TheMatrix Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Kopibeskyttelse, enkelt og greit. Det går mer og mer mot brukssperrer der også, dessverre. :/ Problemet er bare at spillprodusentene "straffer" bare de lovlydige kundene sine. Pirat-gutta finner alltids en løsning uansett... På den annen side føler de vel ikke at de bare kan gi opp heller Så sant, men det er faktisk andre måter produsentene kan få folk til å kjøpe programmet istedet for å kopiere: 1, Senke prisen noe som ant. gir økt salg. 2, Gi "tilleggsgoder" med spillene/programmene; onlinehjelp/tjenester feks. 3, Finne gode alternative tjenester, jeg tenker da spesielt på musikknedlasting og kjøp via nett. her gjelder fornuftig pris, bra utvalg, høy kvalitet og ikke minst enkel håndtering og uten begrensninger mht. bruk for kunden. 4, Innse at den måten feks. RIAA, BSA etc. går frem på skaper sterkt negative holdninger til industrien de representerer. Lenke til kommentar
kain Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Må i grunn si at jeg ikke skjønner alt dette maset, de som vil ha nocd crack finner den hvis de vil. (inne bærer litt leitng for de sjøl og det er vel det som er problemet folk er late) bare min mening ellers er jeg jo enig i at det må være regler som må følges konsekvent ellers blir det jo bare opp til den moden som akkurat da skulle sitte å kikke på om han synes det er greit eller ikke Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Når det gjelder EULAer, så teller nok ikke de like mye som norsk lov (og Grunnloven har forresten ingenting med dette å gjøre). Microsoft, eller jeg - om jeg hadde laget et program, kan gjerne diktere hvordan brukerne skal bruke programmet eller ikke, men loven står over. Jeg tror uansett at det i praksis i Norge er fullstendig utenkelig at noen ville bli straffet for å kopiere materiale du selv har kjøpt til eget bruk. Det som er interessant i forhold til lovverket, er hvordan EØS-lovgivning vil påvirke norsk praksis. F.eks. har EU nylig sagt at produkter/tjenester som er lovlig i produksjonslandet automatisk blir lovlig i alle andre EØS-land også - noe annet ville være negativt for konkurransen. Dette betyr at f.eks. reklame rettet mot barn, og reklame for alkohol og tobakk (inntil EU vedtar forbud mot dette) fra Italia og Spania etc automatisk blir lovlig i Norge også. Dette var vel litt off-topic - lenge leve assosiasjonstenkningen! Lenke til kommentar
MR_T Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 kjøres uten at du har platen i maskinen. Men jeg kan uansett ikke tenke meg at noen i Norge kan bli straffet for å ha en kopi, så lenge de kan bevise at de eier en orginal. dette er vell det eneste jeg har noe å si om. Å få tilsend nye skive fra produsenten/leverandøren. Det fra du ringer/email/fax/brev til produsenten/leverandøren så vil det som regel ta mellom 2 til 6 uker før du får skiven. kan ikke snakke for noen andre, men la oss si det skulle være et bra spill eller program. som en bruker ofte. så er det kjedelig å vente så lenge på å kunne spille eller bruke programet. greit nok, en sikkerhets kopi koster et noen kroner i cd/dvd skiver men skulle orginalen bli ødelagt så slipper du å irritere deg i vente tiden. men er du smart så oppbevarer du orginalen i hylla eller noe sånt, og bruker kopie'n så da kan du bare ta en kopi når uhellet skulle være ute. aja bare mine 2 cents. MR_T Lenke til kommentar
Lch Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Problemet er bare at spillprodusentene "straffer" bare de lovlydige kundene sine. Pirat-gutta finner alltids en løsning uansett... Ja, det er liksom det jeg mener med 'brukssperre'. Piratene har 'ingen' problemer med å komme seg rundt det, mens Joe Average må sitte og pines mens kopibeskyttelsesmekanismen sjekker cdene hans annethvert minutt. Bare for å fortsette litt på dette, selv om det er OT: XIII var problematisk å cracke (det tok over en uke, me thinks), og det er faktisk spill som ennå ikke er cracket (f.eks Dead To Rights med Starforce3-beskyttelse, kom på markedet for noen uker siden svjv. Beyond Good And Evil er heller ikke cracket. Interessant i seg selv, bare det). Og apropos denne EULAen jeg nevnte (for WMP), så kan interesserte lese dette: http://folk.uio.no/gisle/essay/rosing01.html Endret 4. desember 2003 av LarsC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå