Gå til innhold

Skifte vifte i strømforsyning

Anbefalte innlegg

Aopen Midi tower ATX HQ48A Blue (P-4)

Kabinett m/300W Power for Pentium 4

er det kabinettet jeg har nå med tilhørende strømforsyning. Problemet er at den er litt støyfull, skulle gjerne skiftet den, men er usikker på hvilke(n) vifte jeg kan benytte. Har vært inne på microplex og lett litt, men finner ingen som spesifikt er for PSU. Noen erfaringer med hvilke som egner seg, PSU vifter skal vel blåse endel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv gjort samme jobben en gang. Jeg skrudde ut orginalviften, fant hjemmesiden til vifteprodusenten og fant der alle tekniske data på viften. Så fant jeg en Pabst vifte hos Microplex med samme CFM verdi og kjøpte den. Etter montering ble PSU så stille at jeg ikke kunne høre den.

Lenke til kommentar

Det står at en egentlig skal la fagfolk gjøre slik, men jeg husker da jeg var utplassert hos Cinet i arbeidsuka på ungdomsskolen (for 8 år siden :wink:), så ble jeg, vesle tassen, overlatt til å gjøre det på egenhånd, på maskiner som faktisk ble reparert for kunder.

Poenget mitt er at det ikke er SÅ vanskelig igrunn. :wink:

Hvis du først åpner selve boksen, får du nok maaaange nye venner til hybelkaninene dine... :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

shahin skrev (2002-02-28 05:19):

Det har vært tråder som denne mange ganger nå.

Ta et raskt søk på forumet så finner du nok 5-6 tråder om samme emne (minst) med rundt 50-100 bra svar.

Søkefunksjonen finner du til venstre.

Du er jaggu bra...

Andre gangen jeg ser et innlegg fra deg uten at du har bidratt med så mye som en tøddel? Er du en moderator eller bare en brems?

Så forresten en ny tråd om en som ville ha kommentarer til en ny PC... Har sett slike før... Hvor finner vi de tusen svarene på denne? Sikker på at du vet det...

Dersom du har noe som helst med Hardware å gjøre kan jeg bare beklage... Er formålet ditt å stoppe aktivitet gjør du en imponerende jobb...

Lenke til kommentar

Sendte for noen uker siden forespørsel til Microplex om hvilken vifte de ville foreslå til power-supply (250W). De foreslo PAPST 8412NGM. Støynivået på vifta er 26dB, noe du knapt vil registrere. Skifting av vifte er enkelt, og i de fleste power-supply er det 3-pins molexkontakt. Skulle det ikke være det er spenningen til vifta kun 12V, slik at jeg vil anbefale deg å skjøte med "sukkerbit" for å få varig og stabil kontakt. Vifta sitter montert med fire skruer i bakkant av selve kassa. Husk å dra ut ledningen fra strømnettet først, ellers kan det hende du må skifte hele supplyen.

Lenke til kommentar

Takker for mange bra svar. Bestilte Enermax viften første person anbefalte, da denne så ut til å være mest fleksibel og allikevel "blåse" nok. Bestilte også en roligere CPU vifte, for å sikre meg :smile:

Joda jeg kunne søkt og jeg søkte faktisk, men følte ikke jeg fikk svar på det jeg ville ha svar på. Dessuten; dersom vi ikke kan diskutere ting flere ganger.. hva er da vitsen med forumet? Det hadde hvertfall ikke blitt mye diskusjon til slutt. Ett eksempel er de 100 trådene hvor folk ber om råd til innkjøp av PC, tidene forandrer seg og nye produkter kommer, så en tråd som er 1 år gammel er lite aktuell nå.

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-02-28 09:00 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...