Ustedalen Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Hei! Jeg er på utkikk etter bil nr. 2/pendlebil, og har sett meg ut en Polo og en Fabia som kan være aktuelle.Poloen er en 1.2l 64hk bensin, gått 107 000 km. EU-godkjent for ett år siden, siste intervall service i august 2013 (to oljeskift siden da). Jeg får ny service ved evnt. kjøp. Har prøvekjørt denne, god å kjøre, men trenger en firhjulskontroll/justering (regner med at dette tas på service?). Enkelte steinsprut, og en ørliten bulk ved hjulbrønnen, men ikke begynt rust her. I passasjerdøren fant jeg et sted med påbegynnende rust (lite), som jeg evnt kan pusse ned og lakke over selv(?). Fabiaen er en 1.4l 69hk diesel, gått 112 000 km. Eu-godkjent frem til januar 2019, nylig servet. Har ikke prøvekjørt bilen helt enda, men skal være i bra stand. Nye dekk (Falken, noe tess over fjellet på vinteren?). Hvordan er disse bilene, sett mot hverandre? Er Skodaen mye billigere å drifte i fremtiden med tanke på service/deler? Skodaen har registerreim, Poloen har vel kjede? Noe spesielt jeg skal være obs på med disse bilene? Begge er 2007 modeller, ca. rundt 50 000 kr. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 (endret) Du bør vurdere bensin vs diesel i forhold til hvor mye småkjøring du har. Får du ikke blåst ut av dieselen jevnlig blir den garantert den dyreste i drift etter hvert. Generelt har vel Skodaen noe billigere deler, og minst like bra hvis ikke bedre kvalitet/feilrate såvidt jeg har hørt. VW har også vært mer plaget med rust enn Skoda. Allikvel har VW høyere status og vil nok holde seg bedre i verdi. PS. Firehjulskontroll kan du ikke regne med at tas på service. Endret 13. januar 2017 av toffo Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 13. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2017 Bilen kommer til å bli brukt til pendling mellom Østlandet og Vestlandet (370km) hver 14 dag. Deretter en del kjøring til å fra jobb (20-70km) daglig. Diesel er vel greit da? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Bilen kommer til å bli brukt til pendling mellom Østlandet og Vestlandet (370km) hver 14 dag. Deretter en del kjøring til å fra jobb (20-70km) daglig. Diesel er vel greit da? Det skal holde mer enn fint. Og da vil du nok også spare en del drivstoff med dieselen i forhold til bensinmotor. Jeg vil også tro at den er seigere og behageligere å kjøre over fjellet enn 1.2-literen. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Husker jeg leide en fabia engang med samme motor, bilen knelte nesten i første gir opp en bratt bakke. Vil anbefale bensin motorer på småkjøring, blir ganske dyrt å bytte partikkel filter på en diesel. http://www.tv2.no/a/3936800 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Husker jeg leide en fabia engang med samme motor, bilen knelte nesten i første gir opp en bratt bakke. Vil anbefale bensin motorer på småkjøring, blir ganske dyrt å bytte partikkel filter på en diesel. http://www.tv2.no/a/3936800 Dyrt å bytte ja, men tar man vare på det slipper man nok den kostnaden. Vil man slippe unna kan man vel gå for en 2006 modell for var vel etter det at partikkelfilteret ble påbudt. 500kr ekstra i årsavgift da. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. januar 2017 Del Skrevet 15. januar 2017 Bilen kommer til å bli brukt til pendling mellom Østlandet og Vestlandet (370km) hver 14 dag. Deretter en del kjøring til å fra jobb (20-70km) daglig. Diesel er vel greit da? Diesel har bedre bånndrag, føles mer langbeint og har bedre motorbrems. På langtur ville jeg ha valgt diesel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå