Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ladelampe/oljelampe


Anbefalte innlegg

HIACE 88 ....oljelampe/ladelampe lyser,lading OK (ny  dynamo)..nokon id'e om grunn ????

PS ....og korleis får ein restille /slukke lampen som lyser for skifte av registerreima ????????????

 

Nytt spørsmål!!!!

 

Må dynamo m/vakumpupe aktiveres før å få starte ein diselmotor...har skifta reg reim.........berre for å sjekke start før alt skrues samen att

Endret av Rocksourch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HIACE 88 ....oljelampe/ladelampe lyser,lading OK (ny  dynamo)..nokon id'e om grunn ????

PS ....og korleis får ein restille /slukke lampen som lyser for skifte av registerreima ????????????

 

Nytt spørsmål!!!!

 

Må dynamo m/vakumpupe aktiveres før å få starte ein diselmotor...har skifta reg reim.........berre for å sjekke start før alt skrues samen att

Så du har skiftet registerreim, men ikke startet motoren ennå? Hvis du mener at lampene lyser når motoren er av, så er det helt normalt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viftereima/dynamoreima trenger ikke monteres for å sjekke om motoren starter og går (drei den rundt for hånd først...), men da går ikke vannpumpa (og vifta) heller, og motoren går fort varm.

 

Registerreimvarsellampa slukker du med å trykke inn en reset-knapp som sitter inne i instrumentet (bak et hull i glasset, muligens tettet med en gummiplugg) med en binders, tynn skrutrekker e.l.

 

98C5C69.gif

 

Lyser oljelampa når motoren går (og den gjorde det før du begynte å skru?), så må du finne ut av det aller først... Sjekk peilepinne, mål oljetrykk. (IKKE kjør til verksted med lysende lampe...)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

HIACE 88 ....oljelampe/ladelampe lyser,lading OK (ny  dynamo)..nokon id'e om grunn ????

PS ....og korleis får ein restille /slukke lampen som lyser for skifte av registerreima ????????????

 

Nytt spørsmål!!!!

 

Må dynamo m/vakumpupe aktiveres før å få starte ein diselmotor...har skifta reg reim.........berre for å sjekke start før alt skrues samen att

Så du har skiftet registerreim, men ikke startet motoren ennå? Hvis du mener at lampene lyser når motoren er av, så er det helt normalt.

 

 

Lampene lyste før skift av reima,dei har lyst lenge..nok olje og god lading etter skift av dynamo.

Lenke til kommentar

Viftereima/dynamoreima trenger ikke monteres for å sjekke om motoren starter og går (drei den rundt for hånd først...), men da går ikke vannpumpa (og vifta) heller, og motoren går fort varm.

 

Registerreimvarsellampa slukker du med å trykke inn en reset-knapp som sitter inne i instrumentet (bak et hull i glasset, muligens tettet med en gummiplugg) med en binders, tynn skrutrekker e.l.

 

98C5C69.gif

 

Lyser oljelampa når motoren går (og den gjorde det før du begynte å skru?), så må du finne ut av det aller først... Sjekk peilepinne, mål oljetrykk. (IKKE kjør til verksted med lysende lampe...)

 

Eg har forsøkt å trykke inn denne knappen men ingen ting hendte,får prøve på nytt med ein tynnere trekker som smetter inn i hullet i inst panelet.

Lenke til kommentar

 

Lampene lyste før skift av reima,dei har lyst lenge..nok olje og god lading etter skift av dynamo.

Oljelampa er styrt av en trykksensor, ikke en nivåsensor.

Det betyr at du kan ha så mye olje du vil uten at det påvirker den, du må få målt oljetrykket.

 

 

Ok,men trur muligens dette er ein ledningfeil då ladelampa og lyser.Eg har skifta til ny dynamo men lampa lyser fortsatt for lading og,lader med 12,7-8v

Lenke til kommentar

 

 

Lampene lyste før skift av reima,dei har lyst lenge..nok olje og god lading etter skift av dynamo.

Oljelampa er styrt av en trykksensor, ikke en nivåsensor.

Det betyr at du kan ha så mye olje du vil uten at det påvirker den, du må få målt oljetrykket.

 

 

Ok,men trur muligens dette er ein ledningfeil då ladelampa og lyser.Eg har skifta til ny dynamo men lampa lyser fortsatt for lading og,lader med 12,7-8v

 

Ved 12,7-12,8 V skal ladelampa lyse, dette er ikke å regne som lading.

 

Du bør ha en ladespenning på rundt 14,3V ved forhøyet tomgang og normalt forbruk på (dvs. ca 1500-2000rpm med lys, varmeapparat og radio på)

 

Enkelte biler har så lav ladespenning som 13,6-13,7V, men dette er for lite og vil aldri få ladet batteriet ordentlig opp.

 

12,7-12,8 som du har er ikke å anse som lading.

Lenke til kommentar

 

 

 

Lampene lyste før skift av reima,dei har lyst lenge..nok olje og god lading etter skift av dynamo.

Oljelampa er styrt av en trykksensor, ikke en nivåsensor.

Det betyr at du kan ha så mye olje du vil uten at det påvirker den, du må få målt oljetrykket.

 

 

Ok,men trur muligens dette er ein ledningfeil då ladelampa og lyser.Eg har skifta til ny dynamo men lampa lyser fortsatt for lading og,lader med 12,7-8v

 

Ved 12,7-12,8 V skal ladelampa lyse, dette er ikke å regne som lading.

 

Du bør ha en ladespenning på rundt 14,3V ved forhøyet tomgang og normalt forbruk på (dvs. ca 1500-2000rpm med lys, varmeapparat og radio på)

 

Enkelte biler har så lav ladespenning som 13,6-13,7V, men dette er for lite og vil aldri få ladet batteriet ordentlig opp.

 

12,7-12,8 som du har er ikke å anse som lading.

 

Hvordan mener du ladelampa skal aktiveres her? Vet du hvordan ladelampa fungerer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På gamle biler er lampa koblet sammen med feltspenninga og lyser når spenninga går under et bestemt nivå. På noen skikkelig dårlig designa biler er feltspenninga koblet via ladelampa så hvis pæra ryker så lader ikke bilen og du får heller ingen melding.

På nye biler er det ECU-en som overvåker spenninga og tenner lampa hvis den er for lav. 12,7V er alt for lavt!

 

https://www.w8ji.com/battery_and_charging_system.htm

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Lampene lyste før skift av reima,dei har lyst lenge..nok olje og god lading etter skift av dynamo.

Oljelampa er styrt av en trykksensor, ikke en nivåsensor.

Det betyr at du kan ha så mye olje du vil uten at det påvirker den, du må få målt oljetrykket.

 

 

Ok,men trur muligens dette er ein ledningfeil då ladelampa og lyser.Eg har skifta til ny dynamo men lampa lyser fortsatt for lading og,lader med 12,7-8v

 

Ved 12,7-12,8 V skal ladelampa lyse, dette er ikke å regne som lading.

 

Du bør ha en ladespenning på rundt 14,3V ved forhøyet tomgang og normalt forbruk på (dvs. ca 1500-2000rpm med lys, varmeapparat og radio på)

 

Enkelte biler har så lav ladespenning som 13,6-13,7V, men dette er for lite og vil aldri få ladet batteriet ordentlig opp.

 

12,7-12,8 som du har er ikke å anse som lading.

 

Hvordan mener du ladelampa skal aktiveres her? Vet du hvordan ladelampa fungerer?

 

 

Eg har oppgitt feil ladespenning,den er 13,8 V !! Dei 2 lampane har lyst lenge,difor trur eg dette er eit kontaktproblem,det byrja med at dei lyste og slo seg av "hip som haps",så vart det konstant.

Lenke til kommentar

På noen skikkelig dårlig designa biler er feltspenninga koblet via ladelampa så hvis pæra ryker så lader ikke bilen og du får heller ingen melding.

Hvilke "godt designa" biler fra 1980 og -90-tallet har separat feltspenningsmating og ladelampe? Det var engang en løsning med ladelamperele, som såvidt jeg vet var mindre brukt enn den vanlige (etter min erfaring) løsninga hvor magnetiseringsstrømmen går gjennom lampa.

 

Hvis lampa ryker mens du kjører, fortsetter bilen å lade. Hvis lampa ryker mens bilen står, så kan det hende den begynner å lade hvis man ruser motoren tilstrekkelig til at dynamoens egenmagnetisering blir kraftig nok.

 

Forøvrig, så får man "melding" om både defekt ladelampe og oljetrykkslampe hver eneste gang man starter bilen. Det er godt mulig dagens Ola og Kari Nordmann er blitt såpass teknisk inkompetente at de ikke forstår at det er en dårlig ide å kjøre en bil hvor ladelampa ikke virker, men det burde i såfall bekymre deg enda mer at du på akkurat samme måte ikke får noen melding om lavt oljetrykk hvis oljelampa ikke virker; konsekvensen av det er betydelig verre, for å si det sånn...

Lenke til kommentar

 

På noen skikkelig dårlig designa biler er feltspenninga koblet via ladelampa så hvis pæra ryker så lader ikke bilen og du får heller ingen melding.

Hvilke "godt designa" biler fra 1980 og -90-tallet har separat feltspenningsmating og ladelampe? 

De hadde motstand over lampa så hvis pæra ryker så får dynamoen fremdeles feltspenning via den. Noen hadde ikke dette men kun pære. (SVJV).

 

Og ikke undervurder folks inkompetanse og ignoranse. Kjenner selv noen som kjørte rundt med mørkt dashbord. Da EU-kontrollen kom måtte han bytte alt av pærer og da tente plutselig oljelampe (også med motoren i gang), motorlampe og et par lamper til han ikke hadde sett før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En digresjon, men jeg var en gang passasjer i en bil der oljelampa plutselig begynte å lyse mens vi stod på tomgang og ventet på noen. Sjåføren mente det ikke var noe galt da han ikke hørte noe galt med motorlyden men jeg fikk han til å stanse. 

Da vi gikk ut rant det til og med olje utenpå frontlysene. Utluftingen til veivhuset var frosset, toppdekselpakningen var sprengt og det gikk på 4l olje på motoren før det syntes på peilepinnen... Noen ganger er det billigere med en dobbeltsjekk. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En digresjon, men jeg var en gang passasjer i en bil der oljelampa plutselig begynte å lyse mens vi stod på tomgang og ventet på noen. Sjåføren mente det ikke var noe galt da han ikke hørte noe galt med motorlyden men jeg fikk han til å stanse. 

Da vi gikk ut rant det til og med olje utenpå frontlysene. Utluftingen til veivhuset var frosset, toppdekselpakningen var sprengt og det gikk på 4l olje på motoren før det syntes på peilepinnen... Noen ganger er det billigere med en dobbeltsjekk. :-)

 

Hei,eg forstår godt at nokon tykkjer at eg er naiv då eg skriv at eg køyrer med desse lampane lysande.

Som eg har sagt før så kom og gjekk desse to lysa paralellt over ei tid(eg sjekka både olje og lading)undervegs..alt var på stell,difor køyrde eg fortsatt vidare...så eg har nok dobbelsjekka mange gonger.....mitt håp om hjelp på problemet er om det kan vere nokon som kan gje eit tips om kvar i el systemet feilen kan vere.

Endret av Rocksourch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...