Valkyria Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Som mange unge menn har jeg et par ulike drømmebiler jeg har lyst å skaffe meg. For tiden sikler jeg litt på brukte Mustanger fra rundt 2005-2008. Jeg har undersøkt at "budsjettmodellene" av disse typisk kan ligge i prisklassen 3000-4000$ men da regner jeg også med at noe vedlikehold og deler må skiftes. Jeg vet at biler av denne typen presses kunstigt høyt opp i pris takket være avgifter vi har når vi importerer dem til Norge. Eksempelvis har jeg funnet en fin modell til 3000USD (ca 25 000 NOK) som koster over 130 000,- (pluss kost av bil) å importere til Norge, hovedsakelig pga slagvolumet til bilen. Siden jeg ikke har satt meg veldig inn i prosessen og konsekvensene å importere en bil til Norge så lurer jeg på om det finnes noen som helst vei rundt denne sinnsyke og svindlerhøye kostnaden for å få tak i drømmebilen? Kan man f eks importere et kjøretøy uten motor og importere en seperat motor som jeg monterer selv? Kan man importere via noen instanser som tar en mer realistisk pris for avgiftene? Er det noen grense for hvor en gammel bil er fritatt/redusert for avgifter? Blir det endret på hvordan disse avgiftene blir regnet ut i fremtiden? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 En ting du bør være klar over er at denne bilen vil bli tatt inn på unntaksregelen hvis du tar den inn. Det betyr at du ikke kan gjøre endringer på bilen, virkelig ikke i det hele tatt. Omlakkering til annet enn originalfarge utgår, andre felger enn originalt utgår.. Faktisk har statens vegvesen til tider tolket det så strengt at de mener du ikke kan ha vinterdekk på en bil tatt inn etter unntaksregelen. Ellers kan du regne ut avgiftene på skatteetatens nettsider. Å importere bilen uten motor hjelper deg ikke på noen som helst måte, da må du bare gjennom byråkratiet med å bevise at det er riktig motor til den godkjenningen som følger bilen. I 2017 har vi ikke lenger avgift for effekt og volum. Avgiftene blir lavere for hvert år bilen blir eldre sånn ca. Når den blir veteran er det en svært lav avgift. Det vil bli endringer på avgiftssystemet, når endringene kommer vet vi ikke og heller ikke hvordan de slår ut. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 (endret) Så vidt jeg har fått med meg så godkjennes omlakkering til annen enn orginalfarge nå. Når det gjelder vinterdekk så mener jeg problematikken går mer på at vinterdekkene må ha nøyaktig samme dimensjon som de dekkene bilmodellen ble levert med fra fabrikk. Når jeg beregner importavgift på bruktbil fra USA med kalkulatoren på skatteetaten, så brukes fremdeles slagvolum som beregningsgrunnlag. Hvorfor skriver du at det ikke lenger er avgift for volum? Endret 13. januar 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Er det ikke alternativ beregning på en sånn en da. Det er noe man må søke om, og tar også litt tid å få svar. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Alternativ beregning er noe annet (bruksfradrag beregnes av verdifall og ikke tabell). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Volumavgift er kun relevant i de tilfellene det ikke er oppgitt utslippstall for CO2. I praksis betyr det at en bil fra etter ca år 2000 er en bil det ikke beregnes volumavgift for. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. januar 2017 Del Skrevet 13. januar 2017 Kjøp en 30 år gammel Mustang Men ut fra det jeg har hørt så er de dyrere i USA enn i Europa Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Kjøp en 30 år gammel Mustang Men ut fra det jeg har hørt så er de dyrere i USA enn i Europa Vel, en 30 år gammel Mustang er verdt ca null og niks over alt. Tredje generasjon Mustang er rett og slett en kjip bil og har ofte en kjip puslemotor i tillegg. Skal man kjøpe mustang må man gå for enten eldre eller nyere bil. Personlig vil jeg si man bør se på 1. generasjon (1964 1/2 til 1973), 5. generasjon (2004 til 2014) eller 6. generasjon (dagens) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Kjøp en 30 år gammel Mustang Men ut fra det jeg har hørt så er de dyrere i USA enn i Europa Vel, en 30 år gammel Mustang er verdt ca null og niks over alt. Tredje generasjon Mustang er rett og slett en kjip bil og har ofte en kjip puslemotor i tillegg. Skal man kjøpe mustang må man gå for enten eldre eller nyere bil. Personlig vil jeg si man bør se på 1. generasjon (1964 1/2 til 1973), 5. generasjon (2004 til 2014) eller 6. generasjon (dagens) 1. Generasjon er 30 år gammel.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Kjøp en 30 år gammel Mustang Men ut fra det jeg har hørt så er de dyrere i USA enn i Europa Vel, en 30 år gammel Mustang er verdt ca null og niks over alt. Tredje generasjon Mustang er rett og slett en kjip bil og har ofte en kjip puslemotor i tillegg. Skal man kjøpe mustang må man gå for enten eldre eller nyere bil. Personlig vil jeg si man bør se på 1. generasjon (1964 1/2 til 1973), 5. generasjon (2004 til 2014) eller 6. generasjon (dagens) 1. Generasjon er 30 år gammel.. Nei, 1. generasjon er mer enn 30 år gammel. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 14. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2017 Kjøp en 30 år gammel Mustang Men ut fra det jeg har hørt så er de dyrere i USA enn i Europa Vel, en 30 år gammel Mustang er verdt ca null og niks over alt. Tredje generasjon Mustang er rett og slett en kjip bil og har ofte en kjip puslemotor i tillegg. Skal man kjøpe mustang må man gå for enten eldre eller nyere bil. Personlig vil jeg si man bør se på 1. generasjon (1964 1/2 til 1973), 5. generasjon (2004 til 2014) eller 6. generasjon (dagens) 5. generasjon er den jeg er mest sulten på. Jeg er i utgangspunktet ikke så opphengt i om det er V6 eller V8. Jeg er mer glad i chassiet på dem enn motoren under, selv om mange bilentusiaster vil si det er sacrilege. Disse bilene går for 3000-5000USD, men takket være avgiftsnorge så koster det ca 140 000NOK å importere den, i tillegg til 25% moms på kjøpesummen. Med mindre det er en vei rundt avgiftsranet som norske stat utfører så må jeg nok vente til enten reglene endres kraftig, eller til jeg er gammel gubbe med bedre råd enn nå. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 14. januar 2017 Del Skrevet 14. januar 2017 Hvorfor ikke kjøpe en som er i Norge allerede? Det kryr av dem på finn Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 15. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2017 "kryr" er å ta litt i. I snakkende stund er det 48 til salgs hvor de enten er kjørt i stykker av nåværende eier og må bytte 50% av delene, eller er litt for ny og dermed litt for dyr. Jeg vet om folk i USA som kjøper seg Mustanger til 6000$, mens vi må legge til 300 000NOK for å få bilen importert til Norge pga lobbypolitikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå