan imidlertid med et slikt modifisert kamera som jeg har se varmekabler i gulv, om en komfyrplate er varm eller ikke, lyset fra fjernkontrollen, og så videre. har du en sterk nok IR-kilde kan du også se omgivelsene om natten, uten at det er synlig lys omkring.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Aetius - ok, ett poeng til deg.  Jeg tenkte nok litt for snevert på IR, som dekker et større frekvens-/bølgelengde-område enn jeg tenkte.

 

Dog fortsatt litt skeptisk til om "moddet" kamera kan fotografere termisk (dvs varmekabler i gulv f.eks.).  Ville trodd det lå såpass langt utenfor området som en vanlig kamerabrikke kan fange opp.   :hmm:

Lenke til kommentar

@Aetius - ok, ett poeng til deg.  Jeg tenkte nok litt for snevert på IR, som dekker et større frekvens-/bølgelengde-område enn jeg tenkte.

 

Dog fortsatt litt skeptisk til om "moddet" kamera kan fotografere termisk (dvs varmekabler i gulv f.eks.).  Ville trodd det lå såpass langt utenfor området som en vanlig kamerabrikke kan fange opp.   :hmm:

 

Jeg kan ha tatt munnen for full mht varmekablene, men jeg husker jeg tok bilder av kokeplatene på kjøkkenet i gamlekåken. Jeg kan ikke bruke komfyren her til slikt (platene har en sikkerhetsfunksjon som gjør at de lyser når de er varme), men jeg gikk ned i boden og testet med loddebolten min. Slik ser den ut, fotografert i stummende mørke og med IR-filter på den moddede 450D'n:

 

post-29613-0-70241700-1487956488_thumb.jpg

 

Så et modifisert digitalkamera KAN fotografere IR-lys, men det er klart at FLIR er langt mer sensitivt utstyr, med et annet bruksområde for øye. Et digitalkamera er ikke kalibrert for å skille så små varmeforkjeller som et FLIR-kamera.

 

Mht varmekabler så skulle det kanskje gått det og, med lang nok eksponeringstid.

 

Slik ser IR-filteret ut, forresten:

 

post-29613-0-67589200-1487956933_thumb.jpg

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Sensoren har litt følsomhet for langbølget infrarød stråling så med veldig lang eksponeringstid så kan man ta bilder av ting ned til romtemperatur. Optisk glass absorberer all varmestråling så man må bruke spesielle materialer i linsene eller et metallspeil for å fokusere varmen på sensoren.

 

I tillegg til den veldig lave følsomheten så er det en annen ting som gjør at en vanlig sensor er ubrukelig til noe annet enn eksperimenter. Sensoren er en kompakt enhet der pikslene er borti hverandre, noe som gjør at varmen sprer seg utover sensoren og man får veldig lav kontrast og ekstremt lav oppløsning. I en sensor laget for formålet så er hver piksel isolert mot pikslene rundt for å redusere varmeflyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...