torest Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Til tross for at den ikke er lønnsom.Anbefaler bygging av Stad skipstunnel: Sikkerhet og framkommelighet teller mest Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Det viktigste er at den ikke bygges med noen form for størrelsesmarginer, sånn at dersom det blir viktig å få større skip gjennom så må hele dritten bygges om. Men den så jo flott ut da. 1 Lenke til kommentar
Glenfarclas Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Hvordan får man et tverrsnitt på 1660 med 36 meters høyde og 36 meters bredde? Jeg antar det er noe jeg ikke forstår ved utregningen av tverrsnitt her. Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Hvordan får man et tverrsnitt på 1660 med 36 meters høyde og 36 meters bredde? Jeg antar det er noe jeg ikke forstår ved utregningen av tverrsnitt her. Ut ifra bilde antar jeg at 36x36 er over vann, mens selve tunellen vil ha et tverrsnitt på 1660 m^2 3 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 "– Det er mange samferdselsprosjekter som ikke har kommet ut med positive tall under planleggingen, men som er svært nyttige og fornuftige, sier Andreassen." Dette er et prosjekt det har vært folkesnakk om i årtier, og kan til en viss grad sammenlignes med Kvivsvegen. Kvivsvegen var også på planstadiet i mange 10-år, men krangelen mellom Nordfjord og Stryn om å være regionsenter stakk kjepper i hjulene. Nå er prosjektet gjennomført og prognosene til Vegvesenet om 15 års nedbetalingstid ble grundig slått, med nedbetaling på 8 år. Selvsagt burde det kommet tunnel gjennom Utvikfjellet samtidig, og E39 hadde hatt 2 ferger mindre. Stadt skipstunnel vil også åpne for trafikk en ikke kan tallfestes før prosjektet er ferdig. Ganske sikkert kommer det hurtigbåter, men hvor mange daglige gjennomkjøringer dette representerer er vanskelig å si. Verdien for småbåttrafikken er også vanskelig å beregne, da tunnelen åpner for en mulighet vi ikke har i dag. 6 Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Det viktigste er at den ikke bygges med noen form for størrelsesmarginer, sånn at dersom det blir viktig å få større skip gjennom så må hele dritten bygges om. Men den så jo flott ut da. Regner med de har sjekket med hurtigruten om de har planer om større skip.Om de ønsket 2 meter bredere hadde det vært mulig. Du vil uansett ha en maksimum størelse. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Nå vet jeg svært lite om veistandarden på riksveg 618 mellom Selje og Kjødepollen, men hvis man først skal sprenge seg gjennom fjellet, kunne man kanskje ha vurdert inn en liten bilvei samtidig? Hvor stor er merkostnaden av å inkludere ytterligere 10 meter i bredden til biltrafikk? (Behøv så klart ikke samme abnorme høyde som båt-traseen, så blir jo nesten bare snakk om å ta noen snitt i den ene fjellveggen ..) Slik ser forøvrig Rv618 ut på Google Maps: https://www.google.no/maps/@62.0192739,5.4381896,3a,75y,318.68h,57.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1saQB2FUKfwmtOIAqGteuXKA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1 OBS: Jeg aner ingenting om trafikkgrunnlaget, bare så det er sagt! Kan godt være det ikke er noe særlig trafikk her i dag … men skal man f.eks. mellom Selje og Åheim ser jeg ingen annen logisk kjørerute. 2 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Det er et område med veldig lite folk, både fastboende og turister. Men klart, det ville jo ikke skadet å lage en "kjørehylle". Så kunne bussturistene og hurtigruteturistene hilse på hverandre gjennom tunnellen. Kunne kanskje blitt en attraksjon i seg selv... 1 Lenke til kommentar
espen1234 Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Har alltid tenkt at det hadde vært kult om de laget en "Dovregubbens hall" midt inni tunellen med noen mekaniske troll og lyd og lys effekter. Turistene hadde elsket det... 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Det er bare å bygge. Jeg er overbevist om at vi vil få igjen flerfoldige ganger investeringen. Som vi gjør på bortimot samtlige samferdselsprosjekt i dette landet. Lurer mest på når en skal inrømme at beregningsmodellene er fullstendig gale. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Det er vel ikke mer enn et par teoretiske hurtigrutehavarier som skal til før dette prosjektet går i pluss... 2 Lenke til kommentar
Magne Rødland Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Sorry folks, men dette blir det nok aldri noe av «read my lips» Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Når de får seg til å bygge undersjøisk tunnell mellom Stavanger og Ryfylke så er lista for hva som lar seg gjøre av samferdselspolitisk idioti her i landet lagt ganske langt opp (eller ned, avhengig av hvordan du ser på det...). Lenke til kommentar
G Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Der kan man se når man ikke følger tett nok med. Trodde de var i gang allerede med byggingen, eller er dette skipstunnel nr. 2 i Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå