LMH1 Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 (endret) Tror noen dette er teknisk mulig å gjøre selv? Eller vil det bli umulig å få en bilmekaniker å gjøre dette? F.eks på en bruktbil. Kan man f.eks bruke Raspberry Pi 3 Model B Microsoft LifeCam Cinema eller ligdene eller er det teknisk umulig? Som eksempel for å vise hvor enkelt\billig det kan bli? Endret 13. januar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 (endret) Ja det er mulig å få til, du har jo linket til det selv. Flere som har laget lignende systemer basert på arduino osv. Men for å få til ett godt system trenger en bedre regnekraft. Det som dog er svært usannsynlig er å få en bilmekaniker til å lage dette for deg, for all del det er noen av de som er glad i SW også men det er sjeldent. Vi bygget forresten "selvkjørende" roboter i første semester på ingeniørutdanningen, det var innføringsfaget. De fulgte en mørk linje. Endret 13. januar 2017 av Salvesen. 3 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Vil tro du heller må allierer deg med en data ingeniør enn bilmekaniker. Det som trengs av fysiske justeringer er nok lettere å gjøre/google enn hva som trengs fra SW som driver dette. Er masse parameter som trengs og må begrenes for at en bil skal være selvgående. Og du vil "aldri" få den godkjent for norsk bil-bruk, men kan selvsagt brukes til å få en jobb hos firma som driver lignende/starte selv. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Ja det er heilt fint mulig å gjere dette sjølv. Teknologien finnes. Utfordringa ligger i kostnaden på komponentane som trengs, og det å montere og programmere slik at det fungerer. Så er det sjølvsagt eit spørsmål om kor avansert og trafikksikker bilen må være. Å bygge om ein bil slik at den held seg innanfor to strekar på vegen er ikkje så veldig utfordrande. Men å lage ein sjølvkjøyrande bil som også kan avverge ulykker dersom bilen mistar kontakta med ei eller fleire av stripene er langt verre. Å bygge noke som liknar på dette i større skala er ikkje så vanskelig. https://www.youtube.com/watch?v=01CxMGXV0to Ei slik løysning vil kanskje kunne være godt nok for å få ein bil til å parkere seg sjølv på ein tom parkeringsplass, men den er for dårlig til å kunne sleppast laust i nærheita av folk. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 13. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2017 Tror dere det blir laget noe slik basert på åpenkildekode? Gratis? Slik at dette kan brukes på hvilken som helst bil. For de med dårligere økonomi? Eller er det ikke gjennomført bart f.eks på større biler etc. Eller hvis bilen er forskjellige. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Tror dere det blir laget noe slik basert på åpenkildekode? Gratis? Slik at dette kan brukes på hvilken som helst bil. For de med dårligere økonomi? Eller er det ikke gjennomført bart f.eks på større biler etc. Eller hvis bilen er forskjellige. Det vill det nok, ja. Men du vill ikke få systemet godkjent, og kan derfor ikke bruke det på veien. Moderne biler kommer med HW som trengs uten kostnad i dag, iallefall for noen biler. Så ser ikke helt hvorfor disse DIY tingene skulle ta av. 1 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Jeg skal prøve å ikke ødelegge drømmen din om selvkjørende bil, LMH1, men som Biskop og Salvesen påpeker vil du høyst sannsynlig ikke få dette godkjent til bruk på norske veier. Selvkjørende biler av den typen du ønsker, der man ikke trenger førerkort, er flere år unna, og jeg tviler sterkt på at myndighetene vil tillate hjemmemekker-løsninger av dette slaget i mellomtiden. Det mest økonomiske alternativet (hvis man må ha bil) er å ta lappen og kjøpe billige gamle biler. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2017 Det mest økonomiske alternativet (hvis man må ha bil) er å ta lappen og kjøpe billige gamle biler. Gamle biler er ganske dyre, for det første, er vel defekt girkasse dyrt, ofte brukerfeil, så har man oljelekasje\rust etc. Har litt vanskelighet å tro biler eldre en 5-10 år er noe annet en stor utgift. Med mindre man er mekanikker og gjør alt selv bortsett fra EU kontroller, som må gjøres av tjedjepart. Det dyreste er å bytte motor, eller å bytte batteri (Sekundert batteri på elbil) ikke oppstartbatteriet på 12\24 volt. Jeg kan jo tro\håpe selv om det kankje ikke blir slik jeg ønsker, kunne jeg håpe fjernstyrt computer kunne blitt solgt på biltema\jula eller clasohlson, selv om jeg tviler på billig kina vare kan være brukbart til dette. Kanskje det skjer i 2030 eller senere? For det er vel dyrt med selvkjørt bil i invistering for bilprodusentene, 70 000 kr er vel billig sammenlignet utviklingen koster å utvikle programvare, selv om hvis tesla selger 1 million biler med dette så har de nok tjent mye på det til slutt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Jeg kan jo tro\håpe selv om det kankje ikke blir slik jeg ønsker, kunne jeg håpe fjernstyrt computer kunne blitt solgt på biltema\jula eller clasohlson, selv om jeg tviler på billig kina vare kan være brukbart til dette. Kanskje det skjer i 2030 eller senere? Å lage en boks som gir kommandoer til Bus'en i bilen er helt fint og kan lett lages, problemet er innverdiene. Plassering av sensorer er viktig. En løsning kunne vært noe ala uber sitt system som plasseres på taket. Mulig dette kunne blitt gjort på ett godkjent verksted. 1 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Det mest økonomiske alternativet (hvis man må ha bil) er å ta lappen og kjøpe billige gamle biler. Gamle biler er ganske dyre, for det første, er vel defekt girkasse dyrt, ofte brukerfeil, så har man oljelekasje\rust etc. Har litt vanskelighet å tro biler eldre en 5-10 år er noe annet en stor utgift. Min bil er 34 år gammel og det er ikke noen utgifter og snakke om bortsett fra oljeskift og servise 1-2 ganger i året Selvkjørende biler tror jeg vi kan se langt etter enda, enda lengre om det skal modifiseres og godkjennes selv. Det er ikke så mange år siden SFOOR kom på banen, ble litt lettere og modifisere/bygge. 2 Lenke til kommentar
zero dawn Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Ja det er mulig å få til, du har jo linket til det selv. Flere som har laget lignende systemer basert på arduino osv. Men for å få til ett godt system trenger en bedre regnekraft. Det som dog er svært usannsynlig er å få en bilmekaniker til å lage dette for deg, for all del det er noen av de som er glad i SW også men det er sjeldent. Vi bygget forresten "selvkjørende" roboter i første semester på ingeniørutdanningen, det var innføringsfaget. De fulgte en mørk linje. Selvkjørende roboter som følger en mørk linje er vel nesten så enkelt at det blir solgt som byggesett for barn prinsippet er vel så enkelt at 2 ir-sensorer sender ut infrarød stråling og registrerer om det blir reflektert noe tilbake. Sort absorberer lys og hvit reflekterer. De kan lages av få deler. Grovt oppsumert. 2 IR sensorer, tre hjul, en motor eller to, batteri, microchip, en finerplate noen ledninger og loddebolt enkel programmering så er du godt igang 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Selvkjørende roboter som følger en mørk linje er vel nesten så enkelt at det blir solgt som byggesett for barn prinsippet er vel så enkelt at 2 ir-sensorer sender ut infrarød stråling og registrerer om det blir reflektert noe tilbake. Sort absorberer lys og hvit reflekterer. De kan lages av få deler. Grovt oppsumert. 2 IR sensorer, tre hjul, en motor eller to, batteri, microchip, en finerplate noen ledninger og loddebolt enkel programmering så er du godt igang Ja det er veldig lett, som sagt innføring til ingeniørstudier(elektro/data), det var såklart kun en del av oppgaven. Å få den til å følge linjen var ikke oppgaven, det var mer rundt optimalisering for dypere forståelse for det som kommer videre i studiet. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 *Snip* Gamle biler er ganske dyre, for det første, er vel defekt girkasse dyrt, ofte brukerfeil, så har man oljelekasje\rust etc.Har litt vanskelighet å tro biler eldre en 5-10 år er noe annet en stor utgift. Med mindre man er mekanikker og gjør alt selv bortsett fra EU kontroller, som må gjøres av tjedjepart. Gamle biler er MYE billigere å ha enn nye, totalt sett. Dette forutsetter at du skrur selv, er du avhengig av å sette den på verksted for å bytte lyspære blir det nok dyrere... Bytte girkasse, motor osv er jo ikkenoe problem. Tar litt tid og krever litt verktøy bare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå