Gå til innhold

Er det lov å snakke om modchips nå?

Anbefalte innlegg

Ikke quote vekk det jeg quotet når det har betydning for saken. Det er snakk om sikkerhetskopiering av spill.

Edit: Touché. Jeg har rettet det opp nå, men jeg kommer fortsatt ikke til å flernivåsitere. :)

Ellers takk for linken.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I det nazi-forumet her er det vel ikke en gang tillatt å spørre om hjelp til å finne en no-cd patch så man slipper å dytte cdrom'ene inn og ut av maskinen...? Eller er det greit? :ermm:

Du er klar over at påstandene du kommer med her er ganske alvorlige? Vi (forumet, moderatørene, og de fleste brukerne) vil ikke bli beskyldt for å ha noe som helst med nazismen å gjøre så vær så vennelig å demp uttalelsene dine litt.

Lenke til kommentar
I det nazi-forumet her er det vel ikke en gang tillatt å spørre om hjelp til å finne en no-cd patch så man slipper å dytte cdrom'ene inn og ut av maskinen...? Eller er det greit? :ermm:

Den var stygg. Nazi-forum? Synes du må passe på hva du sier, imo er dette verdens beste forum.

No-cd ; greit vi lar det også. Crack? Jada, går greit... Hvor fikk du tak i jallaman.i.truser-ulovligrelease? jada, skal sette en egen tråd med ftper.

Næmmen hei politi !!!!

Hadde forum :no::thumbdown:

Endret av VeXx
Lenke til kommentar

Herregud!!! (Eller vil du ha deg frabedt blasfemi og?) Jeg mente det ikke SÅ bokstavlig da! Jeg trekker det tilbake, ok? Men kan du allikevel svare på spørsmålet?

Bare et eksempel, men å nekte snakk om nocd patcher blir som at et bil forum skulle nekte snakk om feite dekk forde det potensielt kan brukes til å kjøre for fort med! ;)

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Retningslinjene er egentlig ganske klare.

Det er IKKE lov til å ta opp ting som er i strid med grunnloven.

Det skulle da forresten bare mangle.

Nazi-forum? Det har ikke jeg merket ihvertfall i de 7-8 årene jeg har fulgt hardware.no (eller Hardware Norge som var navnet en gang i tiden)

Lenke til kommentar

Jada, rettningslinjene er klare nok de, men det er vel ikke uforenlig med at de kan virke litt vel strenge?

Grunnloven?!? Tror du vår forfedre på Eidsvoll var overengstlig for hvordan vi behandler digitale media?

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar
Jada, rettningslinjene er klare nok de, men det er vel ikke uforenlig med at de kan virke litt vel strenge?

Grunnloven?!? Tror du vår forfedre på Eidsvoll var overengstlig for hvordan vi behandler digitale media?

Ja såklart, de må ha hatt internett for å poste grunnloven ! Hvordan ellers skulle vi lest om den ???

Lenke til kommentar
Herregud!!! (Eller vil du ha deg frabedt blasfemi og?) Jeg mente det ikke SÅ bokstavlig da! Jeg trekker det tilbake, ok? Men kan du allikevel svare på spørsmålet?

Bare et eksempel, men å nekte snakk om nocd patcher blir som at et bil forum skulle nekte snakk om feite dekk forde det potensielt kan brukes til å kjøre for fort med! ;)

Bare og gidde og lete litt selv så finner du det... :sleep:

Lenke til kommentar
Bare og gidde og lete litt selv så finner du det... :sleep: 

Jada... Jeg er klar over det, og har ingen problemer eller moralske kvaler med å finne det jeg trenger. Tok det bare opp av prinsipielle årsaker. Men du har rett; nå er det på tide å finne puta! :sleep:

Lenke til kommentar

Bra sagt.

Da det gjelder cracker og nocd patcher så er det litt vanskelig å sette en grense. Personlig ser jeg ikke problemet med nocd patcher (har brukt det selv i _kjøpte_ spill), men det er alt for mange som bruker det til piratvare. Det som står i retningslinjene om dette er veldig generelt, og går spesifikk ikke inn på dette med nocd patcher så det kan være greit å være litt forsiktig med akkurat dette.

Spørsmål som "hvor finner jeg nocd crack til kjempetøftspillsomklarterpiratvare-DEVIANCE" vil såklart føre til utestengelse.

Lenke til kommentar

Dette er forbudt i henhold til norsk lov.

Hvilken paragraf og hva står det i den?

(jeg har helt glemt ut hvordan det funker, akk, hvor er LeD når man trenger ham)

Ikke quote vekk det jeg quotet når det har betydning for saken. Det er snakk om sikkerhetskopiering av spill.

Lov om opphavsrett til åndsverk

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed.   

Bestemmelsen i første ledd gir ikke rett til å    

b) fremstille maskinlesbare eksemplar av datamaskinprogram

Denne paragrafen er en begrensning i den allmene retten til å f.eks. ta en kopi av en musikk-CD, og gi den bort til familie, venner og kjente. Du må ikke glemme §39h, andre ledd i samme lov.

Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram, kan fremstille sikkerhetseksemplar i den utstrekning det er nødvendig for utnyttelsen av programmet.
og fjerde ledd
Bestemmelsene i andre, tredje og fjerde ledd kan ikke fravikes ved avtale.

Jeg har lest debatter i utenlandske newsgroups, der det har blitt hevdet at det ikke skal være nødvendig å lage slike sikkerhetskopier, fordi selskapene gir deg nye plater hvis dine skulle være skadet. Jeg vet ikke om dette gjelder alle selskaper, men vil hevde at om dette koster mer for deg enn å ta en kopi, så har du rett til å ta en kopi. Et moment til som trekker i denne retningen, er at spill normalt/orginalt ikke kan kjøres uten platen. Andre typer programmer kan normalt kjøres uten at du har platen i maskinen. Men jeg kan uansett ikke tenke meg at noen i Norge kan bli straffet for å ha en kopi, så lenge de kan bevise at de eier en orginal.

Nei, altså, det er et skille mellom film/musikk/etc og programvare. Med programvare skriver du f.eks under på en avtale mellom deg og utvikler/rettighetshaver (det teksten som spretter opp, vettu). :)

EULAer bør man egentlig lese for tiden. MS legger inn stygge ting der, se EULAen til WMP, f.eks. Men det er OT, sorry.

Fjerde ledd sier klart at eventuelle bestemmelser i EULA eller andre lisensavtaler som begrenser retten i andre ledd ikke er gyldig i Norge.

Lenke til kommentar

invictus: At du personlig ikke ser problemet med no-cd er jo vel og bra det (og det er jeg helt enig i), men hw.no må jo ha en konsekvent politikk på det som står i retningslinjene til enhver tid.

Det bør ikke være slik at hvis f.eks du tar deg av en tråd som omhandler no-cd-patcher, så blir tråden bare stengt, men hvis f.eks TST¹ får en lignende tråd i hende, ender det med ferie på deltakerene som har tråkket over streken.

Ikke for å spore tråden totalt av, men det er ikke akkurat altfor sjelden brukerene opplever inkonsekvent handling fra moderatorenes side.

Ja ja, jeg vet dere er mennesker etc. etc,, det er ikke meningen å være grinete og tverr, det er bare det at de som får ferie må føle det blodig urettferdig når andre gjør akkurat de samme bruddene på retningslinjene og slipper fra det uten en skramme.

[¹] Det er ingen skjulte meninger i eksempelet. :)

Edit: sofTest var raskest.

sofTest (om EULAer):

Fjerde ledd sier klart at eventuelle bestemmelser i EULA eller andre lisensavtaler som begrenser retten i andre ledd ikke er gyldig i Norge.

IANAL, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke ledd#2 . EULAer er slemme ting.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
At du personlig ikke ser problemet med no-cd er jo vel og bra det (og det er jeg helt enig i), men hw.no må jo ha en konsekvent politikk på det som står i retningslinjene til enhver tid.

Det bør ikke være slik at hvis f.eks du tar deg av en tråd som omhandler no-cd-patcher, så blir tråden bare stengt, men hvis f.eks TST¹ får en lignende tråd i hende, ender det med ferie på deltakerene som har tråkket over streken.

Ikke for å spore tråden totalt av, men det er ikke akkurat altfor sjelden brukerene opplever inkonsekvent handling fra moderatorenes side.

Ja ja, jeg vet dere er mennesker etc. etc,, det er ikke meningen å være grinete og tverr, det er bare det at de som får ferie må føle det blodig urettferdig når andre gjør akkurat de samme bruddene på retningslinjene og slipper fra det uten en skramme.

[¹] Det er ingen skjulte meninger i eksempelet. :)

Absolutt en relevant kommentar. Skal ta dette med nocd patcher opp internt så vi får avklart det en gang for alle.

Forøvrig er retningslinjene nå oppdatert, og modding av consol er ikke lenger en del av dem.

Lenke til kommentar
sofTest (om EULAer):

IANAL, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke ledd#2 . EULAer er slemme ting.

USA har lovbestemmelser som er nærmest identisk med andre og fjerde ledd. De som i debattene ikke totalt overser at et lands lover står over slike avtalebestemmelser, er alle enige om EULA'er og lignende må vike på de punktene de strider mot lov som man ikke kan avtale seg bort fra. Det finnes to typer lovbestemmelser som regulerer forhold mellom kjøper og selger/produsent, de som kan fravikes ved avtale, og de som ikke kan fravikes ved avtale. Og andre ledd er av den siste typen.

Du må huske på at EULA'ene er skrevet for mange land. I noen land er det mulig å avtale seg bort fra rettigheter tilsvarende andre ledd. Etter det jeg forstår, så gjelder dette bl.a. Storbritania. Og spillene som selges i Norge, er vel stort sett de samme som i Storbritania. Dermed vil vi ha en bestemmelse i en EULA som er gyldig i Storbritania, men ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Kopibeskyttelse, enkelt og greit. Det går mer og mer mot brukssperrer der også, dessverre. :/

Problemet er bare at spillprodusentene "straffer" bare de lovlydige kundene sine. Pirat-gutta finner alltids en løsning uansett...

På den annen side føler de vel ikke at de bare kan gi opp heller :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...